به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۸:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۱ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۷۳۴۳۶

چگونگی مقابله آمریکا با نفوذ روسیه در مولداوی 

چگونگی مقابله آمریکا با نفوذ روسیه در مولداوی 
گروه بین الملل: وزیر امور خارجه ایالات متحده،  گفت: آمریکا ۱۲۴ میلیون یورو به مولداوی برای امنیت انرژی و مقابله با کارزار اطلاعات نادرست روسیه کمک می‌کند.
 آنتونی بلینکن که در سفر کوتاهی به اروپای شرقی به سر می‌برد، این خبر را در یک کنفرانس خبری مشترک با مایا ساندو رئیس‌جمهور مولداوی در کیشینائو، پایتخت این کشور اعلام کرد.
این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: ۷۸ میلیون یورو از این مبلغ برای تقویت زیرساخت‌های انرژی و ۴۶ میلیون یورو با هدف بازنگری در صنایع انرژی و کشاورزی و جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست اختصاص داده شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «این به نوبه خود توانایی مولداوی را برای مقاومت در برابر مداخله روسیه، برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه، ادامه مسیر اتحادیه اروپا، همگرایی با غرب و ایجاد فرصت‌های اقتصادی بیشتر تقویت می‌کند.»
 بلینکن همچنین گفت: «یکی از چیزهای دیگر که بسیار مهم است، به اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره اطلاعات نادرست و اطلاعات گمراه‌کننده است؛ یکی از قوی‌ترین ابزار‌های ترکیبی که روسیه استفاده می‌کند.»بدون احتساب کمک‌های اعلام شده ، ایالات متحده از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مبلغ ۷۱۶ میلیون یورو کمک مالی به مولداوی ارائه کرده است. از این مبلغ حدود ۲۷۷ میلیون یورو برای امنیت انرژی در نظر گرفته شده بود.
مولداوی با حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت پیش از این برای تامین گاز طبیعی خود کاملاً به روسیه وابسته بود. این کشور پس از کاهش چشمگیر عرضه مسکو در زمستان ۲۰۲۲ با یک بحران حاد انرژی مواجه شد.مشکلات انرژی مولداوی در همان سال و پس از آن که کشور دچار خاموشی‌های موقت شد بدتر شد، زیرا سامانه‌های انرژی دوران شوروی این کشور همچنان به اوکراین وابسته بودند و کی‌یف به شدت از سوی ارتش روسیه تحت حمله بود.
ساندو  از حمایت مالی ایالات متحده تشکر کرد. وی با بیان اینکه این مبلغ به مولداوی کمک کرده تا منابع انرژی خود را پخش کرده و اقتصاد خود را تقویت کند، گفت: «ما توانستیم امنیت انرژی خود را از وابستگی کامل به منابع انرژی روسیه آزاد کنیم. امروز ما گاز طبیعی خود را از چندین منبع از جمله منابع ایالات متحده تامین می‌کنیم.»
مولداوی بارها روسیه را به انجام «جنگ ترکیبی» علیه این کشور، مداخله در انتخابات محلی و اجرای کارزارهای گسترده اطلاعات نادرست برای سرنگونی دولت و منحرف کردن مسیر آن به سوی پیوستن به اتحادیه اروپا متهم کرده است.آنتونی بلینکن گفت: «روسیه در تلاش است تا مولداوی را تضعیف کند، نهادهای دموکراتیک آن را تضعیف کند و توانایی این کشور برای تصمیم‌گیری درباره آینده خود را با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای ترکیبی تضعیف کند. من فکر می‌کنم مولداوی در مقابله با بسیاری از این حملات کار قابل توجهی انجام داده است.»

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها