به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۴۶۵۹۲۳

اثر منفی نژادپرستی و تبعیض بر زنان 

اثر منفی نژادپرستی و تبعیض بر زنان 
گروه جامعه: یک آژانس سازمان‌ ملل‌ متحد می‌گوید که نژادپرستی، جنسیت‌زدگی و دیگر انواع تبعیض همچنان مانع بزرگی در بهبود وضعیت سلامت زنان و دختران هستند.
بر اساس گزارش سالانه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، میلیون‌ها زن از گروه‌های اقلیت قومی، نژادی یا بومی از پیشرفت در سلامت جنسی و باروری بی‌بهره مانده‌اند.
گزارش سالانه این نهاد در مورد وضعیت جمعیت جهان همچنین نشان می‌دهد که زنان آفریقایی با بارداری پیچیده ۱۳۰ برابر بیشتر از زنان در اروپا یا آمریکای شمالی در معرض مرگ هستند.
در ایالات متحده، زنان آفریقایی‌تبار سه برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض مرگ در هنگام زایمان هستند.
گزارش سازمان‌ملل هشدار می‌دهد که سقط جنین ناایمن عامل اصلی مرگ و میر مادران در سراسر جهان است و این نقشی را که نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و سایر اشکال تبعیض در ممانعت از پیشرفت در مسائل مربوط به سلامت جنسی و باروری ایفا می‌کند، برجسته می‌کند.
بر اساس یافته‌ها، زنان و دخترانی که در فقر به سر می‌برند، اگر از گروه‌های اقلیت باشند یا در محیط جنگ و درگیری گیر افتاده باشند، به دلیل کمبود مراقبت‌های بهداشتی کافی، خطر مرگ زودرس با احتمال بیشتری تهدیدشان می‌کند.در این گزارش در عین حال به پیشرفت‌های قابل توجهی که در سلامت جنسی و باروری صورت گرفته، اشاره شده است.
ناتالیا کانم، مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، گفت: «در طول یک نسل، میزان حاملگی ناخواسته را حدود یک پنجم کاهش دادیم، نرخ مرگ و میر مادران را یک سوم کاهش دادیم و قوانینی را علیه خشونت خانگی در بیش از ۱۶۰ کشور تضمین کردیم.»
در گزارش این نهاد سازمان ملل آمده است که با وجود پیشرفت در بعضی زمینه‌ها، پیشرفت در چندین زمینه مهم کند یا متوقف شده است.
در دنیایی که یک چهارم از زنان نمی‌توانند به رابطه جنسی با شریک زندگی خود «نه» بگویند و تقریباً از هر ۱۰ نفر یک نفر در مورد پیشگیری از بارداری هیچ اختیاری ندارد، روزانه ۸۰۰ زن هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند و این آمار نگران‌کننده‌ای است که از سال ۲۰۱۶ همچنان بدون تغییر باقی مانده است.نزدیک به ۵۰۰ مورد از این مرگ و میرهای قابل پیشگیری روزانه در کشورهایی رخ می‌دهد که در مناطق بحران‌زده زندگی می‌کنند. کانم گفت: «جهان در نجات زنان از مرگ و میرهای قابل پیشگیری در بارداری و زایمان، هیچ پیشرفتی نداشته است.»
بر اساس این گزارش در مورد وسایل پیشگیری از بارداری، خدمات زایمان ایمن، مراقبت‌های هنگام و بعد از زایمان و سایر خدمات ضروری، تفاوت آشکاری بین شمال و جنوب، غرب و شرق جهان وجود دارد.
در این گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل همچنین تاکید شده که حتی در داخل آن مناطق نیز از لحاظ دسترسی به امکانات و مراقبت‌ها، زنان متعلق به قومیت‌ها و نژادهای مختلف از امکانات یکسانی برخوردار نیستند. زنان آفریقایی‌تبار در قاره آمریکا با نرخ مرگ و میر بیشتر مادران در مقایسه با زنان سفیدپوست مواجه هستند که به ویژه در ایالات متحده این نابرابری مشهود است و سه برابر میانگین ملی است.اقلیت‌های بومی و قومی نیز با خطرات بالای بارداری و زایمان روبرو هستند.
در نمونه‌ای دیگر در اروپا، در آلبانی، بیش از ۹۰ درصد از زنان روما (کولی) از به حاشیه‌رفته‌ترین گروه‌های اجتماعی-اقتصادی هستند و مشکلات جدی در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دارند. در حالی که پنج درصد از زنان آلبانیایی‌تبار متعلق به ممتازترین اقشار این جامعه با فاصله زیادی از مراقبت‌ها و امکانات بهداشتی برخوردارند.
علاوه بر این، زنان دارای معلولیت تا ده برابر بیشتر در معرض خشونت مبتنی بر جنسیت قرار دارند.
این گزارش بر اهمیت برنامه‌های متناسب با نیازهای جوامع و توانمندسازی زنان و دختران برای ایجاد و اجرای راه‌حل‌های نوآورانه تأکید می‌کند.
این گزارش همچنین محاسبه می‌کند که اگر ۷۹ میلیارد دلار بیشتر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط تا سال ۲۰۳۰ سرمایه گذاری شود، می توان از ۴۰۰ میلیون حاملگی ناخواسته جلوگیری کرد، جان یک میلیون نفر را نجات داد.مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد معتقد است توانایی تامین حقوق بهداشت باروری چالش بزرگ دیگری است.
 کانم گفت: «در واقع این وظیفه مردان است که مدافع حقوق باروری زنان و حقوق باروری همه باشند.»
 
برچسب ها: زنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها