به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۴۵۰۰۵۸

اسرائیل: آفریقای جنوبی روایت تحریف‌شده ارائه داد

اسرائیل: آفریقای جنوبی روایت تحریف‌شده ارائه داد
گروه بین الملل: تیم حقوقی اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند،  در فرصتی سه ساعته به اتهامات مطرح شده از سوی پاسخ داد. آفریقای جنوبی اسرائیل را به «نسل‌کشی» در قبال فلسطینیان متهم کرده است.هیئت حقوقی آفریقای جنوبی، همراه با وزیر دادگستری این کشور،  در نشست دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه خواهان آن شد که این دادگاه برای توقف فوری جنگ در نوار غزه دستور موقت صادر کند.
وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در استدلال‌های این کشور در خصوص شکایت ۸۴ صفحه‌ای که روز هشتم دی به دادگاه لاهه ارائه شده بود، گفت «هیچ اقدام مسلحانه‌ای خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان را توجیه نمی‌کند».
دولت پرتوریا که حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرده، و ارتباطات نزدیکی با فلسطینیان دارد، معتقد است که اسرائیل کنوانسیون «نسل‌کشی» سازمان ملل را با اقدامات خود در جنگ غزه «نقض کرده است».
این نخستین بار است که اسرائیل از خود در این دادگاه بین‌المللی دفاع می‌کند.اسرائیل با هدف جلوگیری از انتشار حکم توقف عملیات جنگی در این دادگاه شرکت کرده و تأکید دارد که این نهاد از صلاحیت صدور چنین دستوری برخوردار نیست.
تال بکر، مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل، در نشست لاهه گفت که اقدامات این کشور در نوار غزه «دفاع از خود پس از کشتاری است که حماس علیه مردم در جنوب اسرائیل به راه انداخت».
در این زمینه مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل مدعی شد که «غیرنظامیان در این جنگ، مانند هر جنگ دیگری، در رنجی دلخراش هستند اما این حماس است که برای به حداکثر رساندن آسیب به غیرنظامیان، هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینیان، تلاش می‌‎کند، در حالی که اسرائیل تمامی کوشش خود را به کار می‌برد تا غیرنظامیان هرچه کمتر لطمه ببینند».
تال بکر گفت که آفریقای جنوبی که به ارتباطات نزدیک خود با حماس افتخار می‌کند «روایت تحریف‌شده از نسل‌کشی» به دادگاه ارائه کرده است.
به گفته این نماینده اسرائیل، درخواست آفریقای جنوبی از دادگاه لاهه برای صدور دستور به اسرائیل جهت توقف عملیات نظامی، «غیرقابل باور» و کوششی برای «سلب حق محافظت یک کشور از شهروندان خود، بازگرداندن ربوده شدگان و بازگرداندن امن ده‌ها هزار اسرائیلی است که از خانه‌های خود تخلیه شده‌اند».
مالکوم نِیثان شاو، حقوقدان بریتانیایی یهودی و کارشناس شناخته‌شده جهانی در ارتباط با «نسل‌کشی» که اسرائیل او را برای ریاست تیم دفاعی خود در دادگاه لاهه انتخاب کرده، در نشست روز جمعه دادگاه لاهه گفت ارتش اسرائیل مرتبا به افراد غیرنظامی در منطقه جنگی خبر می‌دهد که باید نقاط معینی را ترک کنند و این «دقیقاً» نشان می‌دهد که اسرائیل قصدی برای نسل‌کشی ندارد.
مالکوم شاو «اظهارنظرهای تصادفی» برخی از سیاستمداران اسرائیل در مورد غزه را «بی‌ربط» نامید و گفت نخست‌وزیر اسرائیل سخنان آن‌ها را که «جزو تصمیم‌گیرندگان نیستند» کاملاً رد کرده و تصمیمات کابینه اسرائیل باید لحاظ باشد.
 شاو افزود اظهارنظرهای برخی از سربازان درگیر در عملیات جنگی نیز که در شکایت آفریقای جنوبی مطرح شده، موضع رسمی ارتش نیست بلکه ارتش اسرائیل سلسله مراتب دارد و دستورات و بیانیه‌های ریاست ستاد کل ارتش ملاک است.
مالکوم شاو تأکید کرد سربازان اسرائیلی که قوانین جنگ را زیر پا می‌گذارند، در چارچوب سیستم قضایی خود اسرائیل محاکمه می‌شوند.
دولت آمریکا نیز اتهام وارده به کشور متحد خود را رد کرده است. ودانت پاتل، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، گفت ادعای نسل‌کشی از سوی اسرائیل «بی‌اساس است».
معلوم نیست که دادگاه بین‌المللی دادگستری چه زمان حکم خود را صادر کند. اما نظر به جنگی که کماکان در جریان است، احتمال داده شده که رأی این نهاد تا چندهفته دیگر منتشر شود.
صدور احتمالی دستور توقف جنگ بنا به خواسته آفریقای جنوبی نیازمند رأی موافق دست‌کم ۹ قاضی از ۱۵ قاضی دادگاه لاهه است.
برخی از کارشناسان اسرائیلی و بین‌المللی ارزیابی کرده‌اند که این دادگاه ممکن است احکام دیگری مانند محدود کردن جنگ صادر کند. اما احتمال رد درخواست آفریقای جنوبی نیز مطرح است.
روز دوم از نشست استماع دادگاه لاهه مانند روز نخست آن با تجمع‌های حمایت از اسرائیل و فلسطینیان در خیابان روبروی ساختمان دادگاه همراه بود. در میان حامیان اسرائیل، شماری از خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه حضور داشتند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها