به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۰۹:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۷ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : ۱۵۱۶۴۹

بوئینگ: هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهیم

گروه بین‌الملل: شرکت هواپیماسازی بویینگ اعلام کرد که سفارشات ایران را تحویل نخواهد داد.
بوئینگ: هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهیم
این شرکت آمریکایی که از شرکت های هواپیمایی ایران ایر و آسمان سفارشاتی به ارزش بیش از بیست میلیارد دلار گرفته بود روز چهارشنبه ۶ ژوئن/ شانزده خرداد به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ کدام از سفارشات ایران را تحویل نخواهد داد. سخنگوی شرکت بویینگ در نامه ای به خبرگزاری فرانسه تایید کرد که تا به امروز هیچ کدام از سفارشات ایران تحویل داده نشده است:«حال که ما دیگر مجوز تجارت با ایران را نداریم، در نتیجه هیچ سفارشی را به تهران تحویل نخواهیم داد.» شرکت بویینگ می گوید که هیچ کدام از سفارشات ایران را ثبت نکرده بوده است. قراردادهای این شرکت هواپیماسازی با ایران که بعد از رسیدن به توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ امضاء شد، از بزرگترین قراردادهایی است که بویینگ با یک شرکت خارجی امضاء کرده است.
 
بویینگ که از شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و آسمان سفارش‌هایی به ارزش بیش از بیست میلیارد دلار گرفته بود روز چهارشنبه ۶ ژوئن/ شانزده خرداد به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ کدام از سفارش‌های ایران را تحویل نخواهد داد. سخنگوی شرکت بویینگ در نامه‌ای به خبرگزاری فرانسه تایید کرد که تا به امروز هیچ کدام از سفارش‌ها تحویل ایران نشده است. در این بیانیه آمده است: «حال که ما دیگر مجوز تجارت با ایران را نداریم، در نتیجه هیچ سفارشی را به تهران تحویل نخواهیم داد.» شرکت بویینگ می گوید که هیچ کدام از سفارش‌ها را ثبت نکرده است. قراردادهای این شرکت هواپیماسازی با ایران که بعد از رسیدن به توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ امضاء شد، از بزرگترین قراردادهایی است که بویینگ با یک شرکت خارجی امضاء کرده است.
 
بویینگ و شرکت هواپیمایی ملی ایران در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی بزرگترین قرارداد خرید هواپیما را بعد از ۴۰ سال امضاء کردند. این قرارداد که ارزشی بیش از ۱۶،۶ میلیارد دلار داشت شامل ۸۰ فروند هواپیما می شد. شرکت هواپیماسازی بویینگ همچنین با شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار امضاء کرده بود که شامل ۳۰ فروند هواپیمای 737 MAX می‌شد. قرار بود این سفارش‌ها بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ تحویل داده شوند. بویینگ پیش از این اعلام کرده بود که این قراردادها می توانند ده‌ها هزار شغل در آمریکا ایجاد کنند. با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در ماه گذشته و اعمال کامل تحریم‌هایی که در چهارچوب برجام لغو شده بود، به شرکت‌های آمریکایی که با ایران قرار داد امضاء کرده بودند و یا تبادل مالی انجام داده تنها بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت داده شده تا قراردادها را فسخ و به تبادلات مالی پایان دهند.
 
علاوه بر بویینگ و جنرال الکتریک، شرکت نفتی فرانسوی توتال و همین طور خودروسازی پژو-سیتروئن نیز در حال آماده سازی برای خروج از ایران هستند. حال فشار بر روی شرکت ایرباس است که با شرکت های هواپیمایی ایران ایرتور و زاگرس قراردادهایی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار که شامل ۱۰۰ فروند هواپیمای A320neo می‌شود بسته است. تعدادی از کارخانه های شرکت هواپیماسازی ایرباس که یک شرکت اروپایی است در آمریکا واقع شده است و برخی از قطعات مهم هواپیما در خاک آمریکا ساخته می شود. این موارد باعث می شود که ایرباس تحت تحریم مستقیم آمریکا قرار گیرد. خروج بویینگ از قراردادهای ایرانی صنعت هواپیمایی ایران را با بحران جدیدی روبرو می‌کند. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران در ده سال آینده به ۴۰۰ الی ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز خواهد داشت.