به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۴۸۸۲۱

غزه غیرقابل سکونت شده است

غزه غیرقابل سکونت شده است
گروه بین الملل: حملات هوایی و گلوله باران جنوب غزه توسط اسرائیل ادامه دارد و گزارش شده که شهرهای خان یونس و رفح هدف قرار گرفته‌اند.
گفته می‌شود تنها در خان یونس بیش از بیست نفر کشته شده‌اند.بمباران غزه در حالی ادامه دارد که سازمان ملل متحد هشدار داد که غزه «غیرقابل سکونت» شده است.خبرنگاران  از حملات اسرائیل در بامداد روز شنبه به شهر رفح در جنوب غزه خبر دادند، جایی که صدها هزار نفر از درگیری‌ها در آن پناه گرفته‌اند.
سازمان ملل متحد در مورد تشدید بحران انسانی به دلیل قحطی و گسترش بیماری‌ها هشدار داده است.
یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل هشدار داده که درگیری‌ها، سوءتغذیه و کمبود خدمات بهداشتی باعث ایجاد چرخه مرگباری شده است که بیش از ۱.۱ میلیون کودک را در غزه تهدید می‌کند.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شب گذشته گفت نیروهای اسرائیلی «به نبرد در تمام بخش‌های نوار غزه، در شمال، مرکز و جنوب ادامه می‌دهند.»
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است دور جدیدی از گفتگوها را در مورد مناقشه با رهبران منطقه آغاز کند. بلینکن  ابتدا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در استانبول دیدار خواهد کرد و سپس با رهبران چند کشور عربی دیدار می‌کند و بعد به اسرائیل سفر خواهد کرد.اولویت آمریکا جلوگیری از تبدیل شدن جنگ به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر و تضمین افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی است.انتظار می‌رود  بلینکن برای آزادی سایر گروگان‌های در دست حماس و برنامه ریزی برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ هم مذاکره کند.جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هم  برای گفتگو در مورد غزه و افزایش تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، به بیروت سفر کرد.
وزیر امور خارجه آلمان قرار است به کشورهای منطقه سفر کند.
این در حالی است كه رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد که نوار غزه سه ماه پس از آغاز جنگ اسرائیل و گروه  حماس «غیرقابل سکونت شده است.»
به گفته مارتین گریفیث «یک فاجعه بهداشت عمومی در غزه در حال رخ دادن است».
سازمان ملل تخمین می‌زند که ۱.۹ میلیون غزه، رقمی بالغ بر ۸۵ درصد از جمعیت قبل از جنگ ، در حال حاضر در این باریکه آواره شده‌اند زیرا اسرائیل از غیرنظامیان خواسته‌است مناطقی را که در آن درگیری وجود دارد ترک کنند.مارتین گریفیث در بیانیه‌ای گفت:«مردم غزه با بالاترین سطح ناامنی غذایی که تا به حال ثبت شده مواجه هستند و قحطی را می‌توان در گوشه و کنار این باریکه به چشم دید.»
او گفت:«مردم غزه، شاهد تهدیدهای روزانه برای موجودیت خود هستند و این در حالی که جهان تنها نظاره‌گر است.»
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفت :« خانواده‌ها با وجود کاهش دما ، در فضای باز می‌خوابند، و مناطقی که به فلسطینی‌ها گفته شده که در آن جا نقل مکان کنند بمباران شده است.»به گفته او معدود بیمارستان‌هایی که نیمه کاره هستند، مملو از بیماران و زخمی‌ها هستند . این در حالی است که همین بیمارستان‌های نیمه‌کاره به شدت با کمبود منابع مواجه هستند.
مارتین گریفیث خاطرنشان کرد که « بیماری‌های عفونی در حال گسترش هستند و در میان هرج و مرج غزه، حدود ۱۸۰ زن فلسطینی روزانه زایمان می‌کنند.»
به گفته او امدادگران و کمک‌های بشردوستانه با یک ماموریت غیرممکن برای کمک به دو میلیون نفر در غزه روبرو هستند. این در حالی است که به گفته  گریفیث امدادگران در این جنگ کشته می‌شوند، خطوط ارتباطی قطع می‌شود ، جاده‌های بسیاری آسیب دیده‌اند ، کامیون‌ها مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند و تدارکات حیاتی برای این باریکه غیرممکن است.
تجزیه و تحلیل بانک جهانی نیز به این نتیجه رسیده‌است که تا ۱۲ دسامبر، جنگ به ۷۷ درصد از امکانات بهداشتی، ۷۲ درصد از خدمات شهری مانند پارک‌ها، دادگاه‌ها و کتابخانه‌ها، ۶۸ درصد از زیرساخت‌های مخابراتی و ۷۶ درصد از سایت‌های تجاری آسیب رسانده یا تخریب کرده است. بنابرگزارش بانک جهانی بیش از نیمی از جاده‌ها در نوار غزه آسیب دیده و یا تخریب شده‌اند.
بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای توسط کارشناسان سنجش از دور در دانشگاه سیتی نیویورک و دانشگاه ایالتی اورگان، حدود ۸۰ درصد از ساختمان‌های شمال غزه، جایی که بمباران‌ها شدیدتر بوده، آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.این گزارش‌ها می گوید ویرانی غزه به مراتب بیشتر از درسدن در جنگ جهانی دوم است.
گریفیث بار دیگر درخواست سازمان ملل، برای پایان فوری جنگ و آزادی همه گروگان‌ها را تکرار کرد و گفت: «زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی از تمام نفوذ خود برای تحقق این امر استفاده کند.»

تعیین آینده غزه با اسرائیل نیست
در ادامه واکنش‌ها به اظهارات دو وزیر اسرائیلی که خواهان کوچاندن ساکنان غزه شده بودند، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که تعیین تکلیف آینده غزه با اسرائیل نیست.
کاترین کولونا،  به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «غزه سرزمین فلسطینی است و مشخص کردن آینده آن با اسرائیل نیست».کولونا با تاکید بر اینکه «باید به قاعده حقوق بین‌الملل بازگردیم و به آن احترام بگذاریم»، خواسته‌های مطرح شده از سوی دو وزیر اسرائیلی را «غیر مسئولانه» خواند.
او با اشاره به اینکه چنین خواسته‌هایی «ما را از راه حل دور می‌کند» و «علیه منافع بلندمدت اسرائیل» است، بار دیگر بر راه حل ایجاد دو کشور تاکید کرد.
در روزهای اخیر ایتامار بن گویر و بتسالل اسموتریچ، وزیران امنیت ملی و دارایی اسرائیل، در اظهاراتی جداگانه خواستار ترغیب ساکنان غزه به مهاجرت و ایجاد دوباره شهرک‌های اسرائیلی در این باریکه شده بودند.این اظهارات با انتقاد شدید ایالات متحده روبه‌رو شد و متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آن را «تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه» خواند. میلر در عین حال تصریح کرد که نخست وزیر و سایر مقام‌های دولت اسرائیل بارها به واشینگتن گفته‌اند چنین اظهاراتی بازتاب دهنده سیاست رسمی آن کشور نیست.
وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان همچنین بار دیگر از اسرائیل خواست که با پیروی از قوانین بین‌المللی، از جان غیرنظامیان محافظت کند.
مقام‌های اسرائیل هنوز واکنشی به اظهارات این مقام فرانسوی نشان نداده‌اند.
در همین حال دولت جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش‌ها درباره مذاکره با اسرائیل درباره پذیرش پناهجویان از غزه را رد کرد.پاتریک مویایا، سخنگوی دولت کنگو،  در بیانیه‌ای تصریح کرد که «هیچ شکلی از مذاکره، بحث یا طرح» بین مقام‌های این کشور و مقام‌های اسرائیل در مورد پذیرش مهاجران فلسطینی در خاک کنگو وجود نداشته است.
پیشتریک مقام ارشد اسرائیلی نیز که خواهان فاش نشدن نامش شده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران گزارش‌های منتشر شده را تکذیب کرده بود.
چند روز پیش برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله وبسایت عبری «تایمز اسرائیل» گزارش داده بودند مقام‌های این کشور در حال مذاکره با کنگو در مورد پذیرش هزاران پناهنده از غزه هستند.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها