بررسی گیشه فصل بهار خبر از پیشتازی فیلمهای کمدی میدهد؛ اتفاقی که تا حدودی طبیعی به نظر می رسد اما به زعم منتقدان و کارشناسان سینما توجه بیش از حد مردم به فیلمهای کمدی باعث کاهش سطح سلیقه افراد جامعه میشود.توجه به فیلم طنز، هر چند باب میل سینماداران است و با توجه به سود اقتصادی که دارد به مذاق آنها خوش خواهد آمد اما کارکرد اصلی سینما که همواره به عنوان آینه ای از اتفاقات روز یک جامعه به حساب می آید را از دست داده است. حالا اقبال مخاطبان به فیلمهای کمدی تا آنجا پیش رفته که حتی فیلمسازان جدی سینمای اجتماعی را به ساخت فیلم طنز ترغیب کرده است و طی سالهای اخیر شاهد تولید فیلمهای کمدی از طرف فیلمسازانی اجتماعیساز چون مانی حقیقی، مسعود اطیابی، ابوالحسن داوودی و منوچهر هادی بوده ایم. اما در بررسی سه ماهه نخست امسال یعنی از ابتدی سال 97 تاکنون 19 فیلم در بخش اصلی سینمای ایران به جز گروه هنر و تجربه، اکران شده است که سینمای اجتماعی با اختلاف یک فیلم از آثار کمدی، سهم بیشتری در اکران داشته است. از میان این آثار، 9 فیلم با موضوعات مختلف اجتماعی اکران شده است که در مجموع 22 میلیارد تومان فروش داشته اند.هشت فیلم نیز سهم آثار کمدی در اکران فصل بهار است که با وجود کمتر بودن تعداد آثار نسبت به فیلم های اجتماعی، در مجموع 42 میلیارد تومان فروخته که چیزی حدود دو برابر آثار اجتماعی است.
در این بازه زمانی، یک فیلم با موضوع داعش اکران شده که حدود 13 میلیارد تومان فروخته و یک انیمیشن که 7 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش کرده است.بررسی این آمار فروش و مقایسه آن با سالهای گذشته در همین بازه زمانی نشان از میزان افزایش و استقبال مخاطب از سینما در سال 97 نسبت به سال 96 دارد و نکته قابل تامل نیز آنجاست که سه فیلم پُرفروش بهار سال گذشته نیز در ژانر کمدی بوده اند که در مجموع رکورد بی سابقه 55 میلیارد تومان فروش را زده اند.اسامی فیلم های کمدی سال 97 و میزان فروش آنها به تومان به ترتیب؛ «مصادره» 15 میلیارد و 500 میلیون، «تگزاس» 10 میلیارد، «لونه زنبور» 9 میلیارد، «خجالت نکش» 3 میلیارد، «خرگیوش» 2 میلیارد، «خوک» یک میلیارد، «دلم می خواد» پانصد میلیون و «دشمن زن» پانصد میلیون تومان است. ژانرهای دیگر اکران شده در فصل بهار سینما و میزان فروش آنها 2 فیلم «به وقت شام» در ژانر ضد داعش با فروش 13 میلیارد تومانی به همراه انیمیشن «فیلشاه» است که 7 میلیارد و پانصد میلیون تومان فروخته است.9 فیلم اجتماعی و میزان فروش آنها نیز به ترتیب «لاتاری» 14 میلیارد تومان، «عصبانی نیستم!» سه میلیارد تومان، «چهار راه استانبول» 2 میلیارد 500 میلیون تومان، «فِراری» 500 میلیون تومان، «آنسوی ابرها» 200 میلیون تومان، «جشن دلتنگی» 200 میلیون تومان، «ناخواسته» 100 میلیون تومان، «در وجه حامل» 600 میلیون تومان و «شماره 17 سهیلا» 600 میلیون تومان است. غلبه آثار طنز و تجاری بر فیلم های جدی در گیشه ها و عدم سود آوری آثار سینمایی اجتماعی در دوره دلار 8 هزار تومانی، فیلم های تولید شده در این بخش را با مخاطرات بسیاری روبهرو کرده است. حالا با توجه به فضای استقبال از فیلم های کمدی و اقبال فیلم سازان به تولید اثر در این ژانر باید دید آیا سینما کارکرد جدی و اصلی خود را از دست خواهد داد یا اینکه سندرم کمدی که گریبان سینمای ایران را گرفته بالاخره فروکش خواهد کرد؛ اپیدمی که درصورت تداوم، مرگ سینمای اجتماعی را در پی خواهد شد.