به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۱ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۴۷۷۲۷۹

حمله به شهرهای اوکراین با بمب‌های قدیمی 

حمله به شهرهای اوکراین با بمب‌های قدیمی 
گروه بین الملل: در ماه‌های اخیر شماری از شهرهای اوکراین با تسلیحات مرگبار روسیه ویران شده‌اند. بررسی تصاویر پهپادی و ماهواره‌ای، عکس‌ها و همینطور اطلاعات ارتش اوکراین نشان می‌دهد که روس‌ها برای این ویرانگری مهیب، از بمب‌هایی متعلق به دوران شوروی که با هزینه‌ای ارزان به روز شده‌اند استفاده می‌کنند.
روسیه اولین بار در باهموت از این بمب‌ها استفاده کرد، سپس آودیئیفکا و حالا همین کار را در ووچانسک و چاسیو انجام می‌دهد.
این بمب‌ها که به نام بمب‌های «سرشی» شهرت دارند، دارای بدنه‌ای آیرودینامیک هستند که توانایی سرخوردن و پرواز در هوا را به آن‌ها می‌دهد. این توانایی‌ها باعث می‌شود نسبت به بمب‌های سنتی، که باید درست روی هدف رها شوند، کارایی بیشتری داشته باشند و با آن‌ها دیگر نیازی نیست که جنگنده حتما خطر کند و به هدف تا حد امکان نزدیک شود.
مقامات شهری خارکیف می‌گویند در سال جاری بیش از ۵۰ بار این‌ بمب‌ها به شهر اصابت کرد‌ه‌اند. حداقل هشت پایگاه هوایی روسیه در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اوکراین در این حملات هوایی به خارکیف استفاده شده‌اند.الکساندر لوتسنک، مدیر فروشگاه و یکی از بازمانده‌های حمله ۲۵ مه به خارکیف، درباره استراتژی روس‌ها می‌گوید: «هدف آن‌ها این است که خارکیف را به شهر ارواح تبدیل کنند، آن را به گونه‌ای بسازند که هیچ‌کس باقی نماند و چیزی برای دفاع نباشد. اینگونه دفاع از شهر بی‌معنی خواهد شد.»
تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های یک کانال تلگرامی هوانوردی روسیه نشان می‌دهند که اکنون روسیه در حال آماده‌سازی یک باند هوایی دیگر در کمتر از ۱۰۰ کیلومتری اوکراین است تا دور جدیدی از پرتاب این بمب‌ها را آغاز کند.تصاویر کانال‌های تلگرامی روسیه مرتبط با ارتش نشان می‌دهند که بمب‌های سرشی به صورت ۳ و ۴ تایی در یک زمان پرتاب می‌شوند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پیش تر گفته بود که روسیه بیش از ۳ هزار عدد از این بمب‌ها را در ماه پرتاب می‌کند.
این در شرایطی است که تا همین چندی پیش کشورهای غربی حامی اوکراین به کی‌یف اجازه استفاده از سلاح‌های غربی‌ را علیه اهداف در روسیه (شامل پایگاه‌هایی که بمب‌افکن‌های روسی در آنجا استقرار دارند) نمی‌دانند.به تازگی اما ایالات متحده و آلمان اخیراً برای حمله به برخی از اهداف در روسیه چراغ سبز داده‌اند، هرچند ضربه به بسیاری از پایگاه‌های هوایی داخلی دیگر روسیه هنوز ممنوع است.اوله کاتکوف، از پایگاه نظامی «دیفنس اکسپرس»، می‌گوید ضربه به پایگاه‌های هوایی کلید کاهش سرعت بمباران‌ها است.»
وی اضافه کرد: «این بدان معنا نیست که آن‌ها بمباران‌های خود را به طور کامل متوقف خواهند کرد، اما این کار برای آن‌ها دشوارتر خواهد شد چرا که باید سورتی پروازهای کمتری در روز انجام دهند.»مواد اولیه برای بمب‌های سرشی از صدها هزار بمب غیرهدایت‌شونده مربوط به دوران شوروی تهیه شده است. این بمب‌ها با باله‌های جمع‌شونده و سیستم‌های ناوبری تجهیز شده و به نحوی ارتقا یافته‌اند که می‌توانند ۵۰۰ تا ۳ هزار کیلوگرم مواد منفجره را حمل کنند.
به گفته مرکز تحلیل سیاست اروپا، این ارتقا حدود ۲۰ هزار دلار برای هر بمب هزینه دارد. این بمب‌ها را می‌توان از ۶۵ کیلومتری اهداف به سمت آن‌ها پرتاب کرد، فاصله‌ای که خارج از برد سیستم‌های دفاع هوایی معمول اوکراین برآورد می‌شود.
این بمب‌ها از نظر مفهومی شبیه موشک‌های «تهاجم مستقیم مشترک آمریکایی» ( JDAM) هستند که سیستم‌های جی‌پی‌اس ماهواره‌ای آن‌ها با موفقیت توسط نیروهای روسی در اوکراین مسدود شده است.نیکو لانگ، تحلیلگر مرکز تحلیل سیاست اروپا، می‌گوید از آنجایی که روسیه قدرت اشغال شهرهای شرقی مانند خارکیف را ندارد، بمباران گزینه ترجیحی آنهاست.
وی اضافه کرد: «از دیدگاه آنها، به نظر می‌رسد استراتژی این است که شهرها را به اندازه کافی وحشت‌زده کنیم که مردم آن‌ها را ترک کنند.»
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها