گروه اقتصادی: با صدور مجوز فعالیت صنف نمایشگاههای فروش خودرو، بازار خودرو تختگازتر ازآنچه تصور میشد کار خود را آغاز کرده و رکوردهای قیمتی تازهای را در همین خط استارت به ثبت رسانده است. پراید ۷۴ میلیونی و خیز قیمت تیبا برای پیوستن به باشگاه خودروهای ۱۰۰ میلیونی و عبور قیمت و ۲.۶ تیپ ۲ از مرز ۱۲۰ و تیپ ۵ از محدوده ۱۵۰ میلیون تومان، فقط گوشهای از تحولات بازار خودرو در یک هفته اخیر است. به گزارش همشهری، کارشناسان بازار خودرو معتقدند با فرض حفظ وضع موجود، قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در طول امسال حداقل ۴۰ درصد افزایش مییابد.
التهاب از درون و بیرون
افت شدید تولید خودرو، فروش کارتکسی خودرو به قیمت حاشیه بازار، رشد هزینه تمامشده تولید و تداوم تعطیلی مراکز شمارهگذاری از جمله عوامل درونزا برای رشد قیمت در بازار چهارچرخهاست. ضمن اینکه چشمانداز افزایش نرخ ارز و نرخ تورم انتظاری ازجمله عواملی برونزایی بوده که در روند افزایش قیمت خودرو در نخستین روزهای آغاز به کار بازار در سال ۹۹ نقش بازی کرده است. در این میان، اگرچه هنوز خودروسازان وطنی، نرخ فروش رسمی محصولات خود را برای سال جدید اعلام نکردهاند؛ اما مونتاژکاران چینی به استقبال گرانی رسمی محصولاتشان رفتهاند و بازار خودروهای خارجی نیز به دلیل ممنوعیت واردات و فزونی تقاضا بر عرضه، همچون ماههای قبل در تب قیمت میسوزد.
نوسان قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی
با آغاز به کار فعالیت نمایشگاههای فروش خودرو در شهر تهران، اگرچه اتفاقی در طرف تقاضا رخ نداده و این بازار همچنان کممشتری است؛ اما بازهم قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی، با نوسان نرخ مواجه شده؛ بهنحویکه قیمت خودروهای داخلی که در نخستین روز گشایش بازار، افزایش ۱۰ درصدی قیمت را، نسبت به روزهای پایانی سال گذشته، تجربه کرده بود و در شرایطی که همگان منتظر اصلاح قیمتها بودند، موج دوم تورم در بازار خودرو از اواخر هفته گذشته شکل گرفت. در روز ۵ شنبه گذشته؛ سمند ال ایکس ۱۱۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فول ۱۵۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۱۲۲ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ سفید ۷۴ میلیون، پراید ۱۳۱ سفید ۶۷ میلیون تومان، تیبا ۲ سفید ۸۹ میلیون کوئیک آر دندهای ۱۰۰ میلیون، پژو ۴۰۵ جیالایکس ۱۱۱ میلیون و تندر ای ۲ معادل ۱۸۵ میلیون تومان قیمت خورد.
دلیل تیکآف قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، فروش کارتکسی (ویرایشی) خودرو و توقف فعالیت مراکز شمارهگذاری را عامل افزایش قیمت خودرو در بازار اعلام میکند. سعید مؤتمنی به همشهری میگوید: برخی نمایندگان شرکتهای خودروساز در یک هفته گذشته کار خود را آغاز کردهاند؛ تعدادی از خودروهای ویرایشی (کارتکس) را به افرادی که بیش از ۱۸ ماه ثبتنام خودرو نداشتهاند، با قیمت بالا فروختهاند؛ معاملهگران بازارخودرو هم با مشاهده افزایش قیمت فروش کارتکسی در نمایندگیها، قیمتهای خود را بالا بردهاند. او افزود: فعلاً محصولات ایرانخودرو و پارسخودرو، شمارهگذاری و پلاک نمیشوند و نمایندگیها نیز خودروهای پلاک نشده را نمیخرند. در نتیجه خودروهای موجود در بازار، محدود به همان خودروهایی است که پارسال شمارهگذاری و پلاک شدهاند. به گفته او این اتفاقات استارت رشد قیمت خودرو در سال جاری را زده و این افزایش قیمت در ۵ شنبه گذشته تشدید شده است.
تختهگاز خودروهای چینی
هرچند قیمت رسمی فروش و پیشفروش در شبکه نمایندگیهای فروش خودروسازان بزرگ داخلی هنوز اعلام نشده اما قیمت رسمی برخی خودروهای چینی در همین ابتدای کار بازار افزایش یافته است. بهنحویکه در اطلاعیه جدید شرکت کرمان موتور، قیمت نهایی برای ثبتنام و فروش خودروهای مونتاژی بهطور میانگین ۲۳ درصد رشد کرده است. در این میان، مدیران خودرو که در نیمه دوم سال گذشته قیمت خودروهای امویام و چری را افزایش داده بود، هنوز قیمت فروش رسمی جدید محصولات خود در سال ۹۹ را اعلام نکرده اما بررسی قیمتهای بازار حاکی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات پرفروش این شرکت حکایت دارد.
گرانی خودرو اجتنابناپذیر است
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو علت افزایش قیمت خودرو در گشایش بازار سال ۹۹ را انتظارات تورمی میداند و به همشهری میگوید: فروشندگان خودرو مدام قیمتهای پیشنهادی خود را با تورم انتظاری و تغییرات قیمتی در سایر بازارها افزایش میدهند. زاوه با اشاره به اینکه تعداد خودروهای موجود در محدوده قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در بازار به چند مدل خودرو مانند پژو ۴۰۵ جیالاس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پراید و تیبا محدود میشود، میگوید: با توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ تعداد خودروهای باقیمانده در محدوده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به تیبا و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ محدود خواهد شد. به عقیده او در خوشبینانهترین حالت تا پایان امسال قیمت تیبا در حاشیه بازار کمتر از ۱۱۰ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پایینتر از ۱۵۰ میلیون تومان نخواهد بود.