به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۴۳۶۲۶۱

توجیه عجیب کارگردان بازی «اساسینز کرید»

توجیه عجیب کارگردان بازی «اساسینز کرید»
گروه فرهنگی:سارا بیولیو کارگردان بخش روایی جدیدترین بازی از مجموعه «اساسینز کرید» نگران عدم حضور کافی زنان میانسال به عنوان کاراکترهای اصلی بازی‌های کامپیوتری است.به گزارش صبا، بسیاری از گیمرها امید داشتند که جدیدترین بازی از سری «اساسینز کرید» به ریشه خود بازگشته و اثری شبیه به قسمت دوم و سوم مجموعه ارائه کند. اما با توجه به اظهاراتی که دست‌اندرکاران این پروژه داشتند، باید بگوییم که ممکن است تمامی آرزوهای آنها برآورده نشده باشد. این طور که پیداست، جدیترین عنوان «اساسینز کرید» به دنبال دادن شعارهای سیاسی چپگرایی است تا ارائه اثری که مخاطبان انتظار آنرا می کشیدند.

کارگردان بخش روایی بازی «اساسینز کرید سراب»  Assassin’s Creed Mirage در گفتگویی با وبسایت گیمز رنت، از دلیل انتخاب یک خانم میانسال [روشن] برای نقش استاد کاراکتر اصلی [باسم] پرده برداشت. او در این باره گفت: «از ابتدای کار با استفانی بودین [کارگردان هنری] با هم توافق داشتیم که کاراکتر باسم نیاز به یک استاد دارد. به این علت که قرار بود او یک آدمکش شود و مسلما نیاز به یک استاد دارد. من یک استاد زن، مد نظرم بود؛ اما از طرفی هم دنبال شخصی جوان نبودم، دنبال یک زن پنجاه و چند ساله می‌گشتم. این مسئله خیلی مهم بود، هم از جهت با تجربه بودن یک فرد در این سن و سال و مهم‌تر این بود که زنان میانسال بیشتری باید در آثار جریان اصلی حضور پیدا کنند.»

بیولیو در ادامه اشاره داشت که از ابتدای کار، شهره آغداشلو را برای این نقش در نظر داشتند؛ اگرچه هنوز او را برای این کاراکتر استخدام نکرده بودند. او در ادامه اشاره داشت: «آغداشلو یک صدای خاصی دارد که محبوب همگان است و همین موضوع خیلی کمک کرد. ما در آن موقع مطمئن نبودیم که آیا او برای ایفای این نقش موافقت خواهد کرد یا نه، اما وقتی دیالوگ‌ها را می‌نوشتیم، صدای او را در ذهن خود می‌شنیدیم. کاراکتر را پیرامون کاریزمای شهره ساختیم.»

دو نکته در اینجا مطرح است. اگر یکی از مشهورترین گیمرهای جهان که گرایش سیاسی ندارد، در پلتفرم خود نظر سنجی کند که آیا احدی از گیمرها کمبود زنان میانسال را در کاراکترهای بازی های بزرگ حس می‌کند؟ و آیا کسی شیفته صدای شهره آغداشلو است؟

به احتمال زیاد جواب سوال آن چیزی نیست که دست‌اندرکاران پروژه فکر می‌کنند.آغداشلو در مصاحبه‌ای با این وبسایت نیز درباره کاراکتر روشن گفت: «چه زن محشری. او نماینده یک فرهنگ، نژاد و تنوع در بغداد قرن نهم در اوج شکوه این شهر، است. این کاراکتر چه مثال زیبایی برای زنان امروز است و علی‌الخصوص به نیمه دیگر جهان ]آسیا[ گوش زد می‌کند که زنان هم می‌توانند قدرتمند باشند و زنان می‌توانند برای عدالت بجنگند…

وقتی این نقش را به من پیشنهاد دادند، می‌دانستم که عاشق این نقش خواهم شد و افتخار می‌کنم که صدایم را به چنین زن قدرتمندی قرض بدهم. این زن سخت در تلاش است تا جامعه خود را بهتر کرده و مردم را از شر آدم‌های بد، شرور و دیکتاتورها خلاص کند. این بازی پیام‌های امروزی بسیاری برای آن نیمه از جهان ]آسیا[ دارد و مصداق جامعه روز آن مناطق است. چه قدر خوب می‌شد که امروز افرادی را مثل روشن و آدمکش‌های The Hidden Ones قرن نهم پیدا می‌شدند و حساب کار افراد پلید را کف دستشان می‌گذاشتند… کاراکتر روشن نماد میلیون‌ها زنی است که در جای جای جهان به پا خاسته و خواستار گرفتن حق خود هستند. داستان این بازی وقتی جذاب‌تر می‌شود که به اتفاقات امروز جهان نگاه کنیم. میلیون‌ها زن در افغانستان، پاکستان، ایران و آفریقا برای حق و حقوق اولیه خود می‌جنگند. وقتی گیمرها مشغول به بازی کردن می‌شوند، این احساس را ندارند که آنها در بغداد باستان حضور دارند و مهم نیست چه قدر گرافیک بازی زیبا باشد.»

آغداشلو در ادامه این مصاحبه را به بستری برای اشاعه شعارهای سیاسی لیبرال‌ها تبدیل کرده بود و حرف‌های مشابه با امثال دیگر همفکران خود زد. اما این اظهارات از چند منظر حائز اهمیت است.این قبیل از اقدامات شبیه به رفتارهای سازندگان آثار هالیوودی است. آنها نیز صرفاً به دنبال تحمیل سیاست خود بر مخاطبان هستند. شکست‌های پیاپی آثار ابرقهرمانی در گیشه دو سال اخیر نشان می‌دهد که مخاطب اصلی این عنواین، خریدار شعارهای سیاسی لیبرال‌ها نیست. اگر تحمل این قبیل از حرف‌ها در یک فیلم ۲ ساعتی سخت است، یک بازی ۳۰ ساعته با چالش جدی‌تری روبرو خواهد شد.

گیمرها برای فرار از دنیای واقعی، روی به بازی کامپیوتری می آورند؛ اکثریت آنها علاقه‌ای به شنیدن شعارهای توییتری در هنگام بازی ندارند.»اساسینز کرید سراب» پتانسیل بسیار بالای دارد. سازندگان بازی نوید داده‌اند که گیمپلی دو بازی اصلی را به روز کرده‌اند و دوباره به سراغ قلعه الموت، مقر اصلی آدمکش‌ها، خواهند رفت و ادای دینی به قسمت اول خواهند کرد. این بازی در روز سیزدهم اکتبر منتشر خواهد شد.
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها