به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۲۳۸۳۷
در اولین مناظره جمهوری‌خواهان آمریکایی چه گذشت

برگزاری اولین مناظره انتخابات آمریکا بدون حضور دونالد ترامپ

گروه بین الملل: نخستین مناظره بین نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ بدون حضور دونالد ترامپ برگزار شد.
برگزاری اولین مناظره انتخابات آمریکا بدون حضور دونالد ترامپ
در این مناظره هشت نامزد حزب جمهوری‌خواه یعنی دوگ برگم، فرماندار داکوتای شمالی، مایک پنس، معاون پیشین ترامپ؛ ران دی‌سانتس، فرماندار فلوریدا؛ ویویک راماسوامی، سرمایه گذار؛ نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل؛ تیم اسکات، سناتور جمهوریخواه؛ آسا هاتچینسون، فرماندار آرکانزاس؛ و کریس کریستی، فرماندار پیشین نیوجرسی حضور داشتند.
در این مناظره ۸ رقیب تلاش کردند از این فرصت برای اثبات برتری خود استفاده کنند و مواضع خود را درباره انتخابات پیشین این کشور، شورش در کنگره، تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات، اقتصاد جو بایدن، انرژی و اوکراین مطرح کردند. سیاست اقتصادی جو بایدن هدف انتقاد قرار گرفت، موضوع ممنوعیت فدرال احتمالی برای سقط جنین مطرح شد و بحث از حمایت یا عدم حمایت از اوکراین نیز به میان آمد.یک رویارویی که بیش از همه در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفت مواجهه نیکی هیلی و ویوک راماسوامی بر سر سیاست خارجی بود.رقبای جمهوری‌خواه اغلب با دفاع از عملکرد خود به انتقاد از یکدیگر پرداختند. به طور خاص مایک پنس و ویوک راماسوامی چندین بار به یکدیگر حمله کردند.
موضوعات مشابهی از جمله تورم و مخالفت با طرح‌های هزینه‌کرد دولت از سوی رقبا مطرح شده است.تیم اسکات سناتور کارولینای جنوبی مدعی شد که سیاست‌های اقتصادی جو بایدن منجر به کاهش ۱۰ هزار دلاری قدرت خرید خانواده‌های آمریکایی شده است.ویوک راماسوامی گفت از نظر او نسل جدید باید پا پیش بگذارند و درعین حال از این فرصت استفاده کرد تا خود را به عنوان کسی خارج از حلقه سیاست‌بازان در آمریکا معرفی کند. او گفت امریکا باید منابع انرژی خود را آزاد کند و سیاست اقتصادی خود را اصلاح کند.مایک پنس، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا از مدیریت اقتصادی دولت ترامپ دفاع کرد و مدعی شد که تجربه او در دولت «ترامپ-پنس» او را باصلاحیت‌ترین فرد برای ریاست جمهوری خواهد کرد.
در بخشی از این مناظر، مجری از نامزدها خواست برای پاسخ به پرسش در خصوص نقش انسان در تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دست خود را بلند کنند. اما این پیشنهاد واکنش تند ران دی‌سانتس، فرماندار فلوریدا، را درپی داشت.
فرماندار فلوریدا گفت، ما بچه مدرسه‌ای نیستیم، بیایید بحث کنیم. من فکر نمی‌کنم این راهش باشد. نیکی هیلی نیز در این مناظره از اظهارات ویویک راماسوامی درباره این که موضوع تغییرات اقلیمی یک «خدعه» است، انتقاد کرد. نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در ادامه تغییرات آب و هوایی را واقعی دانست و تاکید کرد که می بایست به چین و هند گفت که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.نیکی هیلی در ادامه در خصوص اختلاف نظر بر سر حق پایان خودخواسته بارداری با مایک پنس وارد جدل شد و گفت، ضروری است که این حزب به دنبال «اجماع بر سر ممنوعیت فدرال» سقط جنین باشد.مایک پنس با انتقاد از این اظهارات نیکی هیلی گفت، به دنبال اجماع بودن در نقطه مقابل نقش رهبری قرار دارد.معاون دونالد ترامپ تاکید کرد این موضوع، یک مساله «اخلاقی» است.در بخش دیگری از این مناظره، مجری از نامزدها پرسید، در صورت محکومیت دونالد ترامپ آیا از او حمایت می کنید؟ اکثر نامزدها دست خود را بالا بردند.
اگرچه دونالد ترامپ از شرکت در این مناظره خودداری کرد، نام او بارها در جریان مناظره به میان آمد. مجری از شرکت کنندگان پرسید در صورت محکوم شدن  ترامپ از او حمایت خواهند کرد یا نه و زمانی که کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی گفت اقدامات ترامپ دون شان رئيس جمهوری آمریکا بوده از سوی تماشاچیان هو شد. راماسوامی به دفاع از دونالد ترامپ گفت «او بهترین رئیس جمهوری قرن ۲۱ است و آمریکا نباید رویه‌ای را برای اعلام جرم علیه رقبای سیاسی باب کند.»
شرکت‌کنندگان در مناظره درباره عملکرد مایک پنس در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در تایید نتیجه انتخابات آمریکا نیز اظهارنظر کردند.
تیم اسکات از عملکرد  پنس در تایید نتیجه انتخابات و پشت کردن به دونالد ترامپ و خواسته‌هایش حمایت کرد، ران دوسنتیس از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت باید به انتخابات آینده توجه کرد و گذشته را برای گذشته گذاشت.ایسا هاتچینسون که پیشتر در حمایت از دونالد ترامپ اعلام آمادگی نکرده بود یکبار دیگر گفت اقدامات  ترامپ در روز شش ژانویه باعث عدم صلاحیت او برای ریاست جمهوری دوباره آمریکا شده است.کریس کریستی گفت مایک پنس به دلیل عملکردش در این روز شایسته سپاس همه آمریکایی هاست. نیکی هیلی نیز از عملکرد مایک پنس حمایت کرد اما گفت اغلب آمریکایی‌ها به دنبال رهبر جمهوری‌خواه تازه ای هستند و این حزب نمی‌تواند در انتخابت سراسری با «ترامپ» پیروز شود.
برت بایر و مارتا مک کالوم، دو مجری شبکه فاکس نیوز این مناظره دو ساعته در میلواکی در ایالت ویسکانسین را برگزار کردند.
مصاحبه ضبط شده دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا ، با تاکر کارلسون مجری سابق فاکس نیوز، پس از این مناظره پخش شد.
 ترامپ در این ویدئو تاکید کرد که در نظرسنجی با اختلاف بسیار بالاتر از همه رقبای جمهوری‌خواه خود است.
دونالد ترامپ در مصاحبه از پیش ضبط شده خود با تاکر کارلسون توضیح داد چرا در مناظره  با رقبای خود حاضر نشده است.
 ترامپ می‌گوید: «نظرسنجی‌ها منتشر شده‌اند و من با فاصله ۵۰ تا ۶۰ واحد جلوتر از دیگرانم. بعضی از آنها یک یا صفر هستند. آیا باید یک یا دو ساعت با آنها بنشینم و از طرف کسانی که حتی نباید وارد رقابت برای ریاست جمهوری بشوند آزار ببینم؟ آن هم در شبکه‌ای که چندان روی خوشی هم به من نشان نمی‌دهد. فکر می‌کنم که بهتر این است که من اصلا در این مناظره نباشم. از خیرش گذشتم.»
به جز ترامپ که در میان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه با ۶۲٪ مقام اول را در نظرسنجی‌ها دارد، سه نامزد از جمله ران دو سنتیس، فرماندار فلوریدا با اختلاف زیاد با ۱۶٪ در رتبه دوم، ویوک راماسوامی کارآفرین حوزه بیوتکنولوژی با ۷٪ و مایک پنس معاون سابق آقای ترامپ با ۵٪ در رتبه سوم و چهارم نظرسنجی‌ها هستند.باقی نامزدهای این حزب همگی بدون حمایت قابل توجهی به رقابت ادامه می‌دهند و در مناظره امشب نیز حضور دارند.تیم اسکات سناتور ایالت کارولینای جنوبی، کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، ایسا هاچینسون فرماندار سابق آرکانزاس و داگ برگهم فرماندار داکوتای شمالی همه زیر ۳٪ در نظرسنجی‌ها طرفدار دارند.نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۴، در جریان رقابت‌های مقدماتی در ایالت‌های مختلف انتخاب خواهد شد.انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها