به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۸ ساعت ۰۶:۴۹
کد مطلب : ۸۶۱۱۴

مون: بحران سوریه منجر به ظهور داعش شد

گروه بين‌الملل: دبیر کل سازمان ملل متحد گفت درگیری های سوریه باعث به وجود آمدن گروه داعش شده است.
مون: بحران سوریه منجر به ظهور داعش شد
بان کی مون در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: پایه و اساس حل و فصل سیاسی در سوریه بیانیه کنفرانس ژنو ۱ است. دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: سوریه بزرگترین بحران انسانی در جهان است، بیش از ۲۵۰ هزار نفر در این کشور کشته شده اند و حدود نیمی از جمعیت آن از منازل خود آواره شده اند. کشورهای همسایه سوریه مجبور به پذیرش شمار زیادی از آوارگان هستند و شمار آوارگان سوری در خارج از این کشور به حدود ۴ میلیون نفر رسیده است.

بان کی مون به خاطر عدم پایبندی طرف ها به قطعنامه شورای امنیت در مورد شرایط انسانی، حل و فصل سیاسی و مبارزه با تروریسم ابراز تأسف کرد و از جامعه بین الملل حمایت از پیشنهادات استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در این مورد را خواستار شد. دی میستورا نيز در ابن رابطه گفت: طرف های درگیری در سوریه همچنان به راه حل نظامی دل خوش کرده اند ولی ما تلاش می کنیم بیانیه ژنو ۱ را از طریق گفتگو با طرف ها در داخل و خارج سوریه اجرایی کنیم. وی با تاکید بر لزوم اجرای چارچوب توافق ژنو 1 افزود: می خواهم از تمام طرف های سوری جهت شرکت در گفتگوهای متوازن دعوت کنم.

دی میستورا موضوعات اصلی برای بررسی در کارگروه های سوریه اینگونه مطرح کرد: موضوع اول مسائل مربوط به حمایت از غیر نظامیان، پایان محاصره شهرها، آزادی اسرا و موضوع دوم مسائل مربوط به روند سیاسی و اصلاح قانون اساسی است. فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه افزود: موضوع سوم مربوط به مسائل نظامی و امنیتی شامل مبارزه تروریسم، اعلام آتش بس و ایجاد نیروهای مسلح واحد است. دی میستورا مسئله آخر در مورد بحران سوریه را بازسازی سوریه و تأسیس و توسعه نهادهای عمومی دانست.