به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۳۰ - ۱۶:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۴۱۵۵۱۶

رایزنی برای ارسال موشک‌ دوربرد به اوکراین

رایزنی برای ارسال موشک‌ دوربرد به اوکراین
گروه بین الملل: موشک‌های «آتاسمز» یکی از تازه‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی مهمی است که کی‌یف از ایالات متحده می‌خواهد؛ اما واشنگتن فعلا تمایلی به ارائه آنها نشان نداده و گمان می‌رود انتقال آنها، آمادگی در سایر نقاط حساس را به خطر بیندازد. این درحالی است که ظاهرا بحث‌های محرمانه‌ای درون دولت بایدن برای ارائه چنین سیستم‌های موشکی دوربردی در جریان است.
به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به رایزنی‌های محرمانه دولت بایدن در مورد اینکه آیا موشک‌های دوربرد آتاسمز (ATACMS) به اوکراین ارسال شود یا خیر، در گزارشی آورده است: «بریتانیا در ماه مه موشک‌های کروز دوربرد سایه توفان (Storm Shadow) را به اوکراین فرستاد و فرانسه در حالی که رهبران ناتو  در لیتوانی گرد هم آمدند، متعهد شد که محموله‌ای از همان موشک‌ها را برای کی‌یف ارسال کند.
اما حداقل در حال حاضر، ایالات متحده هنوز برای ارسال اقلام انبارهای محدود سامانه‌های موشکی تاکتیکی دوربرد خود به اوکراین موسوم به آتاسمز (ATACMS) که با نام اتک‌امز (attack ’ems) هم شناخته می‌شود، مردد است؛ حتی در شرایطی که دولت بایدن اذعان دارد که سایر مهمات نیروهای کی‌یف در ضد حمله خودشان علیه روسیه، به طور خطرناکی کاهش یافته است.
اوکراین مدت‌هاست که خواستار دریافت آتاسمز شده که بردی در حدود ۱۹۰ مایل یا حدود ۴۰ مایل بیشتر از موشک‌هایی دارد که فرانسه و بریتانیا ارائه می‌کنند.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید دارد که اوکراین در حال حاضر به موشک‌های آتاسمز نیازی ندارد، موشک‌هایی که می‌توانند فراتر از خطوط "دشمن" نفوذ کنند، از جمله در روسیه و شبه کریمه "اشغالی".
اما دو مقام آمریکایی و یک مقام اروپایی از صحبت‌های بی سر و صدایی درون دولت بایدن خبر داده‌اند که درباره این است که آیا چند موشک هدایت‌شونده سطح به سطح که برای سایر تهدیدات امنیتی ذخیره شده‌اند، به اوکراین ارسال شود یا خیر. این مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.
مانند ایالات متحده، فرانسه هم پیش از این بابت نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه اوکراین از این نوع موشک‌ها برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کرده و درگیری را تشدید کند، ارائه موشک‌های دوربرد به اوکراین را رد کرده بود؛ اما رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که اکنون چنین موشک‌هایی را برای کمک به اوکراین برای "دفاع از خود" ارسال می‌کند.
موشک‌های آتاسمز یکی از تازه‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی مهمی است که کی‌یف می‌خواهد و ایالات متحده هم فعلا تمایلی به ارائه آنها نشان نداده است.
مقامات دفاعی آمریکا هشدار داده‌اند که زرادخانه آتاسمز آنها نسبتا کوچک است و این موشک‌ها برای سایر برنامه‌های جنگی پنتاگون، از جمله برای شبه‌جزیره کره در نظر گرفته شدند. سخنگوی لاکهید مارتین روز سه‌شنبه گفت که از زمان تولید این نوع موشک در دهه ۱۹۸۰، تنها حدود ۴۰۰۰ آتاسمز ساخته شده است. انتقال آنها به اوکراین، آمادگی در سایر نقاط حساس را به خطر می‌اندازد.»
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها