گروه فرهنگی: با ثبت ۱.۴ میلیارد ورود گردشگران بینالمللی در سراسر جهان، سال ۲۰۲۴ نقطه عطفی در بازگشت گردشگری بینالمللی از بزرگترین بحران در تاریخ این صنعت بود و بیشتر مقاصد گردشگری در سال ۲۰۲۴ نسبت به پیش از همهگیری گردشگران بیشتری را جذب کردند.
به گزارش ایسنا، طبق آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری، حدود ۱.۴ میلیارد نفر گردشگر در سال ۲۰۲۴ به صورت بینالمللی سفر کردند که نشاندهنده بازگشت ۹۹ درصدی به سطوح پیش از همهگیری کرونا است. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۱ درصد افزایش یافت؛ یعنی ۱۴۰ میلیون ورود گردشگر بیشتر. این نتایج ناشی از تقاضای قوی پس از همهگیری کرونا، عملکرد قدرتمند بازارهای بزرگ و بهبود مستمر مقاصد در آسیا و اقیانوسیه بوده است.
خاورمیانه، اروپا و آفریقا بهترین عملکرد را نسبت به سال ۲۰۱۹ داشتند
خاورمیانه با ۹۵ میلیون ورود بهترین عملکرد را نسبت به سال ۲۰۱۹ داشت و تعداد ورودهای بینالمللی آن در سال ۲۰۲۴ به ۳۲ درصد بالاتر از سطح پیش از همهگیری کرونا رسید، اگرچه نسبت به سال ۲۰۲۳ تنها ۱ درصد رشد داشت. آفریقا با ۷۴ میلیون نفر ورود ۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ و ۱۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ گردشگر جذب کرد.
اروپا، بزرگترین منطقه مقصد گردشگری جهان، در سال ۲۰۲۴ شاهد ۷۴۷ میلیون ورود بینالمللی بود؛ یک درصد بالاتر از سال ۲۰۱۹ و ۵ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۳. تقاضای قوی درونمنطقهای به این رشد کمک کرد و همه زیربخشهای اروپا از سطح پیش از همهگیری کرونا فراتر رفتند، بهجز اروپای مرکزی و شرقی که بسیاری از مقاصد آن هنوز از اثرات جنگ روسیه و اوکراین رنج میبرند.
آمریکا با ۲۱۳ میلیون نفر ورودی ۹۷ درصد از ورودهای پیش از همهگیری را بازیابی کرد؛ که منفی ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ بوده است، در حالی که منطقه کارائیب و آمریکای مرکزی از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفتند. نسبت به سال ۲۰۲۳، این منطقه ۷ درصد رشد کرد.
آسیا و اقیانوسیه با ۳۱۶ میلیون نفر ورودی در سال ۲۰۲۴ به بهبودی سریع ادامه داد، اگرچه تعداد ورودها همچنان ۸۷ درصد از سطح پیش از همهگیری بود که نسبت به ۶۶ درصد در پایان سال ۲۰۲۳ بهبود یافته است. ورودهای بینالمللی به این منطقه در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۳۳ درصد رشد کرد که معادل افزایش ۷۸ میلیون گردشگر نسبت به سال ۲۰۲۳ بود. از نظر زیربخشها، شمال آفریقا و آمریکای مرکزی بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۴ داشتند و به ترتیب ۲۲ درصد و ۱۷ درصد بیشتر از سطح پیش از همهگیری گردشگر جذب کردند. جنوب اروپا (+۸ درصد) و کارائیب (+۷ درصد) نیز رشد چشمگیری داشتند، همانطور که شمال اروپا (+۵ درصد) و اروپای غربی (+۲ درصد) رشد کردند.
آمار قدرتمند درآمدها و هزینههای گردشگری در سال ۲۰۲۴
عملکرد قوی گردشگری در سال ۲۰۲۴ نه تنها در ورود گردشگران، بلکه در درآمدها و هزینههای این بخش نیز مشهود بود و درآمدهای بینالمللی گردشگری جهان به ۱.۶ تریلیون دلار رسید که ۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ و ۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود. مجموع صادرات گردشگری از جمله حملونقل مسافران، به رکورد ۱.۹ تریلیون دلار رسید که ۳ درصد بالاتر از سطح پیش از همهگیری بود. برخی کشورها رشد چشمگیری در درآمدهای گردشگری داشتند، از جمله کویت (+۲۳۲ درصد)، السالوادور (+۲۰۶ درصد)، عربستان سعودی (+۱۴۸ درصد)، آلبانی (+۱۳۶ درصد) و صربستان (+۹۸ درصد).
چشمانداز مثبت برای سال ۲۰۲۵
انتظار میرود تعداد ورودهای گردشگران بینالمللی در سال ۲۰۲۵ بین ۳ تا ۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۴ افزایش یابد، به شرطی که شرایط اقتصادی جهانی مناسب باقی بماند، نرخ تورم کاهش یابد و تنشهای ژئوپلیتیک تشدید نشود. چالشهای اقتصادی، هزینههای حملونقل بالا و رویدادهای شدید آبوهوایی از جمله عوامل تأثیرگذار بر روند رشد گردشگری در سال ۲۰۲۵ خواهند بود. در عین حال، گردشگران به دنبال مقصدهای کمتر شناختهشده و شیوههای پایدارتر خواهند بود.
رشد پایدار، چالشی کلیدی برای آینده
دستیابی به تعادل میان رشد و پایداری در سال ۲۰۲۵ امری حیاتی است. سازمان جهانی گردشگری بر اهمیت شیوههای پایدار و کشف مقصدهای کمتر شناختهشده به عنوان روندهای اصلی تاکید دارد.