به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۱ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۷۷۲۱۹

نخست‌وزیر پیشین هلند دبیرکل ناتو می‌شود

نخست‌وزیر پیشین هلند دبیرکل ناتو می‌شود
گروه بین الملل: با توجه به تداوم جنگ روسیه در اوکراین، ینس استولتنبرگ دوره دبیرکلی ناتو را تمدید کرده بود. اما اکنون جانشینی پیدا شده است. رومانی راه را برای مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند باز کرد.
مسیر برای انتصاب مارک روته به عنوان دبیرکل بعدی پیمان ناتو پس از ماه‌ها بن‌بست هموار شد. رومانی آخرین کشور عضو ناتو بود که اعلام کرد از مقاومت خود در برابر اعطای این پست عالی به رئیس دولت پیشین هلندی دست می‌کشد. دفتر ریاست‌جمهوری در بخارست اعلام کرد، کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهور رومانی از نامزدی خود انصراف داده است.رومانی اکنون اعلام کرده که از نامزدی روته حمایت می‌کند. این تصمیم از سوی شورای عالی دفاع کشور که ریاست آن را یوهانیس بر عهده دارد، اتخاذ شده است.
کشورهای مجارستان، اسلواکی و ترکیه نیز اخیراً موافقت خود را اعلام کرده بودند. برای مدت طولانی، این سه کشور، همراه با رومانی، تنها کشورهای ناتو بودند که مانع انتصاب روته ۵۷ ساله به عنوان جانشین ینس استولتنبرگ شدند.
روته یک کارشناس بسیار با تجربه در حوزه سیاست خارجی است. او پیشتر برای مدت حدود ۱۴ سال رئیس دولت هلند بود که بیشتر از هر دولت پیشین در این کشور بوده است و در اتحادیه اروپا نیز یکی از پرسابقه‌ترین دولت‌ها محسوب می‌شود.برای انتصاب دبیرکل جدید، هم‌گرایی درون ائتلاف دفاعی ناتو ضروری است. این بدان معناست که هیچ یک از ۳۲ کشور فعلی عضو ناتو اعتراضی علیه این نامزد نداشته باشند.یک کاندیدای ریاست ناتو باید از پیش‌شرط‌های مهمی برخوردار باشد، ازجمله این‌که باید در مقطعی رئیس دولت بوده باشد تا بتواند در موقعیتی برابر با رهبران ۳۲ کشور مهم دیگر درباره پول، سلاح و بازدارندگی هسته‌ای مذاکره کند؛ شاید قدرتمندترین مرد در میان این رهبران، رئیس جمهور ایالات متحده باشد که احتمالا  به زودی بار دیگر دونالد ترامپ نامیده شود.
در محافل ناتو، از زمانی که مارک روته توانسته بود ترامپ عصبانی را در بحث در مورد هزینه‌های دفاعی در نشست ناتو در سال ۲۰۱۸ آرام کند، عنوان "نجواگر ترامپ" به او داده بودند.
مجارستان اخیراً پس از اینکه روته خواسته‌های این کشور را پذیرفته بود، از مقاومت دست کشید. از جمله این‌که مجارستان می‌خواست مطمئن شود که برای شرکت در عملیات برنامه‌ریزی شده ناتو برای هماهنگ کردن تحویل تسلیحات به اوکراین تحت فشار قرار نخواهد گرفت. دولت ویکتور اوربان نگران است که این پروژه بتواند ناتو را به رویارویی مستقیم با روسیه سوق دهد.
رومانی تا آخرین لحظات در رقابت برای پست دبیرکلی همچنان بر نامزدی رئیس‌جمهور یوهانیس اصرار داشت. اما در محافل سیاسی گمان برده می‌شد که مسئله یوهانیس در وهله نخست این است که یک موقعیت عالی بین‌المللی دیگر به عنوان جایگزین به او پیشنهاد شود. دومین دوره ریاست‌جمهوری یوهانیس در پاییز به پایان می‌رسد و او دیگر نمی‌تواند در رومانی نامزد ریاست‌جمهوری شود.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در ماه فوریه به طور علنی از روته حمایت کرد. حمایت بیشتر از سوی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نیز صورت گرفت. محافل ناتو گفتند که به احتمال زیاد روته می‌تواند در اوایل هفته آینده رسماً به عنوان جانشین استولتنبرگ معرفی شود.
قرارداد ینس استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو اول اکتبر به پایان می‌رسد. او در گذشته چندین بار اعلام کرده بود که می‌خواهد از این سمت کناره‌گیری کند. اما تلاش‌های کشورهای عضو در تابستان گذشته برای توافق بر سر جانشینی بار دیگر شکست خورده بود. در آن زمان، خانم مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک و بن والاس، وزیر دفاع وقت بریتانیا، نامزدهای احتمالی برای جانشینی استولتنبرگ نروژی به شمار می‌رفتند.
استولتنبرگ اکنون حدود ده سال است که مقام دبیرکلی ناتو را برعهده دارد. در طول تاریخ پیمان ناتو، او دومین دبیرکل با مدت خدمت طولانی است. طولانی‌ترین زمان تصدی عالی‌ترین مقام این پیمان بین‌المللی را "جوزف لونس" هلندی برعهده داشت. او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴ در این مقام خدمت کرد.
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها