به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۰۲ - ۲۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۶ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۴۸۱۳۳۸

ممنوعیت فعالیت حزب عمران خان در پاكستان

ممنوعیت فعالیت حزب عمران خان در پاكستان
گروه بین الملل: دولت پاکستان  خبر داد قصد دارد فعالیت حزب تحریک انصاف، وابسته به عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور را ممنوع اعلام کند. وزیر اطلاعات پاکستان  گفت: «دولت تصمیم گرفته است پرونده‌ای را برای ممنوع اعلام کردن فعالیت حزب تحریک انصاف پاکستان به اجرا گذارد. در صورت لزوم با کابینه و دیوان عالی در این مورد مشورت خواهیم کرد.»
عطالله عطار با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه عمران خان، از جمله افشای اسرار دولتی و تحریک به شورش افزود «مدارک معتبری» برای منع این حزب از ادامه فعالیت سیاسی وجود دارد.
تحریک انصاف در سال ۱۹۹۶ به دست عمران خان تاسیس شد. او از اواخر ماه آگوست ۲۰۲۳ به اتهام‌های مختلف در زندان مرکزی راولپندی، موسوم به ادیاله، به سر می‌برد.
اظهارات وزیر اطلاعات پاکستان در حالی مطرح می‌شوند که دادگاهی در این کشور روز ۱۴ خرداد عمران خان را از اتهام افشای اسرار دولتی و خیانت تبرئه کرد.
به‌رغم صدور این حکم، نخست‌وزیر پیشین پاکستان به دلیل محکومیت‌های دیگرش همچنان در زندان باقی خواهد ماند.او به اتهام نقض اصول اسلامی در جریان ازدواج خود با بشرا بی‌بی، همسرش به هفت سال زندان محکوم شده است.ذوالفقار بخاری، یکی از مشاوران عمران خان در واکنش به اظهارات وزیر اطلاعات پاکستان در خصوص احتمال ممنوعیت فعالیت حزب تحریک انصاف گفت دولت با این کار «به پای خود شلیک می‌کند».
بخاری افزود دادگاه عالی پاکستان در حکم اخیر خود، حزب تحریک انصاف را به عنوان بزرگ‌ترین حزب پارلمان این کشور به رسمیت شناخته است.
خوشحالی یکی از طرفداران عمران خان پس از تصمیم دادگاه عالی پاکستان برای اختصاص ۲۰ کرسی دیگر به نامزدهای حامی حزب تحریک انصاف، کراچی، ۲۲ تیر
عمران خان ۷۱ ساله به دلیل سابقه عضویت در تیم ملی کریکت پاکستان از شهرت فراوانی در این کشور برخوردار است. او به حکم دادگاه از شرکت در انتخابات عمومی پاکستان که روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد، محروم بود.پس از این‌که دادگاه عالی و کمیسیون انتخابات گفتند نامزدها نمی‌توانند از نماد حزب عمران خان، چوب کریکت، استفاده کنند، نامزدهای حزب او به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کردند.نامزدهای مستقل حامی عمران خان با کسب ۹۳ کرسی بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را در میان تمامی احزاب در انتخابات اخیر این کشور به دست آوردند. با وجود این، ائتلاف دو حزب «مسلم لیگ» و «مردم» پاکستان برای تشکیل دولت، دست عمران خان را از قدرت دور نگه داشت.
طرفداران عمران خان برگزارکنندگان انتخابات سال گذشته را به تقلب و دستکاری آرا متهم می‌کنند. دادگاه عالی پاکستان هفته گذشته در حکمی اعلام کرد حزب تحریک انصاف به اشتباه از ۲۰ کرسی پارلمان محروم شده است.پارلمان پاکستان در آوریل ۲۰۲۲ عمران خان را با رای عدم اعتماد از نخست‌وزیری برکنار کرد. عمران خان در آن زمان حمایت ارتش پاکستان را از دست داده و مورد غضب فرماندهان ارشد نظامی واقع شده بود.
 
برچسب ها: پاکستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها