گروه سياسي: زهرا مصطفوی، دختر امام گفت: امام به دلیل مبارزه با رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی امام نشد، امام زمانی امام شد که مردم به رضای او راضی شدند.
به گزارش جماران، زهرا مصطفوی، دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران در دیدار با بانوان خارجیِ مهمان در مراسم بزرگداشت امام خمینی اظهار کرد: لفظ امام برای خمینی، لفظی تشریفاتی و یک لقب نبود، بلکه ایشان معنا و حقیقت این لفظ را در خود متحقق کرده بود. امام به دلیل مبارزه با رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی امام نشد. امام با تبعید شدن، مبارزه کردن، حبس کشیدن و 14 سال باقی ماندن در خارج از کشور امام نشد. وی ضمن واکاوی دلایل تأثیرگذاری امام بر مردم افزود: امام بعد از هشت سال، ده سال یا دوازده سال تصمیم به ورود به ایران نگرفت. این اتفاق زمانی افتاد که بین مراد و مرید هیچ فاصله ای نمانده بود. امام در طول این 14 سال با مردم همراه بود و برای ملت روشنگری می کرد، تا بفهمند چه ظالمی در رأس کشورشان قرار گرفته و چه ظلمی به آنها رفته است.
وی درباره دلایل محقق شدن لفظ امام برای بنیانگذار جمهوری اسلامی تصریح کرد: امام زمانی تصمیم به ورود به ایران گرفت که متوجه شد مردم برای قیام، مبارزه، جنگ یا در صورت لزوم صلح آمادهاند؛ بنابراین امام زمانی امام شد که مردم به رضای او راضی شدند. امام به ایران آمد و بعد از چند روز پیروز شد. امام عارف بود و عارف را با گلوله و اسلحه چه کار؟ عارف با گل و سنبل سر و کار دارد. امام در برابر سربازان که سخت ترین دوران زندگی خود را می گذرانند و تأثیر گذاری بر آنها سخت است، با محبت یک عارف تأثیر گذاشت و به جای گلوله به آنها گل داد و به همین دلیل انقلاب ما بدون خونریزی پیروز شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تحیر جهانیان به همین دلیل بود که چگونه رهبری بدون حضور فیزیکی می تواند از فاصله دور مردم را هدایت کند. این چه رابطهای میان مرید و مراد است؟ انقلاب پیروز شد اما خیلی ها دلیل پیروزی را نفهمیدند؛ لذا جنگ هشت ساله به ایران تحمیل شد، ایران در جنگ نیز پیروز شد، دلیل پیروزی را نفهمیدند. بنابراین جنگ لبنان به راه افتاد و بعد از پیروزی این جنگ باز متوجه نشدند و سپس جنگ غزه آغاز شد. اما آنها بالاخره با جستجو متوجه شدند آنچه که منجر به پیروزی مسلمانان می شود، تفکر اسلامی، فهم اسلامی، قرآن، ایمان و عشق به خداست.
وی با تأکید بر اهمیت ایمان در عصر ارتباطات خطاب به حاضران اظهار کرد: خواهران عزیز، شما که مادران دختران و پسران کشورهای اسلامی هستید، درتلاش باشید فرزندان خود را از جهت ایمان قوی کنید. تا ایمان قوی نباشد و قرآن در منزل ها حضور حقیقی نداشته باشد، دشمن پیروز است. جوانان ما زمانی پیروز شدند که ایمان قوی داشتند. سعی کنیم بچه های امروزمان را به گونه ای تربیت کنیم که بتوانند در برابر این رسانه های عصر ارتباطات خود را حفظ کنند. فرزند امام در در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی تفسیر آیاتی از قرآن درباره دیه و ارث که سهم زنان را نصف مردان می دانند، اظهار داشت: درست است که مردان دو برابر زنان ارث می برند، اما تمام قوانین اسلام خرج خانه و خانواده را وظیفه مرد می داند. زنان زمانی که ارث می برند می توانند ارث خود را در جیبشان بگذارند، اما مردان موظف به صرف آن برای امور خانواده هستند که زن نیز عضوی از آن است. درباره دیه هم همین طور است. دیه کامل مرد را به همسر او می دهند اما مردی که همسرش کشته شده نصف دیه کامل نصیبش می شود.
