به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۲۲:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۳۲۵۶۵۳
اولیانوف: مسکو باید از تحریم‌های فعلی و آینده اتحادیه اروپا و آمریکا مستثنی باشد!

آیا روس‌ها مانع احیای برجام خواهند شد؟

گروه سیاسی: نماینده روسیه در مذاکرات برای احیای برجام ‌در وین گفت: «همه روابط تجاری و اقتصادی روسیه با ایران باید از همه تحریم‌های فعلی و آینده اتحادیه اروپا و آمریکا مستثنی باشند!»
آیا روس‌ها مانع احیای برجام خواهند شد؟
میخائیل اولیانوف، در گفت‌وگویی با خبرنگاران اظهار داشت «روسیه خواستار بیانیه روشنی است که تحریم‌های جدید بر همکاری روسیه و ایران تحت برجام و فراتر از آن تاثیری نخواهند گذاشت!» درخواستی که توسط دولت آمریکا شدیدا رد شده است. به گفته وی یکی از اهداف برجام این است که ایران بتواند به روابط عادی تجاری و اقتصادی خود با جهان ادامه دهد، از جمله با روسیه.

روسیه در پی تهاجم نظامی خود با اوکراین با تحریم‌های سنگین بین‌المللی مواجه شده است و از این رو بسیاری از ناظران می‌گویند که مسکو با این سیاست می‌خواهد سرنوشت برجام را به جنگ اوکراین پیوند بزند. ایالات متحده پیش از این درخواست مسکو برای ارائه تضمین کتبی دراین باره را رد کرده و آن را بی‌ارتباط دانسته بود. اولیانوف در گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود با خبرنگاران همچنین عنوان کرد که متن توافق احیای برجام هنوز نهایی نشده و شاید که امروز (پنج‌شنبه) چنین شود. واشینگتن می‌گوید که روسیه نیز از برجام سود خواهد برد چرا که این کشور به مانند ایالات متحده می‌خواهد از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان پیدا کند.

سكوت شمخانی در مقابل زیاده‌خواهی روسیه
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران روند مذاکرات هسته ای را پیچیده توصیف کرد و گفت: «شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادت اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.» وی توضیح بیشتری در این‌باره نداد، اما به نظر می‌رسد منظور او اختلاف در مذاکرات بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی است. یک مقام آمریکایی پیشتر در گفت‌وگو با «اکسیوس»، وجود این اختلاف را تایید کرده و گفته بود: «ایالات متحده این درخواست را تاکنون رد کرده، اما ممکن است این اختلاف حل شود.»
روز گذشته نیز حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم، گفته بود: «در مورد خارج کردن سپاه پاسداران و مقامات عالی‌رتبه در مذاکرات وین بارها بحث شده و در این خصوص به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیدیم.» نو‌ش‌آبادی در عین حال افزود: «رهبری تصمیم‌گیرنده نهایی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات وین و برجام است.» اختلاف بر سر این مسئله مهم در شرایطی لاینحل مانده است که سپاه پاسداران در هفته‌های اخیر از دو پایگاه موشکی و پهپادی‌اش رونمایی و اعلام کرد که «دومین ماهواره نظامی» خود را پرتاب کرده است. سرنوشت توافق اتمی با ایران، به‌ویژه پس از آن در ابهام فرو رفت که سرگئی لاوروف، روز شنبه خواستار تضمین کتبی آمریکا شد که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، به روابط تجاری و نظامی روسیه و ایران لطمه‌ای وارد نکند. کشورهای اروپایی و آمریکا، خواست روسیه را بی ربط و باج‌گیری از توافق اتمی ایران خواندند و آن را رد کردند.
 

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ۲۳:۰۲
خدا کنه این توافق برجام که فقط به نفع دولت است و نه مردم انجام نشود تا دودش به چشمان دشمنان داخلی برود و تمام! (384574)
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۰۷:۰۱
تو بمیری (384583)
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۰۷:۰۱
حرفهای دکتر ظریف را باید با اب طلا مینوشتند و نه اینکه حذفش میگردند! (384582)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها