به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۵ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۵۳۷۴۱

غربت روحاني در مشهد؛ کمتر کسی از سخنرانی امروز شخص دوم نظام خبر دارد!

گروه سياسي: مشهد میزبان هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری است، میزبانی که البته به نظر می رسد برای پذیرایی چندان هم مشتاق نیست. حسن روحانی امروز بعد از ظهر در حالی وارد مشهد می شود که سطح شهر نشانی از حضور ۲ روزه او در این شهر و سخنرانی در جمع مردم را ندارد، فضایی که بسیار متفاوت از فضای استقبال سال های سابق از محمود احمدی نژاد به نظر می رسد.
به گزارش پیام نو، نشانه های حضور رئیس جمهوری در روز میلاد حضرت رضا (ع) در مشهد مقدس به چند بنر تبلیغاتی کم تعداد و کوچک در خیابان های مسیر فرودگاه تا حرم مطهر و چند نوشته بزرگتر در برخی میادین اصلی شهر خلاصه می شود. به همین منوال در ساعات منتهی به حضور حسن روحانی در این شهر، صحن جامع رضوی حرم امام رضا (ع)؛ محل سخنرانی مردمی رئیس جمهوری نیز به جز یک جایگاه سخنرانی هیچ نشان دیگری از حضور شخص دوم نظام ندارد.

در حالی میزبان رئیس جمهوری خواهد بود که همزمان فضای این شهر تحت تاثیر عید ولادت امام هشتم قرار دارد. تعداد زائرین در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و شب قبل از عید ولادت تا ساعات منتهی به اذان صبح، همچنان ترافیک اطراف حرم مطهر در برخی مسیرها سبک نشده بود. به همین ترتیب هم تعداد زائران حاضر در حرم نیز به گواه برخی از خادمین به چند برابر روزهای عادی رسیده است.

با این وجود در میان این زائرین کمتر کسی است که از حضور روز شنبه حسن روحانی در حرم مطهر رضوی خبر داشته باشد. در محوطه و اطراف حرم تقریبا هیچ نشانی از اطلاع رسانی برای برنامه سخنرانی رئیس جمهوری در صحن جامع رضوی دیده نمی شود. وضعیت اطلاع رسانی بسیار محدود برای این سفر استانی به شکلی است که حتی تعجب تیم خبری اعزامی از تهران را نیز که روز جمعه راهی مشهد شده اند، بر انگیخته است.

در محل حرم مطهر رضوی حتی برخی از خادمین نیز با ابراز تعجب از این استقبال بی روح تاکید می کنند که در سال های گذشته و هنگام سفرهای پرتعدادی که محمود احمدی نژاد به مشهد مقدس داشت، سطح تبلیغات و اطلاع رسانی برای او بسیار گسترده و قابل توجه بود. یکی از این خادمین تاکید دارد که در سفرهای محمود احمدی نژاد به مرکز استان خراسان رضوی، حتی تبلیغات قابل توجهی در محل صحن های مختلف حرم امام هشتم نیز انجام می شده است که اکنون خبری از آن نیست.

البته با توجه به برخی چینش های سیاسی این وضعیت قابل درک می شود. روحانی در حقیقت میلاد امام هشتم را در شهری خواهد بود که بیشتر به لحاظ سیاسی تحت تسلط مخالفان دولت اوست. واضح ترین نمود این وضعیت را باید در ترکیب نمایندگان استان خراسان رضوی و خصوصا شهر مشهد جست و جو کرد، جایی که کرسی های نمایندگی پارلمان نه تنها به رقبای سیاسی او تعلق دارد بلکه برخی از جدی ترین مخالفان دولت یازدهم همچون جواد کریمی قدوسی که چندی پیش رئیس جمهور را متهم به «جاسوسی فقهی» برای انگلیسی ها کرده بود و یا نصرالله پژمانفر از جمله نمایندگان این شهر هستند.

همچنین آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد هم یکی از دیگر منتقدان سرسخت دولت یازدهم است. زاویه او با سیاست های دولت یازدهم در حدی است که مخالفان این سیاست هسته ای روحانی که از اردیبهشت امسال به «دلواپسان» معروف شدند، نام خود را از جملات آیت الله علم الهدی وام گرفته بودند. ساعاتی پیش از حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس شایعاتی هم در خصوص عدم حضور برخی نمایندگان مخالف دولت همچون کریمی قدوسی در مراسم استقبال و سخنرانی حسن روحانی شنیده می شود. با این وجود هنوز این زمزمه ها تائید نشده و برای پی بردن به میزان حقیقت آن باید تا ساعت ۱۴ و زمان رئیس جمهوری به فرودگاه مشهد صبر کرد.