به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۴۷۵۸۲۶

بلینکن: زمان توقف چانه‌زنی‌ها فرا رسیده است

بلینکن: زمان توقف چانه‌زنی‌ها فرا رسیده است
گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا پس از پیشنهاد رهبران حماس برای انجام «تغییرات متعدد» در طرح آتش‌بس غزه و توافق آزادسازی گروگان‌ها، خطاب به حماس گفت که «زمان توقف چانه‌زنی‌ها فرا رسیده است.»
آنتونی بلینکن گفت، برخی از تغییراتی که حماس خواهان آن است «قابل اعمال» بوده و برخی دیگر قابل اجرا نیستند.
در پاسخ به این سخنان یک مقام ارشد حماس گفت، تغییرات مورد نظر این گروه برای طرح آتش‌بس آمریکا، قابل توجه نیست.
این مقام حماس گفت: «این تغییرات، شامل درخواست برای انتخاب فهرستی از ۱۰۰ فلسطینی با محکومیت‌های طولانی از زندان‌های اسرائیل برای آزادی به عنوان بخشی از توافق است.
 بلینکن در ادامه سخنانش تاکید کرد که آمریکا به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح و قطر و مصر بعنوان میانجی‌ها، «تلاش خواهند کرد تا این توافق به نتیجه برسد.»
حماس روز سه‌شنبه اعلام کرد که آماده است به طرح آتش‌بس نگاه «مثبت» داشته باشد، اما بر لزوم موافقت اسرائیل با آتش‌بس دائمی و خروج کامل از غزه تاکید کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هنوز موافقتش را با طرح آتش‌بس آمریکا اعلام نکرده است.
این طرح را جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۲ روز پیش رونمایی کرد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قطعنامه‌ای را در حمایت از این طرح تصویب کرد که بر فشار دیپلماتیک واشنگتن بر اسرائیل افزود.در شورای امنیت سازمان ملل متحد این طرح با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع از سوی روسیه به تصویب رسید.
 بلینکن نیز  گفت که در دیدارش با نتانیاهو، «بر تعهد خود» در قبول این طرح تاکید کرده است.براساس این طرح در سه مرحله مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی انجام می‌گیرد، نیروهای اسرائیل از غزه خارج می‌شوند و بازسازی این نوار باریک ساحلی آغاز می‌شود.
یکی از تغییراتی که حماس خواهان آن است، تعهد کتبی اسرائیل به توقف کامل حملات به غزه است.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها