به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۲۲:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۳۲۵۷۲۱
آمریکا برای توافق با ایران پیشنهاد جدیدی ارایه نمی‌دهد

برای توافق برجام مسائل اندکی باقی مانده است

برای توافق برجام مسائل اندکی باقی مانده است
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه برای توافق هسته‌ای با ایران مسائل اندکی باقی مانده است، تاکید کرد که ایالات متحده قصد ندارد برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، پیشنهاد جدیدی به روسیه ارائه کند.
ند پرایس،  از همه طرف‌های مذاکرات وین از جمله روسیه خواست تا برای رسیدن به توافق بر حل و فصل مسائل نهایی و باقی مانده تمرکز کنند.او افزود: تحریم‌های روسیه به هیچ وجه به برجام ارتباط ندارند و نباید تاثیری برای بازگشت و اجرای مشترک توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که جلوگیری دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هدف مشترک آمریکا و روسیه است.
پرایس گفت: همچنان به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم اما به دلیل پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، فرصت بسیار کمی برای توافق و بازگشت مشترک به اجرای برجام باقی مانده است.
بخشی از سخنان  ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پاسخی است به خواسته جدید روسیه در مورد دریافت تضمین از آمریکا برای مثتثنی شدن روابط روسیه با ایران از تحریم‌های فعلی و آتی است.روسیه از هفته پیش و در پی آغاز حمله به اوکراین با موج گسترده تحریم‌های آمریکا و اروپا مواجه شد و پس از آن مواضع جدیدی در مذاکرات وین اتخاذ کرد.
این کشور از آمریکا خواست تا تضمین دهد که در صورت احیای برجام، تحریم‌های مرتبط با حمله به اوکراین، تاثیری بر تجارت روسیه با ایران ندارد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، نیز  گفت در صورت نهایی شدن توافق احیای برجام، همه روابط تجاری و اقتصادی روسیه با ایران باید از تمام تحریم‌های فعلی و آینده اتحادیه اروپا و آمریکا مستثنی باشند.در همین حال، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که امیدها برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران رو به کاهش است.

مذاکرات وین درباره ایران است نه اوکراین
 سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه آمریکا و روسیه درباره برجام با یکدیگر همکاری دارند، تاکید کرد که مذاکرات وین صرفا درباره توافق هسته‌ای ایران است.
جن ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آمریکا و کشور‌های اروپایی در مذاکرات وین با طرف روسیه‌ای در خصوص مساله اوکراین گفتگو می‌کنند، گفت: مذاکرات وین در مورد توافق هسته‌ای ایران است. مذاکرات وین درباره عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.
وی ادامه داد: با وجود نگرانی‌های جدی ما در خصوص حمله بی رحمانه ولادیمیر پوتین به اوکراین، معتقدیم آمریکا و روسیه دارای تمایل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند.
ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از این گفت: روسیه در تلاش است تا خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد، اما ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی‌دهیم.معاون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا تضمین کتبی به روسیه داده است تا همکاری تجاری، سرمایه گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم‌ها نشود پاسخ داد که آمریکا چنین تضمینی به روسیه نداده است.
با این حال، هنگامی که تاد یانگ، سناتور جمهوری خواه از ایالت ایندیانا از وی پرسید که آیا «در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، تغییراتی در مورد مذاکرات آمریکا با روسیه ایجاد شده است»، نولاند پاسخ داد: من باید اعلام کنم که روسیه سعی دارد خواسته‌های خود را در رابطه با برجام گسترش و افزایش دهد و ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی‌دهیم.
نولاند گفت که آمریکا با روسیه «در مقابل» ایران مذاکره نمی‌کند. وی با تکرار اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفت که روسیه و امریکا هدف راهبردی مشابه و یکسانی در مورد تلاش برای نجات توافق هسته‌ای ایران دارند و این هدف اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

سكوت شمخانی در مقابل زیاده‌خواهی روسیه
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران روند مذاکرات هسته ای را پیچیده توصیف کرد و گفت: «شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادت اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.» وی توضیح بیشتری در این‌باره نداد، اما به نظر می‌رسد منظور او اختلاف در مذاکرات بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی است. یک مقام آمریکایی پیشتر در گفت‌وگو با «اکسیوس»، وجود این اختلاف را تایید کرده و گفته بود: «ایالات متحده این درخواست را تاکنون رد کرده، اما ممکن است این اختلاف حل شود.»
حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم، نیز گفته بود: «در مورد خارج کردن سپاه پاسداران و مقامات عالی‌رتبه در مذاکرات وین بارها بحث شده و در این خصوص به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیدیم.» نو‌ش‌آبادی در عین حال افزود: «رهبری تصمیم‌گیرنده نهایی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات وین و برجام است.» اختلاف بر سر این مسئله مهم در شرایطی لاینحل مانده است که سپاه پاسداران در هفته‌های اخیر از دو پایگاه موشکی و پهپادی‌اش رونمایی و اعلام کرد که «دومین ماهواره نظامی» خود را پرتاب کرده است. سرنوشت توافق اتمی با ایران، به‌ویژه پس از آن در ابهام فرو رفت که سرگئی لاوروف، خواستار تضمین کتبی آمریکا شد که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، به روابط تجاری و نظامی روسیه و ایران لطمه‌ای وارد نکند. کشورهای اروپایی و آمریکا، خواست روسیه را بی ربط و باج‌گیری از توافق اتمی ایران خواندند و آن را رد کردند.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها