به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۶۴۷۹۲

دادگاه آریزونا قانون ۱۶۰ساله را فعال کرد

دادگاه آریزونا قانون ۱۶۰ساله را فعال کرد
گروه بین الملل: دادگاهی در ایالت آریزونای ایالات متحده آمریکا قانون ۱۶۰ ساله منع سقط جنین را دوباره معتبر اعلام کرد. قضات دادگاه که همگی از سوی جمهوری‌خواهان منصوب شده‌اند، با چهار رای موافق در برابر دو رای مخالف، فعال کردن قانون ممنوعیت سقط جنین را به تصویب رساندند. آنها در استدلال خود گفته‌اند که پارلمان ایالتی تاکنون هرگز حق سقط جنین را نه تصویب و نه تأیید کرده است.
کریس مایس، وزیر دادگستری ایالت آریزونا از حزب دموکرات، از این تصمیم انتقاد کرد. او اشاره کرد که قانون سال ۱۸۶۴ مربوط به زمانی است که آریزونا هنوز یک ایالت نبود، جنگ داخلی بیداد می‌کرد و زنان اجازه رأی دادن نداشتند.این منطقه واقع در جنوب غربی آمریکا در سال ۱۹۱۲ به یک ایالت فدرال تبدیل شد. قانون مصوب این برهه زمانی هرگونه سقط جنین را ممنوع کرده است مگر اینکه جان مادر در خطر باشد. اجرا یا معاونت در اجرای سقط جنین، پنج سال حبس در پی خواهد داشت.
در سال ۱۹۷۱، نهاد مدنی "والدین برنامه‌ریزی‌شده" (Planned Parenthood) علیه این قانون شکایت کرد و دادگاه شکایت را محق تشخیص داد و پیروز شدند.
این قانونی که اکنون مجدداً فعال شده است، طی حکمی در سال ۱۹۷۳ از سوی دیوان عالی تعلیق شده است. در آن زمان حق سقط جنین در سراسر کشور مقرر شد. اما دیوان عالی در سال ۲۰۲۲ با ترکیبی جدید از قضات، این حکم را لغو کرد، به این معنی که تصمیم در مورد سقط جنین به ایالت‌ها بازگشته است.
قضات دادگاه ایالتی آریزونا با حکم خود، به این موضوع مناقشه‌برانگیز در کارزار انتخاباتی آمریکا دامن زده‌اند. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در ماه نوامبر، حق سقط جنین موضوع مهم محسوب می‌شود.
جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری و رئیس جمهور فعلی، بلافاصله این تصمیم دادگاه ایالتی آریزونا را محکوم کرد. او جمهوری‌خواهان را متهم کرد که می‌خواهند "آزادی زنان را بگیرند".
دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری و رقیب اصلی بایدن اخیرا باعث نارضایتی هواداران فوق محافظه کار او شده است. ترامپ امتناع کرده که در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو، متعهد به ممنوعیت ملی سقط جنین شود.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها