به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۰ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۴۷۳۳۰۰

تسلط اسرائیل بر تمام مرزهای زمینی غزه 

تسلط اسرائیل بر تمام مرزهای زمینی غزه 
گروه بین الملل: ارتش اسرائیل می‌گوید کنترل ناحیه حائل مهم در امتداد مرز غزه با مصر را به دست گرفته است. به این ترتیب اسرائیل بر تمامی مرزهای زمینی غزه مسلط شده است.
یک سخنگوی ارتش گفت که حدود ۲۰ تونل که حماس از آنها برای قاچاق سلاح به غزه استفاده می کرد در آنجا کشف شده است.
اما تلویزیون مصر به نقل از منابع آگاه این موضوع را رد کرد و گفت که اسرائیل سعی دارد عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب غزه را توجیه کند.دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «در روزهای اخیر، نیروهای ارتش اسرائیل کنترل عملیاتی کریدور فیلادلفی در مرز میان مصر و رفح را به دست گرفتند.»او این کریدور را «طناب نجاتی» برای حماس توصیف کرد که این گروه «به طور منظم از آن سلاح به نوار غزه قاچاق می‌کند.»
او گفت که نیروهای ارتش درحال «تحقیق... و خنثی کردن» تونل‌های یافت شده در ناحیه هستند. هاگاری بعدا در کنفرانسی خبری گفت که نمی‌تواند مطمئن باشد که همه تونل‌ها به مصر می‌رسند.
کریدور فیلادلفی یک نوار حائل در غزه به عرض حدود ۱۰۰ متر در برخی نقاط است که برای ۱۳ کیلومتر در کنار مرز با مصر کشیده شده است.
مصر قبلا گفته بود که تونل‌های فرامرزی را تخریب کرده است.کمی پیشتر زاخی هانگبی گفت که ارتش اسرائیل اکنون ۷۵ درصد از منطقه حائل بین غزه و مصر موسوم به کریدور فیلادلفی (محور صلاح الدین) را در اختیار دارد.مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همچنین گفته است که انتظار دارد جنگ در غزه حداقل تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات  هانگبی درباره ادامه عملیات در رفح تا پایان سال گفت که اسرائیل در اسرع وقت به یک طرح برای پس از جنگ نیاز دارد.
در همین حال شورای امنیت هم برای گفتگو در مورد وضعیت غزه تشکیل جلسه داده است.رابرت وود، نماینده آمریکا در این جلسه گفت: «ما از مرگ ده‌ها فلسطینی و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ نفر، از جمله کودکان، در حمله اسرائیل در ۲۶ مه اندوهگین و وحشت‌زده هستیم.»
نماینده آمریکا همچنین اسرائیل را ترغیب کرد که در چارچوب قوانین بشردوستانه بین‌المللی عمل کند.او گفت: «ما اسرائیل را ترغیب کردیم که برای حفاظت از فلسطینیان بیگناه تدابیر بیشتری اتخاذ کند و تحقیقات سریع، شفاف و جامعی انجام دهد.»
«همانطور که قبلا هم گفتیم، اسرائیل حق دارد که از خود در برابر حماس دفاع کند. اما اسرائیل تعهداتی هم در قبال حفاظت از غیر نظامیان دارد. این واقعیت که رهبران حماس در میان غیرنظامیان پنهان می‌شوند، از لزوم و ضرورت عمل کردن اسرائیل در چارچوب قوانین بشردوستانه بین‌المللی نمی‌کاهد.»
در تحولی تازه ارتش اسرائیل اعلام کرده است که سه نفر از سربازانش در ساختمانی که در آن تله انفجاری کار گذاشته شده بود، کشته شده‌اند. سه سرباز دیگر هم در این ساختمان مجروح شده‌اند.
در همین حال واکنش‌های بین‌المللی به حمله اسرائیل به رفح همچنان ادامه دارد.
یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که آخرین بیمارستان رفح به سختی در حالت فعالیت است و «تهاجم کامل» سربازان اسرائیلی می‌تواند به تعطیلی آن و «مرگ تعداد قابل توجهی» از بیماران منجر شود.برزیل که از ماه‌ها پیش روابطش با اسرائیل بر سر جنگ غزه تیره شده، سفیر خود را از آن کشور فراخوانده است.
در همین حال چین هم از فردا میزبان نشستی با حضور شماری از سران و دیپلمات‌های کشورهای عربی است که جنگ غزه از موضوعات اصلی آن است.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین  در آستانه این اجلاس با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود دیدار کرد و به او گفت که کشورش از وضعیت «بسیار وخیم» غزه «عمیقا متاثر» شده است.
گفت‌وگوهای روسای جمهور چین و مصر و دیگر مقام‌های کشورهای عربی در چین در این هفته با هدف ایجاد اجماع بین پکن و کشورهای عربی و همچنین ارائه «صدای واحد» در مورد جنگ در غزه است.چین روابط خوبی با اسرائیل دارد، اما برای دهه‌ها از راه‌حل دو کشوری برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطینیان حمایت کرده است.
رئیس جمهور چین گفت: «اولویت اصلی در حال حاضر آتش بس فوری است تا از گسترش درگیری، تأثیر بر صلح و ثبات منطقه و یک بحران انسانی جدی‌تر جلوگیری شود».
پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که ایالات متحده اقدامات اسرائیل در رفح را به منزله یک «عملیات زمینی بزرگ» و عبور از خط قرمز جو بایدن رئیس جمهور این کشور ارزیابی نمی‌کند و این عملیات باعث تغییر احتمالی سیاست آمریکا نمی‌شود.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها