به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۲۸۰۴۹۸

لغو دو مجوز اختیارات نظامی رئیس جمهور آمریکا

لغو دو مجوز اختیارات نظامی  رئیس جمهور آمریکا
گروه بین الملل: مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۶۶ رای موافق در مقابل ۴۶ رای مخالف دو مجوز اختیارات رئیس‌جمهوری این کشور برای استفاده از نیروی نظامی در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۵۷ را لغو کرد.
یکی از این مجوزها متعلق به سال ۱۹۹۱ و پس از حمله نظامی صدام حسین به کویت و اشغال این کشور توسط نیروهای عراقی صادر شد. براساس این قانون٬ نیروهای آمریکایی به همراه ائتلاف بین المللی نیروهای عراقی را از کویت بیرون راندند.مجوز دیگر که کمتر شناخته شده است، در سال ۱۹۵۷ برای مقابله با «تهاجم احتمالی کمونیسم» به منطقه خاورمیانه در دوران جنگ سرد صادر شده بود. از مجوز سال ۱۹۵۷ هرگز برای توجیه حمله نظامی استفاده نشد.ابیگل اسپانبرگر، نماینده دموکرات که طرح لغو مجوز اختیارات سال ۱۹۹۱ را تهیه کرده در این زمینه گفته است، براساس این مجوز سه دهه پیش درگیری کوتاهی روی داد و می‌بایست چنین مجوز قدیمی و غیر فعالی را حذف کنیم.قانون اساسی ایالات متحده آمریکا قدرت اعلان جنگ را به کنگره داده است.

این نماینده دموکرات اضافه کرد، لغو این مجوز باعث می‌شود که به شما اطمینان داده شود که هیچ رئیس جمهوری در آینده از این مجوز سواستفاده نخواهد کرد.مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه از تگزاس هم گفته است، اهداف خاص این قانون محقق شده بودند. بنابراین، ضرورتی نداشت که همچنان ادامه داشته باشند.گزارش‌ها حاکی است که چالش اساسی بین نمایندگان کنگره بر سر مجوزی است که پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به رئیس جمهوری آمریکا داده شده است که تا به حملات تروریستی پاسخ داده شود.وال استریت جورنال می‌گوید، از این مجوز به طور گسترده و متناوب بیش هر مجوز دیگری استفاده شده است. این مجوز به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که از همه نیروها که لازم دارد استفاده کند.مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این در ۲۷ خرداد به طرح لغو اختیارات رئیس‌جمهوری برای استفاده از نیروی نظامی در حمله به عراق که در سال ۲۰۰۲ تصویب شده بود رای داد.با این حال، مجلس سنای آمریکا بررسی طرح لغو اختیارات جنگی که در سال ۲۰۰۲ را به ماه آینده موکول کرده است.سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته بود، به درخواست جمهوری‌خواهان قرار است نشست‌هایی با حضور مقام‌های دولتی و نظامی کشور در ماه ژوئیه برگزار شود.
سناتور رابرت منندز اضاقه کرده بود، ما این فرصت را خواهیم داشت تا نظرات دولت و مقام‌های دفاعی کشور را در این زمینه بشنویم.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها