گروه سیاسی: رویداد۲۴ محمد آیتی: چندی پیش، هادی طحاننظیف، سخنگوی شورای نگهبان خبر از در نوبت بودن بررسی لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان را داد و این در حالی است که همچنان بحث پیرامون حادثه قم و درگیری مادر قمی با روحانی جوان بر سر حجاب داغ است و اعلام شد عوامل پخشکننده آن فیلم دستگیر شدند. در این بین، مشابه همین اتفاق، در درمانگاه دیگری هم رخ داد و از اینرو، تقابل بر سر حجاب اجباری و حجاب اختیاری به موضوعی نگرانکننده در جامعه تبدیل شده است.
در همین رابطه، محمدحسن آصفری، نماینده اراک با سایت رویداد۲۴ گفتوگو کرده است که در ادامه میتوانید مهمترین بخشهای این مصاحبه را بخوانید؛
* مسائل قانونی نباید سبب اختلاف در جامعه شود. ما هماکنون در قانون، منعی برای مبارزه با بیحجابی نداریم و بایستی دستگاههای مسئول، اقدامات لازم را در این باره انجام دهند.
* گاهی مسئولان در راستای مقابله با پدیده بیحجابی، به وظایف خود عمل نمیکنند و این باعث میشود برخی از مردم مجبور شوند به این دست موضوعات ورود پیدا کنند و چون عدهای هم خود را ملزم به رعایت حجاب نمیدانند باعث شده شاهد برخی درگیریها باشیم.
* درگیریهای رخ داده در خصوص رعایت حجاب منجر به سوء استفاده کسانی شده است که اساساً اعتقادی به اصل نظام جمهوری اسلامی ندارند و در خارج از کشور حضور دارند و اصلاً بود یا نبود حجاب برای این افراد مهم نیست و آنها دنبال براندازی و زیر سوال بردن نظام هستند.
* افرادی که دنبال براندازی هستند، از موضوع حجاب و چالشهای آن، به نفع خود سود میبرند و هر موضوعی که بتواند در جامعه بیاعتمادی ایجاد کند یا اساساً حاشیهساز باشد را دست میگیرند. یک روز بحث خودرو نمایندگان مجلس را مطرح کردند و حال هم دنبال موضوع کشف حجاب و درگیریهایی هستند که به واسطه آن پیش آمده است. من معتقدم موضوع حجاب را میتوانیم مدیریت کنیم و بعضاً به خاطر برخی بیتدبیریها شاهد چالشهایی هستیم که حاشیهساز هم شده است.
* ما اصلاً در موضوع عفاف و حجاب، کمبود قانون نداشتیم و واقعاً نیازی به طراحی لایحه و کار ویژه در کمیسیون قضایی و حقوقی نبود. حتی نیازی نبود که قانون اصلاح شود. دستگاههای مجری و مسئول به وظایف خود به درستی عمل نکردند و همین باعث شد عدهای تصور کنند ما مشکل قانونی داریم. از طرفی باید بگویم صرفاً با برخوردهای سلبی هم نمیتوان به مقابله با بیحجابی رفت؛ ما نیاز به کار ایجابی داریم.
* خیلی از افرادی که بیحجاب هستند، پای صندوق رای حاضر شدند یا در راهپیمایی ۲۲ بهمن و دیگر راهپیماییها حضور داشتند و اصل نظام را قبول دارند، منتهی وقتی کار فرهنگی صورت نمیگیرد، کار به این نقطه میرسد.
* من در خصوص موضوع قم صحبتی نمیکنم تا ابعاد آن، روشن شود، اما معتقدم نباید پالسهای اشتباه به جامعه بدهیم. مثلاً اینکه یک نفر بگوید ما بیحجابها را سه میلیون تومان جریمه میکنیم، اظهارنظر اشتباهی است. این رفتارها، تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت حجاب در جامعه ندارد، بلکه این حرفها سبب میشود افرادی که هیچ اعتقادی به بودن یا نبودن حجاب ندارند، موضوع را دست بگیرند و نهایت سوءاستفاده را داشته باشند.
* همه مسئولان در اظهارنظر و حتی وضع قوانین باید به کارشان توجه کنند و بدانند دارند در چه مسیری گام برمیدارند. حرفها و رفتارهای توام با ایراد از زبان مسئولان، منجر به دوقطبیسازی در جامعه خواهد شد و دقتنظر در این خصوص، لازم و ضروری است، چون ضربه حاصل از این اتفاق، به اصل نظام است.
* به جای وضع قانون و یا تولید دائمی قانون، مسئولان و متولیان امر در این باره بیایند و گزارش دهند که تاکنون چه کردهاند؟ برخی از مسئولان میگویند با مماشات بیحجابی جمع نمیشود. باید بگویم در این رابطه دو جنبه وجود دارد. عدهای بیحجابی را برای مقابله با اصل نظام در دستور کار قرار دادند که با این دست افراد باید برخورد کرد و متمایز کردن این افراد از دسته دیگر که از کمتوجهی و بیتوجهی روی به بیحجابی آوردند، برای ضابطان قانونی، کار سادهای است.
* باز هم باید بگویم در موضوع عفاف و حجاب ما کمبود قانون نداشتیم که مجدد دنبال وضع قانون رفتیم. کشور کارها و اولویتهایی داشت که مجلس میبایست به آن موضوعات میپرداخت، اما توپ در موضوع حجاب در زمین مجلس افتاد و مجلس درگیر کاری شد که به اندازه کافی و لازم برایش قانون داشتیم.
* اینکه شاهد راه افتادن هشتگهای «سلیطه» و یا «من سلیطهام» هستیم، بازخورد همان تصمیمات نادرست ما است که به آن اشاره کردم. وقتی صدا و سیما و یا برخی دستگاهها، موضوعاتی را پررنگ میکنند که مانع خاصی را برای انقلاب ما که انقلابی مستحکم است، ایجاد نکرده، وضع این میشود. فرد یا افرادی که هشتگ «سلیطه» را راه انداختن هم، به نوبه خود چالش و حاشیه برای کشور ایجاد کردند. روی چه حسابی به فردی که هنوز ابعاد ماجرایش روشن نشده، کلمه سلیطه را نسبت میدهند. کسی حق ندارد به فرد دیگری توهین کند یا مثلاً او را ضدانقلاب قلمداد کند. خیلی از افراد بدحجاب در مملکت، از من هم انقلابیتر هستند، ولی شاید به خاطر موضعگیریهای بد امثال من، روی به بدحجابی و بیحجابی آوردند.
* نباید با رفتارهایمان دایره انقلابی بودن را تنگ کنیم. شاید خیلی از افرادی که امروز بیحجاب قلمداد میشوند، اگر در کشور جنگ شود، خودشان و خانوادههایشان برای دفاع از کشور وارد عرصه شوند. ما حق نداریم بگوییم «باحجاب» انقلابی و «بیحجاب» ضدانقلاب است.