به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۰:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۴۶۸۹۵۹

علت افزایش ۲۵۶درصدی قیمت قهوه در 4سال

علت افزایش ۲۵۶درصدی قیمت قهوه در 4سال
گروه اقتصادی:قهوه یکی از نوشیدنی‌ های محبوب در سراسر جهان محسوب میشود که به دلیل گران بودن آن بخصوص در ایران، به عنوان کالای لوکس محسوب میشود و تقاضای آن بر اساس قدرت خرید مردم خواهد بود. به گزارش بازار،کشور های برزیل، ویتنام، کلمبیا، اندونزی، اتیوپی، هندوراس، هند، اوگاندا و مکزیک بزرگ ترین تولید کنندگان قهوه در جهان هستند که مشکلات کشت، دلیل افزایش و وارد شدن شوک به قیمت جهانی این کالا بود و طبیعتا افزایش قیمت جهانی به واردات، کسب و کار های مرتبط (کافه)، میزان تقاضا و مصرف تاثیر خواهد گذاشت.

دلیل افزایش قیمت قهوه
به خاطر سرمای شدید و خشکسالی برزیل که حدودا با صادر ۲.۶ میلیون تن دانه قهوه عربیکا یکی از بزرگ‌ ترین صادرکنندگان قهوه به جهان به شمار میرود، امسال محصول خوبی برداشت نکرده است. در کلمبیا هم باران ‌های سیل‌ آسا بخش قابل توجهی از محصول قهوه این کشور را نابود کرده و اتیوپی هم در معرض یک جنگ داخلی قرار گرفته است؛ همین عوامل، باعث افزایش شدید قیمت طی ۴ سال شده است و از سوی دیگر به طور کلی صنعت قهوه‌ سازی در بسیاری از کشور های جهانی با کمبود نیروی کار ناشی از ویروس کرونا مواجه است.

در بازار ایران هم احتمال برداشته شدن ارز نیمایی از محصول، باعث افزایش قیمت آن شده است و با افزایش نرخ دلار قیمت قهوه هم افزایش میابد و این برای کسب و کار های مرتبط اصلا نشانه خوبی نیست.

تحلیل تکنیکال قیمت قهوه
یکی از کارشناسان روس ۲ سال گذشته، افزایش قیمت جهانی قهوه را پیش بینی کرده بود و به شرح کامل دلایل افزایش هم پرداخت که در نهایت گفت: قرار است قیمت به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و برند های ارزان قیمت هم بر اساس کشش قیمت بیش از ۴۰ درصد رشد کنند که بسیار بیشتر از آن افزایش یافت و همه را شوکه کرد.

قیمت جهانی حدودا ۴ سال گذشته ۱۲۰۰ دلار بود که پس از ۱۱ سال نوسان در یک کانال تریدینگ رنج، سقف داینامیکی ۲۰۰۰ دلار را شکست و به سقف جدید ۴۳۰۰ دلار رسید که بازدهی ۲۵۶ درصدی را از آن صادر کنندگان میکند. همزمان با افزایش نرخ جهانی یعنی در واقع ۵ سال پیش، قیمت هر کیلو قهوه ربوستا به طور میانگین به قیمت ۷۰ هزار تومان فروخته میشود و در حال حاضر به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که افزایش ۶۰۰ درصدی را طی ۵ سال به ما نشان میدهد.

قیمت جهانی قهوه با کاهش ۱۸ درصدی به محدوده حمایتی ۳۴۰۰ الی ۳۵۳۰ دلار رسیده است که میتواند ناحیه خرید مناسبی باشد و با توجه به شرایط اقتصاد کلان بنظر نمیرسد که این حمایت را از دست بدهد و ریزش عمیق داشته باشد. محدوده ۲۶۰۰ دلار کم ریسک ترین حمایت بلند مدت میباشد و میتوان آنرا سکوی پرتاب قیمت در نظر گرفت که بعید است بخواهد لمس شود؛ در مقابل، اهداف ۴۱۰۰ و ۴۵۰۰ دلار در دسترس هستند.
برچسب ها: قهوه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها