به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۲۰:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۴۷۸۰۴۳

ریاست بر اتحادیه اروپا با شعار ترامپ

ریاست بر اتحادیه اروپا با شعار ترامپ
گروه بین الملل: مجارستان به طور رسمی از اول ژوئیه به مدت شش ماه ریاست اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد و این در حالی است که برخی مقام‌های اروپایی نگرانند که این کشور به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه، مشکلاتی را در برابر موضع‌گیری‌های اتحادیه اروپا ایجاد کند.
در سال‌های گذشته، رهبران و دیپلمات‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا تجارب تلخی از اختلافات و کشمکش‌های فراوان ویکتور اوربان، نخست‌وزیر پوپولیست مجارستان با این اتحادیه دارند.
اوربان در طول ۱۴ سال نخست‌وزیری خود بارها از حق وتوی مجارستان برای دریافت سهم بیشتر از بودجه اتحادیه اروپا استفاده کرده است.
اینک بوداپست در آستانه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا با پرده‌برداری از شعاری مشابه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر اینکه «دوباره اروپا را بزرگ کنیم»، خشم دیپلمات‌های اروپایی را برانگیخت.
آن‌ها بر این نظرند که طرح این شعار پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر یک ضربه کاری به اتحادیه اروپا است.در حال حاضر مشکل اصلی اوربان با بروکسل این است که اتحادیه اروپا بخشی از سهم مجارستان از بودجه این اتحادیه که رقمی برابر با حدود ۱۹ میلیارد یورو می‌شود را به دلیل مسائلی مانند عدم رعایت حقوق دگرباشان جنسی، نادیده گرفتن قوانین پناهندگی اتحادیه اروپا و نقض آزادی‌های مدنی مسدود کرده است.
دانیل فروند، نماینده پارلمان اروپا از آلمان و منتقد اوربان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت که اروپایی‌ها نباید فریب برنامه‌های بلندپروازانه اوربان را برای شش ماه آینده بخورند، زیرا دولت او در درجه اول یک هدف را دنبال می‌کند و آن، آزادسازی سهم مسدود شده مجارستان از بودجه‌ اتحادیه اروپا است.
در همین حال، مجارستان با خطر فعال‌سازی ماده ۷ معاهده اتحادیه اروپا علیه خود مواجه است که که درنهایت می‌تواند منجر به تعلیق حق رای بوداپست در سطح این اتحادیه شود. ماده ۷ معاهده اتحادیه اروپا که با هدف احترام به ارزش‌های این اتحادیه طراحی شده، حاوی مجموعه‌ای از تحریم‌ها است.بوداپست که از سال ۲۰۱۸ با این تهدید مواجه بوده، اعلام کرده است قصد ندارد در دوران ریاست خود بر اتحادیه اروپا هیچ جلسه‌ای درباره این موضوع برگزار کند.با وجود این دیپلمات‌ها نگرانند که یکی از قربانیان اصلی ریاست شش ماهه مجارستان بر اتحادیه اروپا، حمایت این اتحادیه از اوکراین در برابر نیروهای نظامی روسیه باشد.بوداپست که نزدیک‌ترین متحد مسکو در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است بارها اعمال تحریم‌های این بلوک علیه روسیه را به تعویق انداخته است. این کشور همچنین ممانعت از تحویل میلیاردها یورو کمک مالی اتحادیه اروپا به اوکراین برای کمک به بقایش را در کارنامه خود ثبت کرده است.
از همین رو کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روزهای پایانی ریاست بلژیک بر این اتحادیه، ابتکارات زیادی را به اجرا گذاشتند. این اقدام‌ها شامل آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در این هفته و اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه است.یک دیپلمات ارشد اروپایی  گفت که آن‌ها در میان خود از این موضوع صحبت می‌کنند که تحت ریاست مجارستان بر اتحادیه اروپا در شش ماه آینده، هیچ بسته تحریمی علیه روسیه وجود نخواهد داشت.اما افراد آگاه که مدت‌هاست به موانع ایجاد شده توسط بوداپست عادت کرده‌اند، تهدیدهای احتمالی مجارستان برای مختل کردن روند اتحادیه اروپا را جدی ارزیابی نمی‌کنند.
این کشور پس از انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا ریاست این اتحادیه را بر عهده می‌گیرد، به این معنی که بسیاری از وقت اتحادیه اروپا در شش ماه آینده صرف تشکیل پارلمان و انتخاب مسئولان اجرایی این اتحادیه می‌شود.دیپلمات‌ها با تأکید بر اینکه رئیس اتحادیه اروپا قدرت محدودی دارد، بر این نظرند که اگر کشورهای دیگر بخواهند موضوعی را بررسی کنند می‌توانند ریاست را نادیده گرفته و آن را مطرح کنند.
یک دیپلمات گفت به نفع مجارستان است که دوره شش ماهه ریاستش بر اتحادیه اروپا را با موفقیت به پایان برساند تا از دردسرهای سیاسی احتمالی جلوگیری کند.
او در ادامه گفت مقام‌های مجارستان می‌دانند که اگر این مسیر را انتخاب نکنند، بدون شک دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه کشورهای بزرگ، بیکار نخواهند نشست و به این کشور اجازه نخواهند داد که این اتفاق رخ دهد.

 
برچسب ها: مجارستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها