به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۲۲:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۳۲۵۳۸۷
هیات تروئیکای اروپایی: روسیه مذاکرات وین را معطل کرده است

تاخیر بیشتر احیای برجام را به خطر می‌اندازد

تاخیر بیشتر احیای برجام را به خطر می‌اندازد
گروه سیاسی: سه کشور اروپایی عضو برجام  در بیانیه مشترکی در جلسه هیات رئیسه (شورای حکام) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روسیه هشدار دادند که افزودن شروط جدید، دستیابی به یک توافق در مورد بحران هسته‌ای ایران را دشوارتر خواهد کرد.
نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در این بیانیه گفتند: «فرصت برای دستیابی به توافق رو به پایان است. ما از همه طرف‌های برجام می‌خواهیم تصمیمات ضروری برای دستیابی به توافق را اتخاذ کنند و از روسیه نیز می‌خواهیم که شروط دیگری به این توافق اضافه نکند».این بیانیه واکنشی به موضع‌گیری اخیر دولت روسیه است که به اعتقاد کارشناسان با افزودن شروط جدیدی باعث تاخیر در روند گفت‌وگوها شده است.
فرانسه نیز  هشدار داد در شرایطی که مناسبات غرب و روسیه به‌دلیل حمله نظامی آن کشور به اوکراین به شدت بحرانی شده است تاخیر در مذاکرات احیای برجام ممکن است مانع دستیابی به یک توافق شود.سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در سخنانی که اشاره آن به روسیه بود گفت: «ما به دستیابی به یک توافق بسیار نزدیک هستیم ولی درعین حال نگرانیم که تاخیر بیشتر در مذاکرات ممکن است توافق را به خطر بیاندازد. فرانسه از تمامی طرف‌های مذاکره می‌خواهد که روش معقولی در پیش بگیرند».
سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند از آمریکا خواست تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه آن کشور به‌دلیل تجاوز به اوکراین، روی همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۵ اسفند در واکنش به این درخواست گفت چنین تقاضایی کاملا «بی‌ربط» است و تحریم‌های مربوط به حمله نظامی روسیه به اوکراین با توافق هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی ندارد.به دلیل ابهام در مورد موضع‌گیری نهایی روسیه مذاکرات احیای برجام در روزهای اخیر به تعویق افتاده است.
انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احيای برجام گفته است که دیگر مذاکرات نه در سطح کارشناسی و نه جلسات رسمی در کار نخواهد بود و «زمان آن فرا رسیده است که مذاکرات با تصمیمات سیاسی پایان يابد».

زمان کمی برای دیپلماسی باقی مانده است
آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت که "زمان کمی برای دیپلماسی باقی مانده است".
لوئیس بونو، معاون دفتر نمایندگی ایالات متحده در آژانس، در سخنان خود در شورای حکام گفت: "ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود از جمله انباشت اورانیوم غنی شده بسیار فراتر از محدودیت های مندرج در برجام و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می دهد".
به گفته معاون دفتر نمایندگی آمریکا در آژانس "همانطور که همکاران ما اخیرا تأکید کردند، این فعالیت های جاری، مانند تولید اورانیوم بسیار غنی شده تا ۶۰ درصد، هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد". بونو گفت: با ادامه این وضعیت "زمان کمی برای دیپلماسی باقی مانده است تا ما را در مسیر جمعی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام قرار دهد".
نماینده آمریکا در نشست شورای حکام، خواهان همکاری کامل ایران با آژانس "برای انجام مأموریت نظارت و راستی‌آزمایی" این نهاد در ایران شده و از مقام های تهران خواسته "تمام داده‌های نظارتی دوره‌های قبلی را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد".

 تاخیر بیشتر احیای برجام را به خطر می‌اندازد
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که تاخیر بیشتر در مذاکرات برجامی می‌تواند احیای این توافق را به خطر بیاندازد.
 آنه کلر لجندر، در کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه مذاکرات وین با تاخیرهای بیشتر به خطر می‌افتد به خبرنگاران گفت که تروئیکای اروپایی باید از تمامی طرفین بخواهند تا رویکرد مسئولانه‌ای برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوها اتخاد کنند.
این اظهارنظر همزمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین مطرح شده است. طرفین مذاکرات در مدت اخیر بر پیشرفت‌های چشمگیر اذعان داشته‌اند اما می‌گویند حل و فصل برخی مسائل هنوز نیازمند تصمیم‌گیری‌های نهایی‌است.


 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها