به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۲۲۸۲۵

صدور اجازه انتقال اف-۱۶ به اوکراین

صدور اجازه انتقال اف-۱۶ به اوکراین
گروه بین الملل: آمریکا اجازه انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت این کشور از دانمارک و هلند به اوکراین را داده است. این انتقال زمانی صورت خواهد گرفت که خلبان‌های اوکراینی آموزش‌های کاملی برای پرواز با این هواپیما دیده باشند.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اوکرین با کمک این‌ها می‌تواند حداکثر بهره‌ را از توانایی‌های تازه‌اش ببرد.»
اوکراین که از سال قبل برای دریافت این جنگنده‌ها فشار می‌آورد، این تصمیم را ستود.اما انتظار می‌رود ماه‌ها طول بکشد تا اوکراین برای مقابله با برتری هوایی روسیه از این جنگنده ها استفاده کند.تصور می‌شود هلند حدود ۲۴ اف-۱۶ آماده عملیات در اختیار داشته باشد که قرار است از سرویس خارج شوند تا هواپیماهای پیشرفته‌تری جای آنها را بگیرد.
دانمارک هم برنامه‌ای برای ارتقاء ناوگان جنگنده‌های خود شامل ۳۰ اف-۱۶ دارد. آمریکا و متحدان آن پیشتر تحویل اف-۱۶ به اوکراین را رد کرده بودند، چون می‌ترسیدند به شعله‌ورتر شدن جنگ با روسیه که مجهز به سلاح اتمی است منجر شود.
روسیه که در فوریه ۲۰۲۲ حمله‌ای تمام عیار را علیه اوکراین آغاز کرد تاکنون درباره این موضوع اظهار نظر رسمی نکرده است.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که برای انتقال اف-۱۶ به دانمارک و هلند «اطمینان رسمی» داده شده است.او افزود که این اقدام «بلافاصله بعد از آنکه اولین گروه از خلبان‌ها آموزش خود را کامل کردند صورت خواهد گرفت.»
ووبکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، از تصمیم آمریکا استقبال کرد و گفت که «این گام عمده‌ای برای اوکراین است تا از مردم و کشور خود دفاع کند.»او در پیامی در شبکه اجتماعی «اکس» (توییتر سابق) نوشت: «حالا بیشتر درباره این موضوع با شرکای اروپایی خود صحبت خواهیم کرد.»
جیکوب اِلِمان-یِنسِن، وزیر دفاع دانمارک، نظر مشابهی داشت.او گفت: «دولت چندین بار گفته است که اعطای (این هواپیماها) گام طبیعی بعدی در پی از آموزش خواهد بود. ما مشغول بحث درباره آن با متحدان نزدیک خود هستیم.»در اوکراین، اولکسی رزنیکف وزیر دفاع، تصمیم آمریکا را «خبری عالی» توصیف کرد.
او در شبکه «اکس» نوشت: «ارتش ما ثابت کرده که پر از آدم‌های مستعد یادگیری است. به زودی ثابت خواهیم کرد که پیروزی اوکراین اجتناب ناپذیر است. از همه شرکا و دوستان خود در آمریکا، هلند و دانمارک تشکر می‌کنیم. پیش به سوی پیروزی!»
ائتلافی شامل ۱۱ کشور متحد اوکراین در غرب قرار است در ماه جاری شروع به آموزش دادن خلبانان اوکراینی کند. انتظار می رود آموزش تا سال آینده ادامه یابد.پیشتر در هفته جاری یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، اذعان کرد که کی‌یف قادر به عملیات با اف-۱۶ در پاییز یا زمستان آینده نخواهد بود.فالکون اف-۱۶ یکی از قابل‌ترین جنگنده‌های جهان به حساب می‌آید.
به گفته ارتش آمریکا این هواپیما توانایی حمل موشک و بمب‌های هدایت شونده را دارد و قادر به پرواز با سرعت ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت است.توانایی این هواپیما در هدف‌گیری به اوکراین امکان می‌دهد در کلیه شرایط آب‌وهوایی و با دقت بیشتری در شب به نیروهای روسیه حمله کند.
گمان می‌رود که اوکراین ده‌ها جنگنده از نوع میگ که از دوران اتحاد جماهیر شوروی مانده در اختیار داشته باشد. این کشور هم اکنون در جنگ هوایی نسبت به روسیه به شدت دست پایین را دارد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها