به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۴۷۲۹۵۹

 مجارستان؛ پاشنه آشیل  اروپا در جنگ  اوکراین

 مجارستان؛ پاشنه آشیل  اروپا در جنگ  اوکراین
گروه بین الملل: وتوی مجارستان بر تامین اعتبار بخشی از کمک‌های نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین که بوداپست همچنان بر آن اصرار دارد، کشورهای عضو را خشمگین کرده است.
وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا  با صراحت تمام، خشم و عصبانیت خود را از وتوی طولانی مدت مجارستان بر کمک نظامی به اوکراین (به ارزش ۶.۵ میلیارد یورو) ابراز داشتند.
گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی در این خصوص به صراحت گفت: «این وضعیت بسیار وخیم شده است.»
این بن‌بست از یک سال پیش آغاز شد، زمانی که بوداپست از تأیید اختصاص بسته ۵۰۰ میلیون یورویی از محل «تسهیلات صلح اروپا» برای بازپرداخت کمک‌های نظامی کشورها به اوکراین سر باز زد.این تسهیلات در واقع ساز و کاری خارج از بودجه اتحادیه اروپا است که به کشورهای عضو امکان می‌دهد بخشی از هزینه‌های تجهیزات نظامی اهدایی خود به کی‌یف را پس بگیرند.
اختلافات بر سر این موضوع که باعث سرخوردگی شدید دیپلمات‌های اتحادیه اروپا شده است، پس از آن تشدید شد که کشورهای عضو ماه مارس در پی مذاکرات و رایزنی‌هایی سخت و دشوار به توافقی برای افزایش ۵ میلیارد یورویی بودجه تسهیلات صلح اروپایی دست یافتند.این مبلغ قرار است توسط اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری برای تامین اعتبار پروژه یاد شده هزینه شود.
گفتنی است که اتحادیه اروپا بهمن‌ماه گذشته موفق شده بود با جلب نظر بوداپست پس از ماه‌ها یک بسته کمک ۵۴ میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کند.
وتوی مجارستان بر بسته ۵۰۰ میلیون یورویی تسهیلات صلح اروپایی، دو بسته دیگر به همین مبلغ را که در مجموع مبلغی به میزان ۱.۵ میلیارد یورو را شامل می‌شود، تحت تاثیر قرار داده است.
این بن‌بست همچنین به معنای آن است که ۵ میلیارد یوروی مضاعف که قرار بود به بودجه تسهیلات صلح اروپایی اضافه شود فعلا قابلیت اجرایی شدن ندارد و بدین ترتیب مانعی بر سر کل کمک‌های اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.موضوعی که سبب شده است کشورهای عضو با اتخاذ رویکردی که دور زدن بروکسل تلقی می‌شود به سمت کمک‌های دوجانبه روی بیاورند.تأخیر به وجود آمده در تایید بودجه تسهیلات صلح اروپایی که محل تامین بخشی از اعتبار کمک‌های نظامی به اوکراین محسوب می‌شود مایه شرمساری اتحادیه اروپا را فراهم کرده است.این تعلل در حالی با وتوی مجارستان رقم خورده که اوکراین در حال مقابله با حملات شدید نیروهای ارتش روسیه در شمال شرق این کشور است و ولودیمیر زلنسکی از غرب تقاضای ارسال سلاح و مهمات بیشتر کرده است.به گفته مقامات محلی، حملات هوایی روز شنبه گذشته روسیه به یک مرکز خرید در خارکیف دست کم ۱۶ کشته و ۶۵ مجروح به جا گذاشت.
حجه لحبیب، سیاستمدار و وزیر خارجه بلژیک می‌گوید: «نمی‌توانیم بپذیریم که کشوری که چند ماه پیش در جریان نشست سران اتحادیه اروپا به نفع این مبلغ نیز رای داد، اکنون راه کمک‌های حیاتی به اوکراین را مسدود کند».وی افزود: «ما باید کاملاً مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیریم و آنچه لازم است برای کمک نظامی به اوکراین انجام دهیم.»
مارگوس تساهکنا، همتای استونیایی خانم لحبیب می‌گوید «هر بار وزیران به بروکسل می آیند، با وتوی مجارستان در مورد "ابتکارات بسیار مهم" مواجه می شوند.»
وی به خبرنگاران گفت: «ما باید مجارستان را متقاعد به همراهی کنیم و این بن‌بست را از میان برداریم زیرا اوکراین اکنون نیاز به حمایت دارد.»
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها