به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۱۹:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۳۵۵۷۰۶
تهران به نظرات واشنگتن جواب داد

آمریکا: پاسخ ایران سازنده نیست

آمریکا: پاسخ ایران سازنده نیست
گروه سیاسی:وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، پاسخ و مواضع خود درباره نظرات آمریکا درباره نحوه احیای برجام را برای هماهنگ‌کننده مذاکرات ارسال کرد.
 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد».
پس از آن وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که پاسخ ایران از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است.
خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از آمریکا گزارش کرد که این کشور «در حال مطالعه نظرات ایران هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه پاسخ ایران سازنده نیست.»
احتمالا منظور کنعانی از تحویل نظرات تهران به «هماهنگ‌کننده» مذاکرات، ارسال آن برای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا انریکه مورا،‌ هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام در اتحادیه اروپا و رابط گفتگوهای غیرمستقیم تهران واشنگتن است که در مذاکرات اخیر برای احیای توافق هسته‌ای میان شش قدرت جهانی و ایران، نقش محوری داشته است.
 بورل چند روز پیش گفته بود پس از پاسخ آمریکا به ایران در خصوص طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا «ما به لحظه حساس رسیده‌ایم» و «من خوشبین هستم، این آخرین میلی‌متر است.»بورل در مصاحبه با نشریه اتریشی کرونن سایتونگ گفته بود دنیا با احیای برجام «کمی امن‌تر» خواهد شد.
طی چند روز گذشته و به ویژه از اول شهریور ماه به بعد گزارش‌های متعددی از افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام منتشر شده است.در همین خصوص چند روز پیش گزارش شد وزیر خارجه عمان با همتای ایرانی خود گفتگوی تلفنی کرده و بر ادامه تلاش‌های جدی در خصوص احیای برجام تاکید کرده است.
پیش از آن هم هم گزارش شد که معاون وزیر خارجه قطر که در جریان سفر هفته گذشته به تهران با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار کرده بود با انریکه مورا،‌ هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام در اتحادیه اروپا و رابط گفتگوهای غیرمستقیم تهران واشنگتن تلفنی گفتگو کرده است.
از زمان جدی‌تر شدن تلاش‌ها برای احیای برجام و طرح پیشنهادی اروپا برای برون رفت از بن بست مذاکرات، گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره جزییات نظرات و گام‌های تهران و واشنگتن گزارش شده است.هفته گذشته نشریه پولیتیکو در واشنگتن به نقل از «یک فرد آشنا با پاسخ آمریکا» نوشته بود واکنش آمریکا بر ضمانت‌های اقتصادی به ایران متمرکز است.
در همین حال، مقام‌های ارشد دولت اسرائیل هم در چند روز گذشته دیدارهای متعددی با مقام‌های آمریکایی داشته‌اند به طوری که جو بایدن، یک بار دیگر گفت به اسرائیل اطمینان داده که نخواهد گذاشت ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها