به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۰۸:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۴۴۷۰۹۲
آزادسازی قیمت خودرو تا پایان سال چقدر جدی است؟

منتظر فرش قرمز خودروسازان باشیم یا چماقشان؟

منتظر فرش قرمز خودروسازان باشیم یا چماقشان؟
گروه اقتصادی: طی روز‌های گذشته خبر لغو قیمت گذاری دستوری خودرو و به عبارت دیگر آزادسازی قیمت خودرو تا انتهای سال جاری در محافل صنعتی جنجال آفرین شد. بر این اساس قیمت گذاری دستوری خودرو لغو و تعیین قیمت خودرو به خود خودروساز واگذار می‌شود.

به گزارش اقتصا24،اما این تصمیم وزارت صمت چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟ احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این‌باره  اظهار کرد: بار‌ها گفته ایم که روش قیمت گذاری دستوری جز ضرر و زیان هیچ حاصلی ندارد. اگر بخواهیم مفصل‌تر به این موضوع بپردازیم باید به تجربیات صنعت خودرو در دهه ۷۰ رجوع کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که اختلاف قیمت خودرو و کارخانه زیاد می‌شود، بایستی خودرو را با قیمتی نزدیک به حاشیه بازار ارائه کنیم تا دست رانت خواران و دلالان را از این بازار کوتاه کنیم و جز این چاره‌ای نیست.نعمت بخش با بیان اینکه نقدینگی در جامعه اکنون به بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ همت رسیده است، تاکید کرد: در این شرایط اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و فروش آزاد، بازار جذابی را برای دلالان ایجاد و سرمایه‌های سرگردان را به سمت این بازار جذب می‌کند. به عنوان مثال اختلاف قیمت یکی از خودرو‌های خانواده پژو در حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.وی در ادامه اظهار کرد: بار‌ها تاکید کرده ایم که تنها راه حل این شرایط عرضه خودرو به قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان است.

حرف درمانی واردات خودرو!
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در ماه‌های اخیر با حرف درمانی واردات خودرو، مردم امیدوار شدند که قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و به نوعی بازار خودرو در رکود فرو رفت. به این ترتیب قیمت حاشیه بازار برخی خودرو‌ها به قیمت کارخانه نزدیک شد، اما برخی دیگر همچنان اختلاف قیمت فاحشی دارند.این فعال صنعت خودروسازی افزود: آقای فاطمی امین قول واردات ۱۰۰ هزار خودرو تا بهمن سال گذشته را داده بود، اما تاکنون ۱۰ هزار خودرو هم وارد نشده است.

وی ادامه داد: انتشار اخباری مبنی بر تصویب قانون واردات خودرو باعث رکود در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها شد؛ اما جالب است بدانیم، مطابق گزارش پلیس تاکنون پلاک ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه از خودرو‌های تولیدی توسط سامانه‌های راهور مشاهده و یا جریمه نشده اند و یا حدود ۷۰ درصد از محصولات سایپا در سال اول فروش تعویض پلاک شده اند؛ این مورد به این معناست که این خودرو‌ها در دست دلالان است.

فرش قرمز خودروساز برای مشتری!
نعمت بخش افزود: بهترین روش برای کاهش قیمت خودرو، این است که قیمت آن توسط هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز و با فرمول سازمان حمایت تعیین شود، به این ترتیب دست دلالان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد. تک نرخی شدن خودرو از گسترش رانت‌هایی مانند قرعه کشی و ... نیز جلوگیری می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: با تک نرخی شدن قیمت خودرو و حذف تقاضای کاذب خودروساز‌ها مجبور می‌شوند که به دنبال مشتری باشند و برای مشتری فرش قرمز پهن کنند و با اعطای امتیازاتی مانند فروش اقساطی و لیزینگ برای ماندن در بازار رقابت کنند.

وی ادامه داد: اینگونه هم خودروساز از زیان دهی خارج می‌شود و هم مردم به منافع مورد نظر خود می‌رسند. شایان ذکر است ایران خودرو و سایپا هم اکنون بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان دهی داشته اند و قیمت حدود ۲۰ محصول ایران خودرو به شهریور ۱۴۰۱ برمی‌گردد و همین موضوع دلیل زیان دهی خودروسازان است.

بدهی هنگفت خودروسازان به قطعه سازان
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان گفت: شرایط حاکم بر اقتصاد خودروسازان موجب بدهی ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیاردی دو خودروساز بزرگ به قطعه سازان شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها