گروه اقتصادی: نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: فرآوری بنزین سوپر نیاز به مواد افزودنی دارد که موجود نیست، بحث دیگر هم قیمت است، به صرفه نیست که این بنزین گران را تولید کنند چون قیمت تمامشده چندین برابر آن چیزی است که در جایگاهها عرضه میشود.
به گزارش ایلنا، مهراد عباد درباره آلودگی هوا و نقشی که حاملهای انرژی از جمله بنزین و گازوئیل در بروز آن دارند، اظهار داشت: طبق آماری که جدیدا اعلام شده شدت مصرف انرژی در کشور ما 2.5 برابر متوسط مصرف جهانی و 15 برابر مصرف در ژاپن است، ما به شدت اعتیاد مصرف انرژی داریم و از آنجایی که منابع فسیلی زیادی داریم استراتژی انرژی کشور از حدود 30 سال گذشته روی بخش گاز تدوین شده است و از سوی دیگر بواسطه مشکلاتی که در روابط بینالملل داشتهایم، نتوانستیم از فناوری جدید استفاده و سوختهایی تولید کنیم که آلایندگی کمتری داشته باشند این مشکل به طور مداوم در دهها سال اخیر ادامه داشته است.
وی افزود: مشکل سوخت ما را به جایی رساند که به دلیل گوگرد بالای موجود در مازوت و غیراستاندارد بودن آن نتوانستیم این سوخت را به کشتیها بفروشیم و به دلیل ناترازی گاز و کمبود برق در این چند سال این سوخت آلاینده را داخل کشور استفاده کردیم تا بتوانیم تولید برق داشته باشیم.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قدیمی بودن خودروها و تاثیری که در بروی آلایندگی در کشور دارند، تصریح کرد: هوش سبز در صنایع کشور ما هیچ معنایی ندارد، طبق کنوانسیونهای بینالمللی تغییرات اقلیمی کاهش آلایندگی یک کار جمعی جهانی را میطلبد یک یا دور کشور نمیتوانند کمک کنند که میزان آلایندگی کربنی را کم کنیم، از سوی دیگر ایران با مجامع بینالمللی همکاری نکرده است مثلا به تعهداتمان در معاهده پاریس عمل نکردیم، در کاپ 27 در مصر فقط در حد ارائه بیانیه حضور داشتیم و تعهدی نداریم، عملا همکاری جهانی نداریم. همه اینها دست به دست هم داده که آلایندگی هوا در کشور ما بالا باشد. اکنون خشکسالی و گرم شدن هوا را در همه کشورها شاهدیم اما در ایران زودتر از سایر نقاط جهان آن را لمس میکنیم. متاسفانه هیچ برنامهای وجود ندارد که حداقل بخواهیم این آلایندگی را در همین حد نگه داریم.
وی گفت: صنایع ما به شدت به سوختهای فسیلی وابستهاند و با توجه به ارزان بودن؛ صنایع، مردم و دولت بشدت انرژی را مصرف میکنند که همه اینها آلایندگی شدید ایجاد میکند. مثلا ابر متان یکی از گازهایی است که لایه ازن را سوراخ و تخریب میکند، خیلی از گازها در جهان هستند با رعایت استاندرد کنترل میشوند یکی از آنها گازهای برودتی است که 5 نسل عوض شدند و به نسلهایی رسیدند که آلایندگیشان تقریبا صفر شده است، یعنی در کشورهای توسعه یافته از گازهای برودتی استفاده میکنند که آلایندگی ندارند و ما در ایران همچنان نسل یک و دو را استفاده میکنیم و از نظر کدینگ R12 هستند، هنوز صنایع ما از گازهای قدیمی استفاده میکنند که بشدت به لایه ازن آسیب میزنند، کشورهای توسعهیافته روی موضوع بازیافت این گازها کار میکنند آنها را ریسایکل میکنند و اجازه نمیدهند باعث سوراخ شدن لایه ازن شوند اما در ایران هیچ برنامهای برای ریسایکل این گازهای هالوژنی نداریم.
عباد تاکید کرد: بخشی از مشکل آلایندگی در کشور ما مربوط به سوخت و بخشی نیز به خودروها ربط دارد ما توانایی این را داریم که بنزین با استاندارد بالا مثل یورو5 تولید کنیم ولی بحث قیمتگذاری روی همه کالاها از جمله بنزین مشکل ایجاد کرده است وقتی بنزین را با قیمت پایین میفروشیم، مجبوریم کالای بیکیفیت تولید کنیم. رقابتی هم بین شرکتها برای تولید کالای باکیفیت وجود ندارد، پایشی هم که روی بنزین صورت میگیرد، بسیاری از آنالایزرهایی که در پالایشگاهها موجود هستند قدیمیاند و بسیاری با مواد اولیهای کالیبره شدهاند که استاندارد نیستند، ما به دلیل تحریم مجبور شدیم مواد اولیه بیکیفیت استفاده کنیم و همین باعث مشکلات بسیاری میشود.
وی درباره عملکرد منفی سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد روی بحث کیفیت سوخت کار میکند اما قضیه این است که با توجه به قیمت کنونی استراتژی ما این نیست که بنزین باکیفیت تولید کنیم حداقلهایی تعیین شده و اکثر کالاهای انرژی در کشور ما با قیمت پایین فروش میرود و یکی از آنها نیز بنزین است، کمکی که اکنون سازمان استاندارد میتواند داشته باشد اینکه نظارتها را در جایگاهها بیشتر کند و از نظر کیفی سوخت را آنالیز کند، باتوجه به اینکه عملا امکانات اداره استاندارد کم است، میتواند از بخش خصوصی کمک بگیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: مواد افزودنی که در بنزین بکار میرود خیلی مهم است، در سالهای اخیر مجبور شدیم بسیاری از افزودنیهای بنزین را از کشورهایی وارد کنیم که ممکن است کیفیت کالاهایشان پایین باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حتی بنزین سوپر هم در جایگاهها موجود نیست و این باعث آلودگی بیشتر میشود، گفت: فرآوری بنزین سوپر نیاز به مواد افزودنی دارد که موجود نیست، بحث دیگر هم قیمت است، به صرفه نیست که این بنزین گران را تولید کنند چون قیمت تمامشده چندین برابر آن چیزی است که در جایگاهها عرضه میشود.
عباد تاکید کرد: برخی صنایع بخصوص صنایع نفتی، سیمان و فولاد به محیط زیست آسیب میرسانند، در حالی که اکنون در دنیا شرکتها منابع خود را مدیریت میکنند تا به بهترین حالت مصرف شوند و از آن طرف هم آلایندگی محیط زیست را هم کم کنند، اما این موضوعات در اولویت ما نیست. یکی از اهداف کمیته محیط زیست اتاق بازرگانی این است که شبکهسازی شود، در حال حاضر کسانی که به محیط زیست کمک میکنند بسیار جزیرهای هستند، ما در کمیتهای در اتاق بازرگانی سعی میکنیم این شرکتها را جمع کنیم تا بقیه شرکتهای بخش خصوصی هم از آنها تجربیات استفاده کنند.