به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ - ۱۴:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ ساعت ۱۹:۳۱
کد مطلب : ۴۷۸۲۰۴

تنورمبارزه‌های‌انتخاباتی‌آمریکاآرام آرام داغ می‌شود

تنورمبارزه‌های‌انتخاباتی‌آمریکاآرام آرام داغ می‌شود
 گروه بین الملل: تنور مبارزه‌های انتخاباتی آمریکا آرام آرام داغ می‌شود و نخستین مناظره جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا و رقیبش دونالد ترامپ پنجشنبه، ۲۷ ژوئن برگزار می‌شود.
در تابستان امسال، هر دوی این سیاستمداران به شکل رسمی، نامزد احزاب خود در انتخابات سال ۲۰۲۴ خواهند شد.
با این حال قبل از اعلام رسمی این احزاب، نامزد دموکرات‌ها که همین حالا در قدرت است و نامزد جمهوریخواهان که او را به چالش کشیده، در سی‌ان‌ان، شاخ به شاخ خواهند شد.
این نخستین مناظره این دو نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. رای‌گیری این انتخابات در روز پنج نوامبر خواهد بود.
ستادهای انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ توافق کرده‌اند که دست‌کم یک منا‍‍‍ظره دیگر تا قبل از روز انتخابات برگزار شود.
مناظره در چه زمانی و کجا برگزار می‌شود؟
این مناظره ساعت ۹ شب به وقت واشنگتن در روز پنج‌شنبه، ۲۷ ژوئن برگزار می‌شود.
محل منا‍ظره نیز، دفتر مرکزی شبکه سی‌ان‌ان، در شهر آتلانتا (مرکز ایالت جورجیا) خواهد بود.
این مناظره همچنین از سی‌ان‌ان بین‌المللی، سی‌ان‌ان اسپانیایی، سی‌ان‌ان مکزیک و وب‌سایت سی‌ان‌ان نیز پخش می‌شود.
مقررات این مناظره چیست؟
جیک تپر و دانا بش که هر دو از مجری‌های سی‌ان‌ان هستند، اجرای این مناظره را برعهده خواهند
جیک تپر و دانا بش که هر دو از مجری‌های کهنه‌کار سی‌ان‌ان هستند، این مناظره را اجرا خواهند کرد.
شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرده این مناظره ۹۰ دقیقه است که شامل دو وقفه برای آگهی‌های بازرگانی نیز خواهد بود.
برای این‌که مشخص شود نامزدها در کنار کدام تریبون خواهند ایستاد و چه کسی بیانیه پایانی‌اش را بیان خواهد کرد، در روز پنج‌شنبه (۲۰ ژوئن و دقیقا یک هفته قبل از اجرای مناظره) بین نمایندگان دو نامزد، شیر یا خط شد.
در پی نتیجه شیر یا خط، قرار شد که جو بایدن در تریبونی که در قسمت راست تصاویر تلویزیونی دیده می‌شود، قرار بگیرد و ترامپ در تریبون سمت چپ.
همچنین مقرر شد که رئیس‌جمهور آمریکا، آخرین کسی باشد که در این مناظره صحبت می‌کند.
هر دو نامزد، در طول این مناظره سرپا خواهند بود. به گفته ستاد انتخاباتی جو بایدن، گزارش‌ها درباره این‌که او برای حضور در مناظره درخواست صندلی کرده، صحت ندارند.
کارکنان ستادهای انتخاباتی دو نامزد، در طول ۹۰ دقیقه منا‍ظره – از جمله در جریان توقف‌هایی که برای پخش آگهی‌های تجاری برقرار خواهد شد – اجازه ندارند که با نامزدها هیچ گونه تماسی داشته باشند.
به هر کدام از نامزدها یک خودکار، یک دسته کاغذ و یک بطری آب داده خواهد شد. آن‌ها اجازه ندارند که هیچ ابزار نمایشی یا یادداشت از پیش نوشته شده با خود همراه داشته باشند.
برخلاف رویارویی‌های قبلی این دو نفر، این‌بار میکروفن نامزدها قطع خواهد بود و تنها در زمانی که نوبت آن‌ها برای صحبت کردن است، میکروفن وصل خواهد شد.
درون استودیو، مخاطبان عادی به عنوان تماشاچی حضور نخواهند داشت و سی‌ان‌ان اعلام کرده که قصد دارد به شکل سخت‌گیرانه، زمان‌بندی مناظره را اجرا کند و این برنامه را به شکلی پیش ببرد که «بحثی متمدنانه» شکل بگیرد.
آیا برای برپایی مناظره زود نیست؟
از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون، این زودترین مناظره تلویزیونی است که قبل از یک انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.
همچنین از اواخر دهه ۱۹۸۰، این اولین باری است که مناظره توسط میزبان سنتی آن، کمیسیون دو حزبی مناظرات ریاست جمهوری (CPD) سازماندهی نشده است.
برای این‌که بفهمیم چرا این اتفاق افتاده، باید به چهار سال پیش بازگردیم.
در رقابت سال ۲۰۲۰، جو بایدن و دونالد ترامپ دو بار با یکدیگر بر روی صحنه مناظره روبه‌رو شدند.
آن دو مناظره، بسیار تند و زننده بودند و با انتقاد گروه بزرگی از بینندگان روبه‌رو شدند.
حالا در سال ۲۰۲۴، ماه‌هاست که رقابت دوباره جو بایدن و دونالد ترامپ، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها، از این‌که دوباره جو بایدن و دونالد ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری‌اند، راضی نیستند. به همین دلیل، چه جو بایدن ۸۱ساله و چه رقیب ۷۸ ساله‌اش، بسیار مشتاق هستند که به هر ترتیبی شده، رای‌دهندگان خسته را به هیجان بیاورند و شور و حرارت لازم را برای کارزارهای انتخاباتی‌شان ایجاد کنند.
هر دو گروه در هفته‌های اخیر در مبارزه‌های انتخاباتی به شکلی عمل کرده بودند که نشان می‌داد این دو نفر تمایلی ندارند با هم مناظره کنند.
تا این‌که در ماه مه، بایدن اعلام کرد که حریف می‌طلبد.
همزمان ستاد انتخاباتی بایدن، یک رشته شکایت درباره عملکرد کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی در جریان برپایی مناظره‌های سال ۲۰۲۰ بیان کرد. آن‌ها گفتند که کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی، رویکردی کهنه دارد و بیشتر به دنبال برپایی یک «نمایش عظیم» بوده تا این‌که بخواهد یک «مناظره خوب» برگزار کند.
آن‌ها همچنین گفتند که مناظره‌های کمیسیون، بسیار دیر و نزدیک به زمان رای‌گیری برگزار می‌شوند، در حالی که در برخی ایالت‌ها، برخی شهروندان همین حالا هم رای خود را داده‌اند.
تنها ظرف چند ساعت که ستاد بایدن اعلام کرد او آماده مناظره است و به اصطلاح حریف می‌طلبد، ترامپ با حضور در دو مناظره انتخاباتی موافقت کرد. مناظره سی‌ان‌ان، یکی از این دو برنامه خواهد بود و مناظره دوم نیز در ماه سپتامبر توسط کانال تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز برگزار خواهد شد.
هر دوی این رویدادها به طور کلی برپایه مقرراتی خواهند بود که بیشترشان توسط ستاد انتخاباتی بایدن تعیین شده‌اند.
ستاد ترامپ خواستار برپایی مناظره‌های بیشتر، با حضور تماشاچی شده، اما تاکنون رقیبش با این خواسته موافقت نکرده است.
پنج‌شنبه، نخستین باری خواهد بود که ظرف چهار سال گذشته، هر یک از این دو نفر پا بر روی صحنه یک مناظره می‌گذارد.
پس رابرت کندی جونیور چه می‌شود؟
توضیح تصویر، رابرت اف کندی جونیورنتوانست حداقل شرایط لازم برای حضور در مناظره را داشته باشد. او ترامپ و بایدن را به خاطر این وضعیت سرزنش کرد
پنجره تایید صلاحیت برای حضور در این مناظره، یک دقیقه بعد از نیمه‌شب روز پنج‌شنبه بسته شد.
سی‌ان‌ان می‌گوید که تنها جو بایدن و دونالد ترامپ، واجد حداقل شرایطی هستند که آن‌ها برای برپایی مناظره تعیین کرده بودند.
برای تایید صلاحیت و حضور در منا‍ظره، نامزد مورد نظر باید:
شرایط تعیین شده در قانون اساسی آمریکا را برای رئیس‌جمهور شدن داشته باشد.
فرم اعلان رسمی نامزدی را در کمیسیون فدرال انتخابات ثبت کرده باشد.
از میان نظرسنجی‌های مورد تایید سی‌ان‌ان، دستکم در چهار نظرسنجی ملی، بیش از ۱۵ درصد آرا را به دست آورده باشد.
نامش بر روی برگه‌های رای تعداد کافی از ایالت‌ها باشد، به شکلی که مجموع آرای الکترال این ایالت‌ها، به ۲۷۰ رای مورد نیاز برای رئیس‌جمهور شدن برسد.
به گفته سی‌ان‌ان، رابرت اف کندی که به عنوان نامزد مستقل در این انتخابات حضور دارد، شرایط قید شده در دو بند آخر را ندارد. این شبکه می‌گوید که کندی تنها در سه نظرسنجی مورد تایید این شبکه، به آرای بالای ۱۵ درصد دست یافته و در حال حاضر، نامش فقط بر روی برگه‌های رای شش ایالت قید شده است که حتی اگر در آن‌ها برنده شود، در مجموع ۸۹ رای الکترال به دست خواهد آورد که برای ورود به کاخ سفید کافی نیست.
کندی که ستادهای بایدن و ترامپ را به «همدستی» با سی‌ان‌ان برای حذف او متهم کرده است، این تصمیم را «غیردموکراتیک، غیرآمریکایی و بزدلانه» توصیف کرد.
کارزار انتخاباتی رابرت اف کندی جونیور روی فعالیت‌های هر دو نامزد اصلی انتخابات سایه افکنده است. دو حزب اصلی آمریکا با این تهدید روبه‌رو هستند که او بخش بزرگی از آرای هر دو نفر را به دست بیاورد.
نامزدهای دیگری نیز در این انتخابات حضور دارند که شرایط حداقلی را برای حضور در مناظره سی‌ان‌ان نداشتند.
بایدن و ترامپ چگونه برای مناظره آماده می‌شوند؟
تمرین برای حضور در مناظره، به شکلی بسیار جدی برای هر دو نامزد انتخابات آغاز شده است. اما گزارش‌هایی که از شکل آماده شدن هر کدام از آن‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که از این نظر نیز بین آن‌ها تفاوت چشمگیری وجود دارد.
بایدن، با گروهی از نزدیکترین مشاورانش در کمپ‌دیوید بود؛ اقامتگاه رئیس‌جمهور آمریکا که در کوهستان‌های ساکت ایالت مریلند قرار دارد.
گزارش‌ها حاکی است که دموکرات‌ها در جلسات آماده‌سازی به دقت مشغول جست‌وجو در پوشه‌های سوال و جواب هستند تا این انتخابات را به عنوان گزینه‌ای بین دو قطب کاملا مخالف، نشان بدهند.
مقام‌های ستاد بایدن تاکید کردند که او به رویکرد جدید و «هجومی‌تر» خود در برابر نامزد جمهوری‌خواهان ادامه خواهد داد و از او و کارنامه سیاسی‌اش، حسابرسی خواهد کرد.
اما به گفته ستاد ترامپ، او با انتخاب رویکردی متفاوت مشغول شرکت در «جلسات غیررسمی سیاستگذاری» است.
او در این جلسات، تعدادی از نمایندگان کنگره – از جمله دو رقیب درون حزبی‌اش، مارکو روبیو و جی‌دی ونس – را به همراه تعدادی از کارشناسان سیاست‌گذاری، مشاوران ارشد و متحدان بیرون از حزب جمع کرده و درباره طیفی از موضوعات گوناگون، از سقط جنین گرفته تا جرم و جنایت، با آن‌ها گفت‌وگو می‌کند.
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، سطح توقعات را برای رقیب خود بسیار پایین آورده و او را «بدترین مناظره‌کننده‌ای که در عمرم باهاش روبه‌رو شدم» توصیف کرده و گفته که بایدن «نمی‌تواند دوتا جمله سالم، پشت سر هم بگوید».
اما او از همین حالا مدعی است که احتمالا شرایط به ضررش خواهد بود، چرا که به گفته او، رسانه‌ها به شکل غیرمنصفانه‌ای با او برخورد خواهند کرد.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها