به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۳۱۰۸۶۶

روسیه اولین قطعنامه اقلیمی را وتو کرد

روسیه اولین قطعنامه اقلیمی را وتو کرد
گروه بین الملل: تصویب اولین قطعنامه سازمان ملل در مورد تأثیرات تغییرات اقلیمی بر امنیت و صلح بین‌المللی با مخالفت روسیه روبرو شد. مسکو این قطعنامه را زیاده‌روی دانست. هند و چین نیز تردید خود در مورد تصویب این قطعنامه را بیان داشتند.    
روسیه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب قطعنامه‌ای را وتو کرد که در آن برای نخستین بار تغییرات اقلیمی را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست.سال‌ها تلاش لازم بود تا قطعنامه‌ای به رأی شورای امنیت سازمان ملل متحد گذاشته شود که می‌گوید مسئله گرمایش زمین باید نقش پراهمیت‌تری در روند تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد.پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی ایرلند و نیجریه خواستار آن است که دست‌کم در برخی مواقع "اطلاعات در مورد تأثیرگذاری‌های امنیتی تغییرات اقلیمی" را در راهبردهای مدیریت مناقشه و نیز در مأموریت‌های صلح و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل در نظر گرفته شود.در پیش‌نویس قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده است که خطرات امنیتی مرتبط با معضلات اقلیمی را به "یکی از اجزای کانونی" تلاش‌های سازمان ملل برای پیشگیری از مناقشه‌ها بدل کند و گزارش دهد که در کدام کانون‌های خطر باید به این مسئله پرداخت.در رأی‌گیری ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و هند به این قطعنامه رأی مخالف و چین رأی ممتنع دادند.مخالفان این پیش‌نویس می‌گویند تغییرات اقلیمی را در حوزه وظایف شورای امنیت قرار دادن تنها به اختلافات جهانی که در گفت‌وگوهای اقلیمی در گلاسکو خود را نشان داد، بیشتر دامن خواهد زد.
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در این رابطه گفت که محتوای پیش‌نویس قطعنامه به معنای آن است که "یک موضوع علمی و اقتصادی را به مسئله‌ای سیاسی بدل کنیم" و از توجه به سرچشمه‌های "واقعی" مناقشه‌ها منحرف شویم.سفیر روسیه در سازمان ملل افزود که بدین گونه شورای امنیت همیشه بهانه‌ای خواهد داشت که در عمل در هر یک از کشورهای جهان دخالت کند. او این قطعنامه را به یک "بمب ساعتی" تشبیه کرد.هند و چین از این‌که مناقشه‌ها و مسائل اقلیمی در ارتباط با یکدیگر قرار گیرند را مورد تردید قرار دادند.ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل گفت که شورای امنیت نباید از این مسئله یک "شوی سیاسی" بسازد.موافقان پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت توضیح دادند که این گامی تعیین‌کننده و عقلانی و از اهمیت حیاتی برخوردار است.
عبدو اباری، سفیر نیجریه در این رابطه گفت که شورای امنیت خطرات تغییرات اقلیمی را همچنان به دقت زیر نظر خواهد داشت. او افزود که تصویب پیش‌نویس قطعنامه را می‌توان با یک وتو مانع شد، اما این امر واقعیت‌ها را نمی‌تواند پنهان دارد.شورای امنیت سازمان ملل تأثیرگذاری تغییرات اقلیمی بر امنیت بین‌المللی را از سال ۲۰۰۷ بدین سو هر چند یک بار مطرح کرده است و مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۹ نسبت به این تأثیرگذاری‌ها ابراز "نگرانی عمیق" خود را بیان داشته است.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این زمینه هشدار داده است. او هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل گفت که تأثیرات تغییرات اقلیمی، مناقشه‌ها را تشدید می‌کند و بر آسیب‌ها می‌افزاید.شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌هایی را تصویب کرده است که در آن‌ها به تأثیرات بی‌ثبات‌کننده گرمایش زمین در مناطق معینی مانند چندین کشور آفریقایی و عراق اشاره شده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها