به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۱:۰۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۸۹۷۴
هدف از عرضه VPN قانوني چيست؟!

آيا گام‌هايي نهايي اينترنت ملي در حال اجراست؟

گروه علمي: اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعیه‌ای نحوه ثبت نام دریافت خدمات رسمی VPN برای اشخاص حقوقی را اعلام کرد.
آيا گام‌هايي نهايي اينترنت ملي در حال اجراست؟
بر این اساس در مرحله نخست کلیه اشخاص حقوقی متقاضی دریافت خدمات رسمی VPN تا تاریخ ۵ اسفند ماه سال جاری فرصت دارند تا برای ثبت نام به سایت www.VPN.ir مراجعه کنند. ضمنا تاریخ ثبت نام اشخاص حقیقی متقاضی دریافت خدمات VPN متعاقبا اعلام خواهد شد.
در همين حال يك كارشناس اينترنت به بهارنيوز گفت: طرح در دست اقدام مخابرات براي فروش VPN به كاربران، گام ديگري براي عملياتي كردن طرح اينترنت ملي است. مسعودي افزود: در مرحله نهايي اين طرح، عملا كليه پورت‌هاي ورودي به سرور مركزي اينترنت ايران مسدود و به شبكه ملي هدايت خواهد شد. به گفته اين كارشناس اينترنت، درچنين حالتي كليه دسترسي‌هاي IP‌هاي كاربران اينترنت ايرانيان فقط از طريق پورت (درگاه) خروجي از شبكه ملي ميسر است كه در چنين حالتي حتي VPN‌هاي موجود نيز از كار خواهند افتاد.

اين كارشناس شبكه و اينترنت ادامه داد: طرح فروش قانوني VPN به افراد حقوقي و حقيقي نيز به احتمال فراوان در همين راستا اجرايي خواهد شد، زيرا در گام نهايي اينترنت ملي، VPN‌هاي رسمي و دولتي از طريق پورت اصلي شبكه وارد شبكه اينترنت شده و كاربران مي‌توانند به سايت‌هاي مسدود شده دسترسي پيدا كنند.
مسعودي ادامه داد: در واقع نيت موجود اين است كه استفاده كاربران از سايت‌هاي فيلتر شده نيز به نوعي كنترل شده باشد يا حداقل اينكه اين ذهنيت در بين كاربران ايجاد شود كه به دليل ثبت‌نام رسمي براي دريافت VPN قانوني، عملا و همواره مورد رصد و كنترل قرار دارند. وي خاطرنشان ساخت: اگر واقعا قصد طراحان شبكه اينترنت ملي، تشديد محدوديت‌ها باشد بايد در آينده نه چندان دور شاهد مسدود شدن كليه VPNهاي موجود باشيد، زيرا پورت‌هاي ورودي و خروجي بر شبكه اينترنت ملي ايران كاملا تحت كنترل شبكه مخابراتي كشور قرار خواهد گرفت و به همين دليل است كه استفاده از VPNهاي قانوني، براي كاربران امري اجتناب‌ناپذير خواهد شد.
وي درعين حال گفت: البته در دنياي مجازي، هيچ چيز نشدني وجود ندارد و شايد هم فعالان اين عرصه درباره مقابله با اين محدوديت‌ها به فكر چاره بيفتند؛ اما اين كار با توجه به سرمايه‌گذاري بالايي كه دست اندركاران فضاي مجازي در ايران براي تحت كنترل درآوردن شبكه داخلي اينترنت كرده‌اند، كار دشوار، هزينه‌بر و طولاني مدتي خواهد بود.

وی پی ان چیست؟

سرویس وی پی ان به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از طریق یک سرور كشور ديگر، به اینترنت متصل شوید. به عبارت ساده تر، با این اتصال، موقعیت مکانی شما در فضاي مجازي به کشور مبدا وي پي ان تغییر می‌ يابد و شما در شبکه اینترنت یک کاربر غيرايرانی شناخته می‌شوید و از سرویس سایتهای مسدود شده استفاده نمائید.
بطور مثال: شما زمانی که از کشور ایران از طریق Dial-up یا ADSL به شبکه اینترنت متصل می‌شوید می‌توانید موقعيت اتصال خود و IP که شرکت ارائه دهنده سرویـــــس اینترنت به شما اختصــــاص داده اســـت را ملاحــظه کنید. از طريق: (http://www.ip-adress.com و http://www.ipaddress.ir يا http://www.whatismyip.com/) شما قبل از استفاده از سرویس وی پی ان زمانی که وارد یکی از این سایتها می‌شوید به شما اطلاع می‌دهد که از کشور ایران متصل شده‌اید و IP Address شما نمایـــش داده می‌شود ولی زمانی که با سرویس وی پی ان متصل هستید، پس از ورود به این سایت‌ها به شما اطلاع می‌دهد که از کشور ديگري (سروري كه vpn شما متعلق به آن كشور است) متصل شده‌اید. در یک کلام اینترنت بدون فیلتر  از طريق دورزدن اينترنت داخلي و ورود به شبكه اينترنت يك كشور ديگر خصوصيت اصلي وی پی ان است.