زهرا مصطفوی افزود: امام نیز به همین مسئله قائل بودند، چرا که فراتر از اسلام سخن نگفته اند. تفاوت های اندکی که در اسلام میان زنان و مردان وجود دارد، به معنی ظلم اسلام به زنان نیست و به تناسب شرایط جسمی زنان و مردان است. بنابراین اگر در کشورهای اسلامی برای فعالیت و تحصیل زنان مانعی وجود دارد، دلیل آن اسلام نیست. وی درباره نگاه امام به فعالیت زنان بیرون از خانه گفت: امام خمینی بر فعالیت، کار و تحصیل زنان تأکید داشتند. خود من هم خانه دار بوده ام، هم در محیط بیرون از خانه تحصیل کرده ام. من در کشورم حزب سیاسی تأسیس کردم و در جهان یک انجمن بین المللی را تأسیس کردم. امام نیز از فعالیت های بیرون از خانه من آگاه بودند و مانعی برای فعالیت زنان در محیط کار نمی دیدند . البته همین امامی که کارکردن زن را بدون اشکال می داند، می فرمودند مرد و زن غیر از محیط کار، نباید به بهانه دیگری دور هم بنشینند و چنین مجلسی را حرام می دانستند. در خانواده خودشان نیز هیچ گاه این اتفاق نمی افتاد.
مصطفوی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سیره عملی امام در تربیت فرزندان اشاره کرد: البته من فرزند کوچک خانه بودم و نمی توانم روش کلی را بگویم. با این حال با توجه به شناختی که من نسبت به امام داشتم، این نکته را مهم می دانم که ایشان کمال آزادی را به بچه ها می دادند. برای مثال ایشان معتقد بودند خردسالان هر کار بدی که می کنند مقصر نیستند و مادر آنها مقصر است. در ارتباط با باید ها و نباید ها نیز تا زمان بلوغ چیزی نمی گفتند. برای مثال در مورد من تا پیش از 9 سالگی نمی گفتند چادر سر کنم، اما صبح روزی که مکلف شدم به من گفتند تو دیگر مثل مادرت هستی. اگر خلاف کنی، جهنم داری و اگر به درستی عمل کنی بهشت در انتظار توست.
وی ادامه داد: نکته مهم در رفتار امام این بود که آزادی ای که ایشان پیش از بلوغ به ما داده بودند، منجر به پذیرش سخنان ایشان می شد. ضمن اینکه ایشان هرگز در انجام واجبات دینی در مورد فرزندانشان کنکاش نمی کردند. مثلا هیچ گاه نمی گفتند چرا دیر نماز خواندی. یک بار برای خود من اتفاق افتاد که نزدیک غروب شروع به وضو گرفتن کردم و امام من را دیدند. با مهربانی به من گفتند بعد از این زودتر نماز بخوان. ایشان اسلام را به قدری ساده برای فرزندان خود توضیح می دادند که ما از احکام اسلامی استقبال می کردیم. نکته تربیتی قابل توجه دیگر در رفتار امام این بود که اجازه نمی دادند برادرانمان به ما ظلم کنند. یک بار برادرم از من خواست برای او آب بیاورم و من که بسیار هم شیطان بودم بنابراین این کار را نکردم. برادرم عصبانی شد. امام به من اشاره کردند که فرار کن. بعد که برادرم به امام اعتراض کرد، امام به او پاسخ دادند که امروز از او یک لیوان آب می خواهی، فردا می گویی لباسم را اتو کن و روز دیگری می گویی کفش هایت را هم برایت جفت کند.
دبیر کل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه امام خمینی (س) درباره چند همسری گفت: حضرت امام چیزی بالاتر از اسلام نگفتند و آنچه که اسلام گفته است پذیرش چند همسری در صورت برقراری عدالت است. من از خود امام شنیدم که گفتند اگر کسی بخواهد واقعا به دستورات اسلام عمل کند، نمی تواند زن دوم داشته باشد. ممکن است اما کم مردی پیدا می شود که بتواند عدالت را برقرار کند. اما اگر عدالت قابل رعایت باشد چند همسری در اسلام پذیرفته است و نمی توانیم با آن مخالفت کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مردان در پارلمان ایران نیز از سهمیه خاص برخوردارند اظهار داشت: من با هرگونه سهمیه بندی که بخواهد حقی را از کسی بگیرد، مخالفم. سهمیه قائل شدن برای ورود زنان و مردان به پارلمان بی عدالتی است و در بسیاری از کشورها وجود دارد. مجلس در ایران چنین سهمیه بندی ای ندارد و زنان با آزادی می توانند برای انتخابات نامزد شوند. مصطفوی در پایان درباره وفاداری مردم ایران به انقلاب امام خمینی پس از گذشت 25 سال تصریح کرد: مردم به امام عشق و اعتقاد داشتند و رابطه شان با امام ارتباط معنوی ای بود.فضای دوران انقلاب معنوی بود و میان مردم همبستگی وجود داشت. این ارتباط عاشقانه و معنوی تا کنون نیز ادامه داشته و بنابراین محبت امام نیز در میان آنان باقی مانده است. بانوان کشورهای عراق، لبنان، تایلند، پاکستان، هند، فلسطین، سریلانکا، افغانستان، قرقیزستان، تاتارستان در پایان این دیدار صمیمانه، با زهرا مصطفوی عکس یادگاری گرفتند.