به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۱:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۱ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۴۷۳۵۱۰

اسراییل: به معامله توقف کامل جنگ تن نمی‌دهیم

گروه بین‌الملل: مشاور امنیت ملی اسرائیل به خانواده‌ گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه گفته است که دولت بنیامین نتانیاهو به معامله آزادی گروگان‌ها به بهای توقف کامل جنگ در باریکه غزه تن نخواهد داد.
اسراییل: به معامله توقف کامل جنگ تن نمی‌دهیم
همزمان، گروه حماس در بیانیه رسمی خود در واکنش به تلاش‌های قطر، مصر و آمریکا برای از سرگیری دور تازه‌ای از مذاکرات غیرمستقیم میان این گروه و اسرائیل اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل جنگ را متوقف نکند، این گروه وارد مذاکرات نخواهد شد.
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز پنج‌شنبه، دهم خرداد، اظهارات بیان شده در نشستی را منتشر کرد که در آن تساخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل به خانواده گروگان‌ها گفت: «دولت کنونی با پایان دادن به جنگ علیه حماس در ازای آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده در دست این گروه ... موافقت نخواهد کرد.» این شبکه نشست یادشده را «سخت» توصیف کرد.
هانگبی افزود او فکر می‌کند که دولت می‌تواند به مرحله نخست توافقی برسد که در حال حاضر از سوی دولت‌های میانجی‌گر در مذاکرات مطرح شده و بر اساس آن، زنان، مردان سالمند و مردان مجروح آزاد شوند. شمار این افراد ۳۳ تن از میان ۱۲۵ گروگان باقی‌مانده ارزیابی شده است. به نوشته تایمز اسرائیل، اظهارات مشاور امنیت ملی اسرائیل نشان می‌دهد که دولت معتقد است حماس از آزادی بقیه گروگان‌ها خودداری خواهد کرد، مگر این‌که اسرائیل با پایان کامل جنگ موافقت کند.
بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر از جزئیات پیشنهادات مصر و قطر در مورد معامله در مراحل بعدی منتشر شده بود، حماس حاضر خواهد شد در مرحله دوم گروگان‌های مرد غیرنظامی و در آخرین مرحله گروگان‌های مرد سرباز را آزاد کند. حماس پنج‌شنبه اعلام کرد به میانجی‌گران اطلاع داده تنها در صورتی به پای میز مذاکره بازخواهد گشت که اسرائیل کل عملیات در غزه را متوقف کند.
حماس در همین حال افزود آماده است با اسرائیل به «توافق کامل» برسد مشروط به این‌که «جنگ و تجاوزگری اسرائیل در غزه متوقف شود».  مقامات اسرائیل گفته بودند توافقی که حماس آن را قبول کرد، پیشتر از سوی اسرائیل رد شده و این کشور پس از آگاهی از جزئیات توافق مورد پذیرش حماس نیز آن را پاسخگوی کمترین خواسته‌های خود ندانست.
اما به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، مشاور امنیت ملی در نشست پرچالش روز دهم خرداد در واکنش به ابراز خشم خانواده گروگان‌ها گفت: «به من ناسزا بگویید... در (سالن) را با خشم ببندید و بروید، اما مبارزه ما با حماس باید ادامه یابد تا یک هفتم اکتبر دیگر (برای مثال) در سال ۲۰۲۷ رخ ندهد.» هانگبی افزود: اگر گروگان‌ها در چند هفته یا چند ماه آینده آزاد نشوند، دولت کنونی اسرائیل «هیچ برنامه جایگزینی ندارد؛ ما به جنگ در غزه و در مرز شمال (علیه حزب‌الله) ادامه خواهیم داد و پس از آن وضع خود را ارزیابی می‌کنیم».
هانگبی در واکنش به انتشار صدای مطالب مطرح شده در نشست «سخت» خود با خانواده گروگان‌ها از شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت از آغاز این بحران با خانواده همه گروگان‌ها دیدار کرده و درد آن‌ها را درک می‌کند. خانواده گروگان‌ها و حامیان آن‌ها در افکار عمومی اسرائیل که از آغاز این بحران برای فشار بر دولت برای پذیرش معامله با حماس اقدامات اعتراضی متعددی انجام داده‌اند، روز جمعه، ۱۱ خرداد، نیز در نزدیکی ساختمان وزارت دفاع اسرائیل، جایی که مقر فرماندهی جنگ در آن قرار دارد، تجمع کردند.
شماری از معترضان دستان و لباس خود را به رنگ قرمز آلوده کرده بودند تا بیان کنند که اگر دولت به معامله با حماس تن ندهد، عامل قتل در مورد گروگان‌های زنده باقی‌مانده است. همزمان سازمان جهاد اسلامی فلسطین پنج‌شنبه شب فیلم تازه‌ای از یک مرد ۳۰ ساله اسرائیلی گروگان خود را منتشر کرد. الکساندر (ساشا) تروفانوف در ویدئو می‌گوید که حالش خوب است ولی از مردم اسرائیل می‌خواهد برای ساقط کردن دولت کنونی تلاش کنند و مسئولان را زیر فشار قرار دهند تا گروگان‌ها آزاد شوند. سازمان جهاد اسلامی فلسطین دو روز قبل خبر داده بود که فیلمی از این گروگان را منتشر می‌کند.
معلوم نیست شمار گروگان‌هایی که در دست این سازمان هستند، چند نفر است اما در دور پیشین معامله اسرائیل و حماس، جهاد اسلامی فلسطین چند تن از زنان و کودکان اسرائیلی گروگان خود را آزاد کرد. در حمله حماس به اسرائیل ۲۵۳ تن در طرف اسرائیلی ربوده شدند که چند تن از آن‌ها کارگران خارجی، عمدتا از تایلند بودند. در معامله شش ماه پیش ۱۱۰ اسرائیلی و حدود ۱۵ خارجی آزاد شدند. ارتش اسرائیل مرگ ۳۷ تن از گروگان‌های باقی‌مانده را تأیید کرده است. ارتش در یک ماه گذشته پیکر ۹ گروگان، شامل دو گروگان کشته شده تایلندی، یک مرد مکزیکی- فرانسوی و شش اسرائیلی را از یک تونل در منطقه جبالیه در شمال غزه کشف کرد. هفت اسرائیلی و مرد مکزیکی- فرانسوی در روز حمله حماس به خاک اسرائیل کشته و جسد آن‌ها ربوده شده بود اما اسرائیل به تایلند خبر داد که دو کارگر خارجی گروگان آن کشور در زمان اسارت کشته شدند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها