به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ - ۲۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۴۷۹۵۰۳

ممنوعیت پوشیدن  برقع درجمهوری داغستان 

ممنوعیت پوشیدن  برقع درجمهوری داغستان 
گروه بین الملل: جمهوری خودمختار داغستان در جنوب روسیه پوشیدن نقاب و برقع را تا برطرف شدن «تهدیدهای امنیتی» ممنوع کرد.
این دستور، در پی حملات مرگبار اوایل ماه جاری به یک کنیسه یهودیان، یک کلیسای مسیحیان و یک پست بازرسی پلیس این جمهوری مسلمان‌نشین صادر شد.مردان مسلح در حملات روز سوم تیر به طور همزمان کنیسه و کلیسا و ایست بازرسی پلیس را در شهر ماخاچ‌قلعه، پایتخت داغستان و شهر دیربنت (دربند)، هدف قرار دادند که به مرگ ۲۲ تن منجر شد.۱۵ نیروی پلیس و چهار غیرنظامی از جمله کشیش کلیسای مسیحیان ارتدکس در میان کشته‌های آن حملات بودند. ساختمان کنیسه نیز در آتشی که درگرفت، شدیدا آسیب دید.یکی از افراد مسلح در آن حملات با استفاده از نقاب قصد فرار داشت اما نیروهای امنیتی پنج مهاجم را در شهر دیربنت کشتند.عبدالله سلیم‌اف، مفتی داغستان، عالی‌ترین مرجع دینی اسلام در این منطقه، در پیامی ویدئویی در کانال تلگرامی خود، در تأیید دستور ممنوعیت استفاده از نقاب و برقع، از مسلمانان خواست برای کمک به تأمین امنیت، استفاده از برقع و نقاب را کنار بگذارند.محمد محمداف، دستیار مفتی داغستان نیز گفت برای حفظ امنیت و شناسایی افراد در خیابان‌ها، اماکن عمومی و تجمعات بزرگ این ممنوعیت باید اعمال شود.اکثریت مردم داغستان مسلمان سنی هستند. این منطقه به مدت ده سال صحنه شورش اسلام‌گرایانی بود که عمدتا از منطقه چچن وارد شده بودند. استفاده از نقاب در داغستان از بعد از فروپاشی شوروی رایج شده است.اما به گفته ملیکوف، فرماندار داغستان، نقاب بخشی از پوشش سنتی مردم قفقاز نبوده، به مردان امکان داده پشت آن هویت خود را پنهان کرده و زنان نیز با استفاده از آن وسایل ممنوعه حمل کنند لذا پوشاندن صورت «یک خطر امنیتی جدی» است.
مرکز هماهنگی مسلمانان قفقاز شمالی پوشیدن صورت با نقاب، برقع و هر وسیله دیگر را «زیان‌بار» و عامل تهدید در «روابط بین مذدهبی و قومیتی» نامید.
رئیس کمیته‌ تحقیقات روسیه که حملات سوم تیر را بررسی می‌کند، از قانونگذاران خواسته بود استفاده از نقاب در سراسر روسیه را فورا ممنوع کنند.
در برخی از جمهوری‌های پیشین اتحاد شوروی و شماری از کشورهای اروپایی استفاده از نقاب و برقع ممنوع است.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات سوم تیر در داغستان را برعهده نگرفته است.اما رئیس کمیته تحقیقات روسیه گفت «تروریست‌های اسلامی» مسئول آن بودند.
نهادهای مجری قانون در روسیه به خبرگزاری تاس گفتند مهاجمان «پیروان یک سازمان تروریستی بین‌المللی» بودند.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها