به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۱۳:۰۱
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۶۱۳۵۶
لزوم مطالعات میدانی در حوزه علوم اجتماعی

گفتمان رسمی و گفتمان غیر رسمی در جامعه

گفتمان رسمی و گفتمان غیر رسمی در جامعه
دکتر حسن دادخواه

گروه مقالات: منظور از گفتمان «مجموعه باورها، رفتارها، سیاست ها و نوع ادبیاتی است که یک فرد یا یک مجموعة انسانی در ارتباط با دیگران در پیش می گیرد.» گفتمان رسمی جامعه، همان باورها، سیاست ها و نوع ادبیاتی است که مقامات، مسئولان و دستگاه های رسمی - رسانه ای یک جامعه در ارتباط با مردم برای خود اتخاذ می کنند و در قالب آن گفتمان، با آحاد مردم پیوند برقرار می کنند و از ایشان می خواهند تا رفتار خود را متناسب با آن گفتمان تنظیم نمایند.

گفتمان غیر رسمی مردم، همان مجموعه باورها، رفتارها، دل مشغولی ها، دغدغه ها و دوست داشتن های مردم است که در جامعه به موازات گفتمان رسمی حاکم بر جامعه، به تدریج و نامحسوس شکل می گیرد و در بزنگاه هایی چه بسا مانند یک کوه در دل اقیانوس سر بر می آورد.

در جوامعی که حاکمان خود را بر آمده از خواست و رأی مردم می دانند و ادامه حکومتشان و پایداری سیاست هایشان در گرو، برآوردن خواست مردم است؛ میان گفتمان رسمی جامعه و گفتمان غیررسمی مردم انطباق نسبتاً کاملی برقرار است و شکافی میان این دو گفتمان دیده نمی شود و به زبان بهتر، فقط یک گفتمان بر جامعه حاکم است ولی در جوامعی که دولت ها بر اساس یک ایدئولوژی (الهی یا غیرالهی)، حکم می رانند؛ طبیعتاً در پی اجرای دستورات ایدئولوژیکی هستند و از آنجا که خواست مردم در مواردی با این دستورات و خوانش خاص مسئولان از آن ایدئولوژی، مطابقت کامل ندارد؛ از این رو دو گفتمان متفاوت در جامعه شکل می گیرد: گفتمان رسمی و گفتمان غیر رسمی (یا مردمی).

بر این پایه، میزان دوستی و همدلی و همنوایی و اشتراک منافع میان نظام های سیاسی و حکومت ها با مردمانشان را می توان در میزان تغایر یا اتحاد گفتمان دولت و مردم، ملاحظه نمود. به نظر می آید که در کشورمان، در حوزه های فرهنگی و سیاسی یا بهتر بگوییم در سیاست‌های فرهنگی یا فرهنگ سیاسی، میان گفتمان رسمی و گفتمان غیر رسمی و مردمی، شکاف و تغایرهای معناداری قرار دارد و برای کاستن از آن باید تدابیری اندیشید. البته تحقق دو موضوع « تدبیر» و « اندیشه »، در گرو بررسی های علمی و به دور از توهمات، پذیرفتن اشتباهات و اراده ایجاد تغییر و تجدید نظر در رفتارها از سوی هر دو طرف است.  مهمترین زمینه ها و موضوعات مورد اختلاف میان این دو گفتمان در جامعه امروز كشورمان را می توان به قرار زیر برشمرد:

1- ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی
2- حجاب زنان
3- رشته های خاص علوم انسانی در دانشگاه ها
4- موسیقی و برخی دیگر از رشته های هنری
5- ورزش زنان
6- آزادی مطبوعات و رسانه
7- فرقه های مذهبی، اقوام و دگراندیشان دینی
8- حقوق زنان
9- نمادهای ایرانی پیش از اسلام
10- نمادهای انقلابی و مذهبی (مانند امر به معروف و نهی از منکر)
11- سیاست خارجی و احزاب (سیاست داخلی)

اگر بخواهیم از درون یازده مورد یاد شده، واژگان کلیدی را برگزینیم، پنج واژه (زن، هنر، رسانه، حزب، خردورزی) می تواند گویای روح مندرج در همه موارد بالا باشد. با دقت در این پنج واژه، دریافت می شود که هر کدام نماینده مفهوم و معنایی خاص در مرز میان سنت و مدرنیسم قرار گرفته اند. به زبان دیگر، اختلاف جوهری دو دوره یا گفتمان سنت و مدرنیسم در مدار این واژگان می چرخد.

در این تحلیل، نیک روشن است که گفتمان غیر رسمی، با تحولات عصر جدید همخوانی دارد و برآمده از آن است در حالی که گفتمان رسمی حاکم بر جامعه به گونه ای نماینده دوره و گفتمان سنتی است که عمر آن مدتهاست بسر آمده است. از آنجائیکه تداوم یافتن وجود شکاف میان این دو گفتمان، ممکن است به یک بحران اجتماعی تبدیل شود، برای کم کردن این تغایر و گریز از مخاطرات احتمالی، به نظر می رسد که انجام مطالعات میدانی در حوزه علوم اجتماعی و متعهد شدن به نتیجه مطالعات و خودداری از پا فشاری کورکورانه هر دو طرف بر خطاهای خود، بهترین و تنهاترین گزینه پیش رو مسولان حکومتی و مردم باشد.

ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ۱۵:۴۹
گفتمان مردم 10مورد از 11 مورد ارائه شده است .اما گفتمان رسمی اقایان بیشتر گزینه 10 است در هر صورت به ان 10 مورد اصلا"توجه نمیشود اما مورد 10 مرد توجه حکومت است .و در اینجاست که فاصله مردم با اقایان مدعی نمایانگر میشود . چیزی که اینا میخوان مردم نمیخواد و چیزی که مردم میخواد اونا نمیخوان .پس مردم مردم کردن خیلی از این اقایان ظاهری و ریاکارانه است . (264347)
بابکت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ۱۹:۳۴
گفته اینا موضوع مورد بحثه. که هرکس میتونه نظرش در مورد اونا متفاوت باشه، نه اینکه چندتاش مال کیا و چندتاش مال کیاس میشه یه بار دیگه متن رو بخونید. (264374)
تبعیض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ۲۳:۳۸
جالبه اختلاف میان گفتمان بین مردم و حکومت فقط از نظر سیاسی و نیازهای زنانه گفته شد!پس اقایون چی؟ من تو بحث حجاب حق و به رنها میدم اما مشکل سربازی اقایون که سد محکمی شده تا از مسیر پیشرفت منحرفشون کنه و حکومت تو این مساله هیچ اقدامی نمیکنه مهمتره یا حجاب زنها؟ اتاقا بعضی از زمینه های اختلافی که شما از اونها به عنوان مهمترین یاد کردین نه اینکه مهم نیستن اما اگر اولویت بندی کنیم ابه قول یارانه ای ها تو دهک اخر قرار میگیرن نه اول. (264418)
مست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ۱۶:۳۹
کسانی که با سابقه این بحث آشنایی دارند می دانند سراغاز آن از دوره ی مشروطه بوده که عده ای با ادعای روشنفکری سعی در انطباق مدلهای ترجمه شده از جامعه غربی با اوضاع کشور بودند و در دورهایی مثل دوره رضا خان حتی به قدرت هم رسیدند و به زور هم متوسل شدند تا جامعه را از سنتی که درست درک نمی کردند عبور داده و به سواحل خیالی مدرنیته برسانند ولی در عمل شد هر آنچه شد. (264356)
دکاندار فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ۱۷:۱۵
چرادرتشییع آیه ا... مهدوی کنی اینقدر جمعیت نیامدامابرای مرتضی پاشایی دختر ان دانش آموزدردورترین روستاهاسرکلاس شمع روشن کردند واشک ریختند درحالی که حتی تصویر مرتضی را ندیده بودند؟راز این حضور برای یک هنرمندچیست؟راز این همه حضوربرای تشییع مظلومی چیست؟کوتاهی صدا وسیماورسانه میلی بی تردید یکی از دلایل آن است. (264362)