گروه اقتصادی:مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: گرانی ماهی ناشی از هزینه های بالای تولید است و ارتباطی به تولیدکننده ندارد.آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو قزل آلا در عمده فروشیها ۶۷ هزار تومان و تحویل در مغازه تهران ۷۳ تا ۷۵ هزار تومان است. همچنین قیمت عمده فروشی سالمون ۷۵ هزار تومان است و با نرخ ۸۰ هزار تومان به دست مغازه دار میرسد که نسبت به یکماه گذشته تغییری نداشته است.
او گفت: بارها اعلام کردهایم که فروش مغازه داران در قالب آبزیان کاهش یافته که همین امر منجر به دریافت سود بالاتر شده است که با این وجود قیمت در فروشگاهها غیرمنطقی است. بازار تابع عرضه و تقاضاست، قیمت تحویل تهران ۷۵ هزار تومان بود که به دلیل عرضه کف قیمت تمام شده، انگیزه تولید از بین میرود.به گفته نبی زاده، علی رغم عدم حمایتهای دولت، قیمت تمام شده تولید بالاست و از طرفی دولت قیمت مرغ را پایین نگه میدارد که این امر ضربه سنگینی به تولیدکنندگان وارد میکند. با استمرار سیاست عدمحمایت دولت، آبزیان از سر سفره خانوار حذف میشوند، در حالی که سیاستهای دولت باید به گونهای باشد که مردم بتوانند از آبزیان استفاده کنند.او ادامه داد: دولت هیچ برنامهای برای اصلاح الگوی مصرف ندارد، که با شرایط اقتصادی فعلی مردم توان خرید ندارند و همواره ماهی را به عنوان غذای لوکس میبیند که با این وجود اولین محصول پروتئینی از سبد مصرفی خانوار ماهی است.
سرانه مصرف ماهی در ایران ۱۳ کیلوگرم است
نبی زاده متوسط سرانه مصرف ماهی در دنیا را ۲۳ تا ۲۵ کیلوگرم و در ایران ۱۳ کیلوگرم اعلام کرد.
او گفت: سرانه مصرف ماهی نسبت به متوسط جهانی قابل توجه نیست، و بخش عمده سرانه مصرف ۱۳ کیلوگرم مربوط به استانهای شمالی و جنوبی است که با حذف این استان ها، سرانه مصرف به ۳ کیلوگرم در سال هم نیست.
این مقام مسئول گفت: گرانی ماهی ناشی از هزینههای بالای تولید است و هیچ ارتباطی به تولیدکننده ندارد. به عنوان مثال در یک مقطعی ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده مربوط به خوراک بود، اما هم اکنون ناشی از هزینههای جانبی تمدید پروانه و عوارض بوده که به تولیدکننده تحمیل میشود.به گفته او، امسال با کاهش ۲۵ هزار تنی تولید قزل آلا به ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تن میرسد.مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان گفت: وزارت جهاد اگر خواهان عرضه ماهی با نرخ مناسب به مردم است، مراکزی غیر از میادین میوه و تره بار را باید در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند تا با قیمت مناسب اقدام به توزیع کنند.