مرحله بیست و هشتم فروش فوری ایرانخودرو با عرضه سه محصول رانا پلاس سقف شیشهای با گیربکس ۶ دنده، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای و دنا پلاس توربو اتوماتیک برگزار شد و برندگان خوش شانس لاتاری خودرویی مشخص شدند. بر اساس آمارهای منتشر شده ایران خودرو برای این مرحله در مجموع هفت هزار خودرو عرضه کرده بود که دنا پلاس توربو اتوماتیک با چهار هزار، بیشترین و رانا پلاس سقف شیشهای با هزار، کم ترین ظرفیت را داشتند. دو هزار دستگاه هم ظرفیت پژو ۲۰۷ دندهای سقف شیشهای در این مرحله بود.
در این مرحله بیش از دو میلیون و ۵۱۵ هزار نفر برای پژو ۲۰۷ دندهای سقف شیشهای ثبت نام کرده بودند که بیشترین متقاضی نیز برای این خودرو ثبت شد. برای رانا پلاس سقف شیشهای، ۷۹۶ هزار و دنا پلاس توربو اتوماتیک، ۴۸۸ هزار نفر ثبت نام کردند:
در این مرحله کمترین شانس برنده شدن مربوط به متقاضیان پژو ۲۰۷ بود جایی که از هر ۱۰ هزار متقاضی، قرعه شانس فقط به نام ۸ نفر درآمد. در نقطه مقابل متقاضیان دنا پلاس بیشترین شانس را برای برنده شدن داشتند. احتمال برنده شدن این افراد ۰.۸۲ درصد بود، یعنی از هر ده هزار متقاضی ۸۲ نفر برنده این لاتاری بودند. نمودار زیر شانس برنده شدن متقاضیان را به تفکیک خودرو نشان میدهد:
با این وجود بیشترین سود(رانت) نصیب برندگان خودروی پژو ۲۰۷ شد؛ در حالی این خودرو با قیمت ۲۳۳ میلیونی عرضه شد که قیمت آن در بازار به حدود ۳۸۰ میلیون تومان میرسد؛ یعنی برندگان این خودرو سود حداقل ۱۴۶ میلیون تومان را بر اساس قیمتهای امروز بازار خودرو به جیب میزنند که این رقم در روز تحویل شاید بالاتر هم برود. برندگان خودرو دنا و رانا نیز به ترتیب رانتی معادل ۹۶ و ۸۲ میلیون تومانی را از آن خود کردند.
اما این لاتاری خودرویی چه هزینهای را به ایران خودرو و سهامداران این شرکت تحمیل کرد؟ با توجه به اختلاف میان قیمت مصوب و بازار و ظرفیت فروش، ۷۶۰ میلیارد تومان رانت از جیب سهامداران به جیب برندگان ریخته شد.
مشخص نیست این لاتاری خودرویی و توزیع رانت میان عدهای محدود از جیب سهامداران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