گروه اقتصادی: معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیش از این شرایط، روزانه ۱۲۰ قطار بین شهری فعال بود اما در حال حاضر به کمتر از ۱۵ قطار رسیده است و به برخی از شهرها هر سه روز یک بار تردد انجام میشود و سعی شده سفرها تجمیع و با رعایت اصول بهداشتی با یک قطار انجام شود.
به گزارش ایلنا، سعید رسولی درباره برنامههای راه آهن برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سفرهای ریلی اظهار داشت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از روز اول پروتکلهای ضروری و مورد نیاز را برای مقابله با شیوع این ویروس را اجرا و جدی گرفت و حتی کنترل حین سیر مسافران انجام شد و ماموران اگر با مسافران با علایم مرتبط با کرونا مواجه شدند سریعا با اورژانس تماس گرفتهاند. مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه تمام دستورالعملها و اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری با شیوع کرونا را به اجرا رساندهایم گفت: ما به عنوان مجموعه خدماترسان و خدماتی به همراه شرکتهای حمل و نقل ریلی به تعهدات خود در این حوزه پایبند بودهایم.وی با اشاره به کاهش شدید سیر قطارهای بین شهری ادامه داد: شرکتهای ریلی براساس عرضه و تقاضا نسبت به فروش بلیت اقدام میکنند و شاهد آن هستیم که تعداد سیر قطارها در اسفند ماه و این روزها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و ماههای اخیر بسیار کاهش یافته است. این کاهش شدید به دلیل عدم تقاضا بوده است اما وقتی در مسیری تقاضایی باشد ولو حداقل باید این نیاز مردم در نظر گرفته شود.رسولی با بیان اینکه تعداد قطارهای حذف شده عدد بسیار بزرگی است، گفت: پیش از این شرایط، روزانه 120 قطار بین شهری فعال بود اما در حال حاضر به کمتر از 15 قطار رسیده است و به برخی از شهرها هر سه روز یک بار تردد انجام میشود و سعی شده سفرها تجمیع و با رعایت اصول بهداشتی با یک قطار انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به طور قطع اگر تقاضا نباشد قطاری هم سیر نمیکند اما در صورت وجود تقاضا با رعایت پروتکلهای بهداشتی به رفع این نیازها و برآورده سازی این تقاضا اقدام میکنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکتهای ریلی همانند شرکتهای هواپیمایی حق لغو سفر ریلی را بنا بر موضوعات بازرگانی به دلیل به حد نصاب نرسیدن مسافران را دارند، گفت: بله، اساسا علت کاهش شدید تعداد سیر قطارها هم اجرای همین شیوهها بوده است.رسولی افزود: اگر ضریب اشغال قطاری آنقدر پایین بوده که به طور صد درصد غیر اقتصادی محسوب میشد، شرکت مربوطه حق لغو سفر با شرط جلب رضایت مشتری را داشته و دارد. البته در طول این ایام اینطور نبوده که ضریب اشغال قطاری نزدیک به صفر باشد، به هر طریق شرکتها توانستهاند بابت لغو حرکت قطار، رضایت مسافر را کسب کنند که شاهد آن بودیم با پرداخت هزینه بلیت یا تعویق سفر به روز دیگر و تجمیع مسافران رضایت مسافران جلب شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تصمیم گیریها نسبت به انجام تردد قطارهای حومهای با توجه به اینکه ازدحام در این مسیرها زیاد است و مخاطبان آن گزینه دیگری جز قطار حومهای برای حمل و نقل ندارند، گفت: این موارد از جمله موضوعاتی هستند که به طور مستقل نمیتوان آنها را بررسی کرد و برای آن تصمیمی گرفت. به طور قطع تعطیلی ادارات و مدارس بر میزان رفت و آمد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تاثیرگذار است و طبیعی است که در این شرایط تقاضای سفر کم میشود اما نمیتوان انتظار داشت وقتی وضعیت ادارات و مدارس به حالت عادی برمیگردد، حمل و نقل عمومی محدود یا حذف شود. وی با تاکید بر اینکه تا به امروز تصمیمات بسیار خوبی برای مهار ویروس کرونا اتخاذ شده است، گفت: اقداماتی که انجام شده نتیجه خرد جمعی است و در حالی در کشورمان این اقدامات به طوری جدی در حال اجرا است که مسئولان کشورهای به نظر توسعه یافته، شیوع ویروس کرونا را انکار میکنند.
رسولی تاکید کرد: آنچه که وظیفه انسانی، قانونی و شرعی خود میدانیم این است که نهایت دقت را در ضدعفونی کردن و رعایت اصول بهداشت را داشته باشیم و در راستای اجرای این وظایف، با اینکه بسیار مسافر کمی در شبکه ریلی وجود دارد اما به شدت تمام ایستگاهها و قطارها ضدعفونی میشوند و تمام پروتکلهای بهداشتی به طور سختگیرانه در حال اجرا هستند. سعی کردهایم هر آنچه که وظیفه ما بوده را انجام دهیم.
وی ادامه داد: امیدوارم با دستورالعملهایی که صادر میشود تکلیف همه بخشها روشن شود و با رعایت تمام اصول دستورالعملهای نهادهای بالاسری، هر چه زودتر این ویروس ریشه کن شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره طراحی و اجرای بسته حمایتی برای شرکتهای ریلی که در این مدت از محل کاهش فروش بلیت با زیان قابل توجهی مواجه شدهاند گفت: باید توجه داشته باشیم که این اتفاق فراگیر تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و اثرات اقتصادی بسیار زیادی برای تمام دنیا به وجود آورده که نوک پیکان آن به سمت صنعت گردشگری و حمل ونقل و کسب کار خرد است و این حوزهها اسیب جدی میبینند. به همین دلیل دولت از ابتدا به این مساله توجه جدی داشته است.
رسولی ادامه داد: مقررات عمومی از جمله فرصت سه ماهه برای بازپرداخت اقساط بانکی شامل حال تمام شرکتهای ریلی میشود. اما شاهد آن بودیم که شرکتهای ریلی از همان روزهای اول بلیتهای فروخته شده را مسترد کردند و استرداد بلیتها مساله بسیار مهمی بود که این اقدام سریع شرکتها برای بازپرداخت هزینهها جای تشکر دارد.مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: درآمد شرکتها در گردش است و صرف هزینههای جاری و ... میشود اما شرکتهای ریلی توانستند تمام نقدینگی دریافتی را به مردم برگردانند در حالی که هزینه های بسیار زیاد ضدعفونی کردن را میپردازند و همچنان حقوق دستمزد کارکنان را در سبد هزینهها دارند.وی با بیان اینکه ما به عنوان متولی حمل و نقل ریلی و بخش حاکمیت از اولین روزها در طی جلساتی به شرکتها اطمینان دادیم که با کمک هم از این بحران عبور میکنیم، گفت: طراحی و اجرای بسته حمایتی آغاز شده و در حال اجرا است و در بحث استرداد بلیتها هم از شرکتها تا حد توان حمایت کردیم. رسولی تاکید کرد: امیدوارم با رعایت اصول و پروتکلهای بهداشتی اثرات مخرب این پدیده کاهش یابد تا هر چه زودتر این ویروس ریشه کن شود.