به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۲۸
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۴۶۵۹۲۲

کاربرد ورق اسیدشویی در صنعت

گروه کسب و کار: به صورت کلی ورق‌های سیاه از جمله ابتدایی ترین محصولات تخت فولادی به شمار می‌آیند که کاربردهای بسیاری را در صنعت به خود اختصاص می‌دهند، اما این فلزات در برابر رطوبت و اکسیداسیون ضعیف می‌باشند و از این رو پس از گذشت مدت زمان خاصی لایه‌های اکسیداسیون (پوسته یا scale)، چربی‌ها و آلودگی‌های دیگر بر سطح آن‌ها به وجود می‌آید؛ از این رو فرآیند اسیدشویی بر روی آن‌ها در جهت پاکسازی از این موارد صورت می‌گیرد.
کاربرد ورق اسیدشویی در صنعت
 این فرآیند با استفاده از اسید مخصوص صورت گرفته و با آغشته کردن ورق‌های گرم در مخازن حاوی اسید سبب پاکسازی آن‌ها می‌گردد. یکی از اصلی ترین کاربردهای ورق اسیدشویی در صنعت برای مواقعی است که یک تولیدکننده برای استفاده از ورق سیاه در صنعت خود نیاز به استفاده از یک محصول با ظاهری مناسب، شفاف و بسیار صیقلی دارد؛ از این رو ورق‌های سیاه تا ضخامت 10 میلی متر را اسیدشویی کرده و سپس مورد استفاده قرار می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت ورق‌های اسیدشویی در برخی از موارد مصرف ورق گرم نیز به کار برده می‌شوند.

از دیگر موارد استفاده از محصولات اسیدشویی در صنایع می‌توان به تولید ورق‌های سرد و فول‌هارد اشاره داشت. همان طور که می‌دانید چرخه تولید ورق‌های فولادی از اسلب و ورق سیاه آغاز شده و به ورق‌های شیروانی، رنگی، قلع اندود و ... می‌رسد؛ از این رو برای تولید ورق‌های سرد و فول‌هارد باید از محصولات اسیدشویی استفاده کنند. این موضوع به علت سطح بسیار صاف و صیقلی این فلزات است که سبب جلوگیری از آسیب رسیدن به غلطک‌های نورد سرد می‌گردد.

لازم به ذکر است ورق‌های سرد که از فرآیندهای اسیدشویی و سپس نورد سرد بر روی محصولات گرم تولید می‌شوند، برای تولید ورق‌های روغنی، گالوانیزه، قلع اندود و سایر محصولات پوششی کاربرد دارند؛ از این رو باید گفت یکی دیگر از کاربردهای اصلی ورق‌های اسیدشویی در ساخت محصولات پوشش دار می‌باشد. سایر کاربردهای محصولات اسیدشویی شده با گریدها و خواص مختلف نیز در مصارف زیر است:

•    ساخت قطعات ضد سایش و سایر تجهیزات خودروهای امروزی مانند رینگ، شاسی، سیستم تعلیق، چرخ خودرو، اگزوز و ...
•    مصارفی که نیاز به فرم دهی سرد و کشش‌های عمیق سیلندرهای گاز دارند
•    ساخت برخی از مخازن تحت فشار، مخزن‌های حمل
•    تولید تانکرها
•    ساخت برخی از لوله‌ها و پروفیل‌هایی که در معرض دید هستند
•    تولید لوله‌های انتقال تأسیساتی

فرآیند تولید ورق اسیدشویی
برای تولید ورق اسیدشویی ابتدا دو دسته غلطک نگهدارنده، کلاف فولادی را به سمت بخش جوشکاری هدایت می‌کنند تا به صورت شیت در آید. پوسته‌های درشت و برجسته طی این مرحله خرد می‌گردند. در بخش بعدی سر و ته کلاف‌ها با استفاده از قیچی فلز هیدرولیکی که در در لبه ورودی قرار دارد، به یک دیگر متصل می‌شود.
در ابتدا پوشش‌های بیرونی آسیب دیده از بین رفته و سپس به وسیله جوش اتصال صورت می‌گیرد. در مرحله بعدی یک دستگاه موج شکن به همراه 7 غلطک فشار و کششی را از بالای شیت‌ها به آن‌ها وارد می‌کنند تا سبب تخت شدن بیشتر آن‌ها شوند. همچنین این دستگاه سبب از بین رفتن پوسته‌های سطحی درشت باقی مانده از مرحله اول خواهد شد.

در واحد بعدی یک سری وان‌های اسیدی با غلظت اسید در حدود 2 تا 10 درصد وجود دارند. همچنین در ترکیبات این اسید از بازدارنده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند تا اسید به فولاد زیر پوسته نفوذ زیادی نداشته باشد. دمای این مخازن نیز در حدود 50 تا 90 درجه سانتی گراد بوده تا با عبور ورق فولادی با سرعتی در حدود 5/164 متر بر دقیقه سبب پاکسازی آن از پوسته‌های اکسیدی ریز باقی مانده شوند. در نهایت شیت‌ها با افشانه‌های آب تمیز شستشو داده شده و سپس به وسیله هوا خشک می‌گردد. بهتر است بدانید در ورودی و خروجی مخازن اسید از آکومولاتور در جهت یکنواختی سطح اسید و جلوگیری از کاهش یا افزایش آن استفاده می‌کنند.

پس از تست ورق‌های اسیدشویی از نظر یکسان بودن عرض‌ها و لبه‌ها (در صورت نیاز با استفاده از تیغه‌های مخصوص بریده می‌شوند)، خواص مکانیکی، یکنواختی سطح، پهنای سر و ته کلاف و ... با استفاده از روغن زن الکترواستاتیک یک لایه روغنی و محافظ بر سطح شیت‌ها اعمال می‌گردد و به این ترتیب شیت‌ها مجدداً به صورت کلاف در آمده و به انبار ارسال می‌گردند. این فلزات نسبتاً قیمت مقرون به صرفه ای دارند و مجموعه آهن اینفو نیز آن‌ها را در بهترین شرایط نگهداری و کیفیت سطح به مشتریان خود ارائه می‌دهد. نرخ ورق اسیدشویی آهن اینفو نیز همواره به صورت روزانه در وب سایت این مجموعه به روزرسانی می‌گردد. البته پیش از ثبت سفارش از قیمت دقیق این فلزات به علت وجود نوسانات در بازار اطمینان حاصل نمایید.

انواع گریدهای ورق اسیدشویی
به طور کلی ورق‌های اسیدشویی نیز مانند سایر ورق‌های فولادی دارای استانداردها و گریدهای مختلفی برای تولید هستند. به طور معمول استانداردهایی که برای تولید این فلزات مورد استفاده کارخانجات تولیدکننده قرار می‌گیرند، شامل استانداردهای کشور آلمان و اروپا هستند. از این رو استانداردهای تولید ورق‌های اسیدشویی شامل دو مورد BS EN 10111 و DIN 1614 هستند. هر کدام از این استانداردها شامل 4 گرید مختلف هستند که هر کدام با خواص و کاربردهای اختصاصی خود همراه هستند.

حال باید گفت گریدهای ورق اسیدشویی بر اساس استاندارد اروپایی BS EN شامل موارد زیر می‌باشد:
•    DD11
•    DD12
•    DD13
•    DD14
تمامی این گریدها در مصارف ذکر شده در ابتدا مطلب بسته به میزان خواص خود کاربرد دارند، اما در این بین کیفیت DD13 مطابق با استاندارد اروپایی گرید‌های STE و QSTE تولید می‌شود و در مصارف خودروسازی و مواردی که نیاز به مقاومت در برابر سایش دارند، کاربرد دارد.

همچنین گریدهای ورق اسیدشویی بر اساس استاندارد آلمانی DIN به شرح زیر هستند:
•    STW22 : این کیفیت مطابق با گرید  SPHC بر اساس استاندارد JIS  ژاپن می‌باشد و در مصارف فرم دهی‌های مجدد، ساخت و ساز، تجهیزات و قطعات اتومبیل کاربرد دارد.
•    STW24 : این کیفیت نیز مطابق با گرید SPHE در استاندارد ژاپن است.
•    UST23
•    RRSTW23
لازم به ذکر است این کیفیت‌ها دارای مقاومت در برابر خوردگی، سایش، زنگ زدگی، خستگی و اصطحکاک بالا با درصدهای متفاوت هستند؛ از این رو کاربردها و مشخصات مشابهی دارند.

نکات مهم خرید ورق اسیدشویی فولاد مبارکه
ورق‌های اسیدشویی توسط کارخانجات مختلفی در کشور تولید می‌شوند که از جمله برترین آن‌ها می‌توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد. این مجموعه در سال 1379 فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از تولیدکنندگان برتر انواع ورق‌های فولادی از جمله محصولات اسیدشویی به شمار می‌آید. ورق اسیدشویی فولاد مبارکه دارای سطحی بسیار صاف، صیقلی و شفاف می‌باشد؛ زیرا مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این فلزات در واحدهای فولادسازی و نوردگرم همین کارخانه تولید می‌شوند. همچنین باید گفت مقاومت در برابر سایش، خستگی، سازگاری با انواع محیط‌ها، استحکام در برابر خوردگی، ضربه و فشارهای قوی نیز از سایر ویژگی‌های ساختاری محصولات اسیدشویی این مجموعه به شمار می‌آیند.

تمامی گریدهای ورق اسیدشویی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بهترین کیفیت سطح و ساختار تولید می‌شوند و هر کدام در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کیفیت‌ها از نظر مشخصات فنی در بازه ضخامتی 5/1 تا 6 میلی متر، عرض‌های 1000 و 1250 میلی متر تولید و عرضه می‌شوند. نحوه عرضه ورق‌های اسیدشویی نیز توسط شرکت فولاد مبارکه به صورت رول و بدون هیچگونه محدودیت در طول می‌باشد. برای خرید ورق اسیدشویی فولاد مبارکه نیز لازم است یک سری نکات مهم مانند انتخاب یک مرکز فروش معتبر با قیمت مناسب و دقیق و کیفیت بالای ارسال، چک کردن نرخ ورق گرم، مشخص کردن کاربرد نهایی و ... را رعایت نمایید.

سایت metalsdepot درباره ورق‌های گرم می‌نویسد:
Hot Rolled Steel Sheets are the most economical steel sheets available for a wide variety of applications and projects. Having a slighty grainy surface, its ideal for painting. Popular uses for Hot Rolled Steel Sheet include: all general fabricaton, equipment panels, tool boxes, hoppers, drip pans, etc.

ترجمه:
ورق‌های فولادی نورد گرم اقتصادی ترین ورق‌های فولادی موجود برای کاربردها و پروژه‌های مختلف می‌باشند. داشتن سطح کمی دانه ای، برای نقاشی ایده آل است. کاربردهای رایج برای ورق فولادی نورد گرم عبارتند از: تمام تولیدات عمومی، پانل‌های تجهیزات، جعبه ابزار، قیف‌ها، تابه‌های قطره ای و غیره.

سایت  madar   درباره فولاد‌های نورد گرم دیده شدن می‌نویسد:
Madar Building Materials offers high-quality Hot Rolled Steel Sheets, manufactured using cutting-edge technology and superior materials to ensure durability, strength, and longevity. Our sheets are suitable for various industrial and construction applications.
Top of Form

ترجمه:
Madar Building Materials ورق‌های فولادی نورد گرم با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد که با استفاده از فناوری پیشرفته و مواد برتر برای اطمینان از دوام، استحکام و طول عمر تولید می‌شود. ورق‌های ما برای کاربردهای مختلف صنعتی و ساختمانی مناسب هستند.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها