به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۴۷۵۸۳۶

تاثیر جنگ روسیه با اوکراین بر جو زمین 

تاثیر جنگ روسیه با اوکراین بر جو زمین 
گروه بین الملل: گزارش مشترکی که وزارت محیط‌زیست اوکراین و چند سازمان زیست‌محیطی این کشور  منتشر کردند نشان می‌دهد حمله روسیه به این کشور باعث ورود ۱۷۵میلیون تن دی‌اکسید کربن به جو زمین شده است.
این گزارش به انتشار گازهای گلخانه‌ای در جریان تعمیرات پس از تخریب ناشی از جنگ و سوزاندن «میلیاردها سوخت از سوی خودروهای نظامی» اشاره کرد.
در گزارش آمده که در جریان جنگ نزدیک به یک میلیون هکتار از مزارع و جنگل‌ها به آتش کشیده، صدها سازه نفت و گاز منفجر و مقادیر زیادی فولاد و سیمان برای تقویت صدها مایل خط مقدم استفاده شد.جنگی که مسکو آغاز کرد علاوه بر ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره، ۱۷۵ میلیون تن دی‌اکسید کربن به زمین تحمیل کرده که معادل آلایندگی سالانه ۹۰ میلیون خودرو و برابر با کل آلاینده‌های کشور هلند در یک سال است.
گزارش با هدف تعیین میزان «ردپای کربن جنگ»، معیاری را به نام «هزینه اجتماعی کربن» برای محاسبه هزینه مالی تقریبی آلاینده‌های اضافی ارائه کرد.
دراین بخش تاکید شد: «کل خسارات اقلیمی که روسیه پس از ۲۴ ماه از جنگ وارد کرده، بیش از ۳۲ میلیارد دلار است.»
تهیه‌کنندگان این گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگ را به سه دسته «فعالیت نظامی»، «فولاد و بتن برای بازسازی زیرساخت‌ها‌» و مجموعه عواملی همچون «آتش‌سوزی و جابجایی مردم» تقسیم کردند.آن‌ها بر این باورند که در ماه‌های ابتدایی جنگ، بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از «تخریب در مقیاس بزرگ زیرساخت‌های غیرنظامی» بود.
اکنون و پس از دو سال، «ترکیبی از جنگ، آتش سوزی در منابع طبیعی و آسیب به زیرساخت های انرژی» سهم عمده را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند.
بر اساس داده‌های گزارش، فعالیت‌های نظامی در دو سال گذشته عامل انتشار ۵۱/۶ میلیون تن دی اکسید کربن بود.
از میان، سهم فعالیت نظامی روسیه ۵۱/۶ میلیون تن دی‌اکسید کربن بود که ۳۵/۲ میلیون تن آن حاصل از مصرف سوخت ارتش این کشور است.
سهم ارتش اوکراین معادل ۹/۴ میلیون تن برآورد شده است.
بر اساس این گزارش سوختن یک میلیون هکتار زمین در اثر ۲۷ هزار آتش‌سوزی ناشی از جنگ، خسارت جوی «معادل ۲۳ میلیون تن کار دی‌اکسید کربن» را به بار آورده است.
بسته شدن حریم هوایی بر فراز اوکراین و برخی از بخش‌های روسیه هم باعث انتشار بیش از ۲۴ میلیون تن دی‌اکسید کربن اضافی شده است.
رفع آسیب‌های زیست‌محیطی گسترده‌ ناشی از جنگی که با تهاجم روسیه آغاز شد، نیازمند میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری و سال‌ها تلاش است.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها