به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۳۰۵۸۹۰

بهترین ویتامین برای پوکی استخوان

گروه سلامت: پوکی استخوان، یکی از بیماری های شایع است که در دوران میانسالی و پیری برای افراد مشکلاتی به وجود می آورد. به همین دلیلريا، باید از جوانی به فکر پیشگیری از بروز آن باشیم. به همین منظور شناخت بهترین ویتامین برای جلوگیری از پوکی استخوان، می تواند به شما در پیشگیری از این بیماری کمک کند.
بهترین ویتامین برای پوکی استخوان
سوالی که ممکن است برای شما یجاد شده باشد این است که آیا می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت با اینکه پوکی استخوان قابل پیشگیری نیست؛ کارهای زیادی می توان برای تعدیل شدت و میزان بیماری و تا حد زیادی بروز آن، انجام داد.
پیشگیری از پوکی استخوان به حفظ برخی عادات سالم همچون ورزش، رژیم غذایی سالم و گاهی اوقات مصرف مکمل ها بر می گردد. که در این مطلب به بررسی بهترین ویتامین ها برای بدن جهت جلوگیری از پوکی استخوان و منابع هر یک خواهیم پرداخت.

بهترین مکمل برای پوکی استخوان
خوردن غذاهای مناسب بخش مهمی از حفظ استخوان های قوی و سالم و جلوگیری از پوکی استخوان است. کلسیم معدنی که به سفت شدن استخوان ها کمک می کند و ویتامین D که به جذب کلسیم در بدن شما کمک می کند و سایر عملکردهای لازم برای حفظ سلامت استخوان را انجام می دهد؛ اساسی ترین ویتامین جلوگیری از پوکی استخوان هستند.
اگر از یک رژیم غذایی متعادل حاوی ماهی، میوه ها، لبنیات و سبزیجات استفاده می کنید، باید بتوانید مواد مغذی مورد نیاز استخوان های خود را از این غذاها دریافت کنید. عدم مصرف یک رژیم غذایی کامل، ممکن است منجر به کمبود ویتامین D، C، کلسیم و سایر مواد مغذی شود. اگر کمبود این ویتامین ها را دارید، استخوان های خود را در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان قرار دارند.

کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان
کلسیم، یکی از بهترین ویتامین هایی است که برای تقویت استخوان ها مورد نیاز است. این ویتامین برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است و اگر بدن شما کلسیم کافی دریافت نکند، یا توانایی جذب کلسیم را نداشته باشد؛ استخوان‌های شما از عواقب آن رنج خواهند برد. این به این دلیل است که بدن شما تقریباً تمام کلسیم خود را در دندان‌ها و استخوان‌ها ذخیره می‌کند و در صورت کمبود آن در سایر نواحی، کلسیم را از استخوان‌های شما می‌گیرد.
به این ترتیب استخوان های شما ضعیف می شوند و پوکی استخوان در همین زمان اتفاق می افتد. اگرچه غذا بهترین منبع جذب کلسیم است؛ ولی ممکن است به اندازه کافی کلسیم جذب بدن شما نشود ونیاز به مصرف مکمل باشد. اولین و مهمترین ویتامین برای جلوگیری از پوکی استخوان، کلسیم است که اثری مستقیم بر پیشگیری از این بیماری دارد.

ویتامین C و جلوگیری از پوکی استخوان
دومین ویتامین برای جلوگیری از پوکی استخوان، ویتامین c است. ویتامین c از جمله ویتامین هاییی است که به عنوان یک محافظ سلول عمل می کند و وجود آن برای تشکیل کلاژن حیاتی است.
کلاژن بخش فیبری غضروف و استخوان است و به ایجاد انعطاف پذیری استخوان ها کمک می کند. همچنین نقش مهمی در سلامت استخوان دارد زیرا به افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند. پوکی استخوان می تواند استحکام و تراکم استخوان را به خطر بیاندازد، به خصوص با افزایش سن، و شما را در معرض خطر شکستگی های مکرر شکنندگی قرار می دهد.
به همین دلیل ویتامین c، بهترین ویتامین برای مردان و زنان محسوب می شود که می تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. این ویتامین را می توان با مصرف میوه ها و سبزیجات، مانند فلفل قرمز و سبز، پرتقال، توت فرنگی، آناناس، کلم بروکلی و ... به دست آورد.

ویتامین D و پیشگیری از پوکی استخوان
ویتامین D از جمله بهترین ویتامین ها برای جلوگیری از پوکی استخوان است که برای سلامت استخوان ها حیاتی است. بدن برای جذب کلسیم و افزایش تراکم و توده استخوانی به ویتامین D نیاز دارد. در صورتی که شما استخوان های متراکم و قوی نداشته باشید؛ احتمال ابتلا ب پوکی استخوان، بیشتر خواهد بود.
منابع اصلی ویتامین D، نور خورشید، غذا  مکمل ها هستند. با افزایش سن، توانایی ما در ساخت ویتامین D کاهش یافته و ما باید از برخی محصولات لبنی، غلات و ماهی های چرب، یا قرص های ویتامین D آن را تامین کنیم.

پتاسیم و منیزیم
مصرف بیشتر این مواد معدنی که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود، در برخی از مطالعات با تراکم بیشتر استخوان مرتبط است. بر اساس مطالعات هاروارد، پتاسیم و منیزیم برای متابولیسم کلسیم مورد نیاز است.

برای جلوگیری از پوکی استخوان چه بخوریم؟

ویتامین برای جلوگیری از پوکی استخوان را می توان از طریق تغذیه مناسب به دست آورد. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای لبنی، مواد مغذی متنوعی برای تقویت استخوان دارند. محصولات لبنی همچون شیر و ماست، آبغوره غنی شده، توفو و سبزیجات با برگ های تیره، از منابع مناسب برای کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان هستند.
از دیگر مواد غذایی که به جلوگیری از پوکی استخوان کمک میکند؛ غذای دریایی است. این موضوع می تواند به دلیل اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (به ویژه اسیدهای چرب امگا 3) و همچنین ویتامین D و محتوای کلی پروتئین باشد.
همچنین مصرف انواع مختلفی از پروتئین ها می توان به سلامت استخوان ها کمک ویژه ای کند. مصرف پروتئین برای سلامت استخوان مفید خواهد بود به شرطی که کلسیم هم مصرف شود. به عبارت دیگر، اگر مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید، تا زمانی که کلسیم زیادی استفاده کنید، برای استخوان‌هایتان مفید است.

یکی دیگر از موادغذایی که به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کنند؛ میوه ها و سبزیجات هستند. طبق مطالعات هاروارد، افرادی که مصرف میوه و سبزیجات بیشتری دارند، به طور کلی تراکم استخوان بالاتری دارند و در طول زمان  مقدار کمتری از تراکم مواد معدنی در استخوان خود را از دست می دهند.
علاوه بر مواد غذایی که باید آنها را مصرف کرد؛ باید از مصرف برخی مواد مانند نمک، کافئین بیش از حد و جوش شیرین، خودداری کرد؛ چرا که بر سلامت استخوان تاثیر منفی می گذارند.
پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در زمینه های مختلف پزشکی، اجتماعی، اخبار و ... به شجرنیوز مراجعه کنید. در شجرنیوز می توانید در همه موضوعات، از ویتامین های مورد نیاز بدن تا موضوعی همچون معافیت های سربازی را بیابید و اطلاعات کامل و جامعی را به همراه اخبار جدید در زمینه های مختلف کسب کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها