به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۱۴:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۷۵۷۴۵

تعرفه سنگین بر واردات خودروهای برقی چینی

تعرفه سنگین بر واردات خودروهای برقی چینی
گروه اقتصادی: در میانه نارضایتی بازارهای غربی از پایبند نبودن دولت چین به قوانین بازار آزاد و رقابتی، اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی چینی تعرفه سنگین وضع کرد.
بر اساس اعلامیه شورای اروپایی، واردات خودروهای برقی چینی مشمول تعرفه بالای ۱۷ درصدی تا ۳۸ درصدی خواهد بود و از چهارم ژوئیه، کمتر از یک ماه دیگر به اجرا گذاشته می‌شود.
اگر خودروسازان چینی با تحقیقات اتحادیه اروپا دربارهٔ رقابت سالم در بازارهای آزاد همکاری نکنند، محصولات خودرو برقی همه شرکت‌های خودروساز چینی مشمول تعرفه ۳۸ درصدی خواهد شد.هم‌اکنون تعرفه واردات خودروهای چینی در اتحادیه اروپا تنها ۱۰ درصد است.
این اعلامیه می‌افزاید زنجیره ارزش خودروهای برقی باتری‌دار در چین از یارانه ناعادلانه سود می‌برد؛ موضوعی که باعث ایجاد خطر آسیب اقتصادی برای تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی در اتحادیه اروپا می‌شود.ایالات متحده آمریکا نیز نیمه ماه مه، تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را چهار برابر کرد و به ۱۰۰ درصد رساند. هفته گذشته نیز ترکیه تعرفه واردات خودروهای چینی را به شدت افزایش داد.
در واکنش، وزیر حمل و نقل آلمان از این تصمیم اتحادیه اروپا انتقاد کرد و آن را باعث آسیب به شرکت‌های خودروسازی آلمانی و محصولات برتر آنها دانست.ولکر ویسینگ در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که خودروها باید از طریق رقابت بیشتر، بازارهای آزاد و وضعیت تجاری بهتر در اتحادیه اروپا ارزان شوند، نه با «جنگ تجاری و منزوی کردن بازار».
چین بازار مهمی برای خودروسازان آلمانی، بخصوص شرکت فولکس‌واگن است و فعالان این صنعت نگران اقدام تلافی‌جویانه چین درباره خودروهای آلمانی هستند.
چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان است و تقریباً ۶۰ درصد کل خودروهای برقی جهان را تولید می‌کند.صادرات خودروهای برقی چین نیز پارسال از ۱٫۵ میلیون دستگاه عبور کرد و نسبت به سال ۲۰۲۲ شاهد رشد چشمگیر ۶۴ درصدی بود.آمریکا، آلمان و کره جنوبی بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای برقی چینی هستند.
انتظار می‌رود اعمال تعرفه‌های سنگین کشورهای غربی بر واردات خودروهای برقی چینی، خودروسازان این کشور را دچار چالشی جدی کند.اتحادیه اروپا همچنین چین را به انحصارگرایی در تأمین مواد مورد نیاز باتری خودروهای برقی متهم کرده است.بر اساس آمارهای اتحادیه اروپا، ۲۷ عضو این اتحادیه در تأمین سنگ لیتیوم برای ساختن باتری خودروهای برقی، ۹۷ درصد به چین وابسته‌اند و این وابستگی در تأمین منیزیم، دیگر ماده مورد نیاز برای تولید باتری خودروها نیز ۹۳ درصد است.
اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی کرده است که تا پایان دهه جاری میلادی وابستگی به واردات این فلزات را به ۶۰ درصد کاهش دهد.
 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها