به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۵ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۸۰۰۸۰

شناسایی مسئول انتشار کارتون‌های ضد زلنسکی 

شناسایی مسئول انتشار کارتون‌های ضد زلنسکی 
گروه بین الملل: رسانه حکومتی روسیه می‌گوید تولیدکنندگان انیمیشن فرانسوی مسئول تولید یک سلسله از کارتون‌های پرطرفدار علیه زلنسکی هستند. این کارتون‌ها مدعی‌اند کمک نظامی به اوکراین باعث فقیرتر شدن اروپاییان می‌شود. اما شواهد نشان می‌دهد که این کاریکاتورها به احتمال بسیار فراوان منشاء روسی دارند.
شب کریسمس در پاریس است. بچه‌ها آماده می‌شود بخوابند و منتظر فرا رسیدن لحظه جادویی‌اند. اما جشن‌های امسال شاهد اتفاقی دور از انتظار است چون چهره‌ای نه با لباس سنتی قرمز بلکه با کتی زرد و آبی از لوله بخاری پایین می‌آید.
پشت آن ریش سفید مصنوعی تشخیص زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین سخت نیست. او پاورچین به سوی درخت کریسمس می‌رود، و میان هدیه‌های بچه‌ها جست‌وجو می‌کند و بهترین‌ هدیه‌ها را می‌دزدد که هواپیماهای نظامی هستند. بچه‌ها گریه می‌کنند.این صحنه در یکی از تازه‌ترین قسمت‌های سریال انیمیشن ضد زلنسکی موسوم به «شرکت اوکراین» اتفاق می‌افتد. قسمت اول سال ۲۰۲۳ در وب‌سایت ukraine-inc.info منتشر شده بود و از آن تاریخ قسمت‌های بعدی آن به طور مرتب منتشر شده‌اند.
این کارتون‌ها که هر کدام بین ۱.۵ تا ۳ دقیقه هستند در یکی از بزرگترین کانال‌های تلگرامی مدافع کرملین موسوم به «ریدووکا» با بیش از ۲.۵ میلیون مشترک به اشتراک گذاشته شدند و به سرعت پخش شدند.اما در این ویدیوها مطلقاً چیزی نیست که حاکی از فرانسوی بودن آن‌ها باشد در نتیجه سعی کرده‌ایم ببینیم چه کسی پشت این‌هاست.
اما یک سازمان رسانه‌ای مدافع کرملین موسوم به آر آر ان (RRN) بود که دقیقاً در روز نخست انتشار قسمت اول آن در این وب‌سایت، شروع به تبلیغ این سریال کارتونی کرد. آر آر ان که مخفف «اخبار موثق تازه» ‌است و قبلاً مشهور به «اخبار روسی تازه» بود به ده زبان مختلف فعالیت می‌کند. این وب‌سایت خود را «مستقل» معرفی می‌کند ولی خیلی اوقات نمایندگی‌ها دیپلماتیک روسی خارج از کشور از آن نقل قول می‌کنند.از جمله رسانه‌های دیگری که فعالانه این وب‌سایت را در ماه اول بعد از ایجادش تبلیغ کرده‌اند «رادیو اسپوتنیک» دولتی روسیه و سازمان «نیوزفرانت» مدافع کرملین که به ۱۲ زبان اداره می‌شود و هم‌چنین ده‌ها کانال تلگرامی روس‌زبان هستند.
در عین حال، انیمیشن‌ها در صفحات رسمی فیس‌بوک حداقل ۹ «خانه روسیه» به اشتراک گذاشته شده‌اند – که بنا به گزارش دبیرخانه کلی دفاع ملی و امنیت فرانسه از رسانه‌های حامی کرملین، خانه‌های روسیه، دفاتر خارجی سازمان همکاری بشردوستانه بین‌المللی کرملین «روسوترودنیچستوا» هستند.
مضمون سریال «شرکت اوکراین» گویا بازتاب روایت‌های تبلیغاتی کانال‌های دولتی روسیه است: اوکراین در تسلط «نازی‌ها» و زلنسکی «آلت دست غرب» تصویر می‌شود که برای سود خودش «اوکراینی‌ها را از داخل چرخ گوشت» به خط مقدم جبهه اعزام می‌کند. در بعضی از آن‌ها، نام خیابان‌های پاریس یا در هم آمیخته شده‌اند یا کلاً جعلی‌اند و کلمات فرانسوی غلط‌های املایی دارند.در یکی از قسمت‌ها، نکته جزیی دیگری جلب توجه کرد. کشورهای عضو ناتو به مثابه موش‌هایی تصویر می‌شوند که دارند از کشتی در حال غرق «ائتلاف» فرار می‌کنند.
اما موش‌ها آشنا به نظر می‌رسند.پل استون، انيميشن‌سازی لندنی می‌گوید: «در هر دو مورد فقط طرح اولیه را اندکی دست‌کاری کرده‌اند». او می‌افزاید که این روش معمول زمانی است که استودیو زمان و بودجه محدودی داشته باشد.
بن مریوت، سازنده راهنماهای آموزشی طراحی تصویر متحرک و صاحب یک استودیوی انیمیشن در سیدنی می‌گوید: «آن‌ها از قالب واحدی برای شروع کارشان استفاده کرده‌اند و این را نمی‌شود انکار کرد.»او می‌گوید موش‌ها دقیقاً شبیه به هم نیستند چون بعضی از قسمت‌ها مثل دم و پایین فک برای فراهم کردن امکان حرکت دستکاری شده یا اضافه شده‌اند. اما چون هیچ جنبه دیگری از این دو انیمیشن در طراحی شبیه هم نیستند و تصویر اصلی (موش] در انبار عکسی عمومی موجود است، امکان ندارد بگوییم که هر دو کارتون را یک هنرمند یا یک استودیو ساخته است.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها