به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۵ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۲۸۵۶۰۲

شرکای اصلی تجاری ایران ؛بدون تغییر

شرکای اصلی تجاری ایران ؛بدون تغییر
گروه اقتصادی: جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در چهار ماهه ابتدایی سال جاری، در میان شرکای اصلی تجاری ایران، تغییر جدی به وجود نیامده است.  براورد‌های ابتدایی منتشر شده از وضعیت تجاری ایران در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که در تیر ماه امسال میزان واردات کالا در ایران به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه قبل افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در حوزه صادرات، اما عدد ثبت شده ۳.۶ میلیارد دلار بود که نسبت به ماه قبل ۱۸ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد روند صادرات کالایی معکوس شده و روند افزایشی ماه‌های قبل متوقف شده است.در حوزه وزنی نیز میزان صادرات ایران در چهار ماهه ابتدایی سال جاری به بیش از ۳۸ میلیون تن رسیده و در مقابل واردات کشور نیز ۱۲.۵ میلیون تن بوده است. از نظر ارزشی، میزان کل صادرات ایران ۱۴.۳ میلیارد دلار بوده و واردات حدودا ۱۴.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. به این ترتیب تراز تجاری ایران هر چند به شکلی محدود، اما همچنان منفی است.

در میان شرکای تجاری اصلی کشور، اما تغییرات بزرگی رخ نداده است، هر چند جایگاه امارات متحده عربی مستحکم‌تر شده است.همانند سال‌های گذشته، چین همچنان اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران به شمار می‌رود. چین در چهار ماهه ابتدایی امسال ۴.۳ میلیارد دلار از ایران کالا وارد کرده و پس از آن عراق با ۲.۸ میلیارد، امارات متحده عربی با ۱.۶ میلیارد دلار و ترکیه با ۹۲۳ میلیون دلار قرار دارد و افغانستان نیز از ایران ۷۲۸ میلیون دلار کالا وارد کرده است.

آنچه در جدول واردکنندگان کالا اهمیت دارد، افزایش فاصله میان چین و عراق است. در ماه‌هایی از سال گذشته، عراق حتی جایگاه چین را در صدر این فهرست گرفته بود، اما در سال جاری چین با فاصله زیادی در صدر فهرست قرار گرفته است. در کنار آن ترکیه نیز در رده چهارم قرار گرفته و فاصله بیشتری با افغانستان دارد.

در میان واردکنندگان کالا به ایران امارات متحده عربی با ۴.۷ میلیارد دلار در صدر قرار دارد و پس از آن چین با ۳.۱، ترکیه با ۱.۵، آلمان با ۵۶۳ و سوییس با ۵۳۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.در جدول صادرکنندگان کالا نیز امارات متحده عربی با فاصله جایگاه نخست را گرفته و بر خلاف سال‌های قبل چین دیگر اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران نیست. آلمان و سوییس نیز که از ابتدای سال در میان شرکای اصلی ایران قرار گرفته‌اند، جایگاه خود را تا پایان تیر ماه حفظ کرده‌اند.
برچسب ها: اتاق بازرگانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها