گروه فناوری:شرکتی مانند گوگل ایدههای جدید و جذاب زیادی دارد، اما در رسیدن به این ایدهها شکستهایی را نیز تجربه کرده است.هیچ شرکتی سابقه کامل و بی نقصی در زمینه عرضه محصول ندارد، اما زمانی که یک شرکت به اندازه گوگل در میان ایدههای جدید به دنباله سوژههای جذاب میگردد مطمئنا در این مسیر با شکستهای حماسی مواجه میشود.
بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، به نظر میرسد به ازای هر محصولی به موفقیت Google Docs، یک محصول شکست خورده نیز مانند Google Buzz وجود دارد. برخی از این محصولات شکست خورده برای چندین سال پابرجا مانند، اما برخی دیگر فقط برای چند ماه و حتی چند روز سالها باقی ماندند. در اینجا چند مورد از بزرگترین شکست محصول در تاریخ شرکت گوگل آورده شده است.
۱۱. Google Offers - طول عمر: ۲۰۱۱ – ۲۰۱۴
Google Offers در دوران اوج معاملات روزانه شرکتهای گروپون و بازار لیوینگسوشال راه اندازی شد. با کاهش روند صعودی بازار، استفاده از Google Offers نیز کاهش یافت.
۱۰. شتابدهنده وب گوگل - طول عمر: ۲۰۰۵ – ۲۰۰۸
شتابدهنده وب گوگل با افزایش سرعت بارگذاری صفحه به کاربران کمک میکرد تا سریعتر صفحات را بررسی کنند. با این حال، این محصول پُر از اشکال بود که از جمله آنها میتوان به بارگذاری نشدن ویدیوها اشاره کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۸ پشتیبانی از شتاب دهنده را متوقف کرد.
۹. گوگل ویدیو - طول عمر: ۲۰۰۵ - ۲۰۰۹
با رشد سریع یوتیوب در حدود سال ۲۰۰۵، گوگل تصمیم گرفت پلتفرم ویدیوی رایگان خود را با نام گوگل ویدیو راه اندازی کند. از آنجایی که Google Video موفق به جلب توجه کاربران نشد، حدود یک سال بعد گوگل تصمیم گرفت یوتیوب را به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کند. تا سال ۲۰۱۸، یوتیوب بیش از ۱.۸ میلیارد کاربر فعال در ماه داشت.
۸. جایکو - طول عمر: ۲۰۰۷ – ۲۰۱۲
جایکو یک پلتفرم میکروبلاگینگ بود که در فنلاند توسعه یافت و توسط گوگل در سال ۲۰۰۷ برای رقابت با توئیتر خریداری شد. گوگل در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که پایه کد جایکو را منبع باز میکند و دیگر خود محصول را توسعه نمیدهد. در نهایت این پلتفرم به دلیل کمبود کاربر به کلی تعطیل شد.
۷. Google Health - طول عمر: ۲۰۰۸ – ۲۰۱۲
Google Health به کاربران اجازه داد تا دادههای سلامت خود را با هدف ایجاد یک پرونده سلامت تلفیقی که میتواند برای ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی ارسال شود، وارد سیستم خود کنند. نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی، و رقابت در این فضا با محصولاتی از شرکت مایکروسافت، در تصمیم گوگل برای تعطیل کردن این سرویس نقش داشت.
۶. Google Buzz - طول عمر: ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱
Google Buzz، ترکیبی بین شبکه اجتماعی و پیامرسانی فوری بود و به کاربران اجازه میداد پیوندها، عکسها، ویدیوها، وضعیتها و موارد دیگر را به اشتراک بگذارند. Google به طور پیشفرض Buzz را برای کاربران جیمیل فعال کرد که منجر به واکنش شدید شد. در نهایت، در یک دعوی حقوقی گروهی در مورد مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی این محصول ظرف ۱۸ ماه پس از عرضه آن تعطیل شد.
۵. Google Answers - طول عمر: ۲۰۰۲ – ۲۰۰۶
به جای جستجوی در گوگل، Google Answers به کاربران این اجازه را میداد تا سؤالات خود را مطرح کنند و مبلغی که حاضرند در ازای جواب آن پرداخت کنند را ثبت کنند. این پلتفرم، محیطی را برای محققان ایجاد کرد که به ازای هر سوال میتوانستند از ۲ تا ۲۰۰ دلار درآمد کسب کنند. این سرویس هم به دلیل کمبود کاربر در سال ۲۰۰۶ بسته شد.جالب اینجاست که قبل از این سرویس، خدماتی دیگری نیز در این زمینه ارائه میشد. این سرویس برای کارمندان گوگل بود که هر کدام به ازای ۳ دلار به سؤالات کاربران پاسخ میدادند، اما تقاضا به اندازهای کم بود که این سرویس در سال ۲۰۰۱ فقط یک روز دوام آورد.
۴. Google Lively - طول عمر: جولای ۲۰۰۸ - دسامبر ۲۰۰۸
Google Lively که در ژوئیه ۲۰۰۸ راه اندازی شد و در دسامبر همان سال بسته شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر وب شبیه به «زندگی دوم» بود. در آن زمان، نیویورک تایمز Lively را به عنوان یک روش کارتونی برای صحبت در اتاقهای گفتگو توصیف کرد. گوگل گفت که علیرغم تمام نظرات مثبتی که برای Lively دریافت کرده بود، تصمیم گرفت این محصول را تنها پس از چهار ماه و نیم تعطیل کند و بیشتر بر جستجوی اصلی و تبلیغات تمرکز کند.
۳. نال- طول عمر: ۲۰۰۸ – ۲۰۱۲
نال چیزی شبیه به ویکی پدیا فعلی بود و حتی از فونتی مشابه آن استفاده شده بود. (نال) Knol، اصطلاحی است که توسط گوگل ساخته شده و به معنای واحد دانش است. در این سرویس قرار بود مقالات تولید شده توسط کاربر در موضوعات مختلف گنجانده شود، اما بدون اینکه کاربران به اندازه کافی تولید محتوا داشته باشند، پروژه نال موفق آمیز نبود و در نهایت در سال ۲۰۱۲ متوقف شد.
۲. عینک گوگل
Google Glass اطلاعات دیجیتالی مانند تماسها و ایمیلهای Google Hangouts را در دنیای واقعی پوشش میداد که میتوان گفت جلوتر از زمان خود بوده است. با این حال، این محصول بسیار گران بود (۱۵۰۰ دلار به ازای هر جفت) و مشکلات نرم افزاری داشت. در سال ۲۰۱۵، گوگل به فروش نسل اول عینک پایان داد. اگرچه این شرکت نسخه اصلاح شده عینک را این روزها عرضه میکند.
۱. نکسوس کیو - طول عمر: هرگز به دست مصرف کنندگان نرسید
نکسوس کیو این امکان را به کاربران میداد که ویدیوهای یوتیوب و موسیقی گوگل را روی تلویزیون خود اجرا کنند. این محصول در کنفرانس توسعه دهندگان I/O گوگل در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. با این حال، قرار بود به قیمت ۲۹۹ دلار به فروش برسد، که کارشناسان آن را به دلیل عملکرد بسیار محدود، بسیار گران قیمت دانستند. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت تا پروژه نکسوس کیو را قبل از فروش عمومی متوقف کند.