به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۰۲ - ۲۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۶ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۴۸۱۳۷۸

سفر وزیر خارجه جدید بریتانیا  به اسرائیل

سفر وزیر خارجه جدید بریتانیا  به اسرائیل
گروه بین الملل: دیوید لمی، وزیر خارجه جدید بریتانیا در سفر به اسرائیل و مناطق فلسطینی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد. این نخستین سفر او به منطقه پس از انتصاب به وزارت خارجه بریتانیا است.
دیوید لمی هدفش را از این سفر«فشار برای برقراری آتش‌بس» خواند و گفت: «تلفات انسانی طی ماه‌های گذشته ... بسیار وحشتناک بوده است. باید متوقف شود.»
 لمی همچنین خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه و سرعت گرفتن جریان کمک‌های ارسالی به منطقه شد.
وزیر خارجه جدید بریتانیا  با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد مصطفی، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی دیدار و گفتگو کرد.
او در سفرش به اسرائیل همچنین با خانواده گروگان‌هایی که هنوز در غزه هستند و بستگانی در بریتانیا دارند، ملاقات کرد.
شارون شارابی،‌ که دو برادرش الی و یوسی در روز هفتم اکتبر سال گذشته گروگان گرفته شدند، پس از این ملاقات گفت: « لمی قول داد که همه تلاشش را برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه انجام دهد. دولت بریتانیا متعهد شده است که در روند مذاکرات با همه طرف‌ها مشارکت داشته باشد.»زمستان گذشته،‌ (در ماه فوریه) ارتش اسرائیل اعلام کرد که یوسی شارابی احتمالا در نتیجه حملات هوایی ارتش اسرائیل کشته شده است. گمان می‌رود که جسد او هنوز در غزه مانده است.بر اساس بیانیه‌ای که کنسولگری بریتانیا در بیت‌المقدس در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد،  لمی در دیدار با  مصطفی گفته که بریتانیا برای صلح و ثبات تلاش خواهد کرد.
در این بیانیه آمده که آنها در مورد نقش موثر تشکیلات فلسطینی در دستیابی به صلح گفتگو کردند و  لمی بر حمایت از دولت  مصطفی و برنامه اصلاحات او تاکید کرده است.
 لمی ، با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل هم دیدار کرد. لمی پیش از این دیدار گفت: «اینکه وقتی ما در جنگ هستیم،‌ این جنگ بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی باشد،‌ مهم است.»
او افزود: «البته که من در روزهای آینده دراین زمینه به رهبران اسرائیلی فشار خواهم آورد.»
وزیر خارجه بریتانیا همچنین از اینکه پس از «ماه‌ها و ماه‌ها درخواست» کاروان کامیون‌های کمک بریتانیا امکان ورود به غزه را پیدا نمی‌کنند ابراز نارضایتی کرد.
او همچنین شکایت مداوم نهادهای امدادرسان را درباره مسدود شدن یا تاخیر در ارسال کمک‌ها به غزه به دلیل بازرسی‌های پیچیده ارتش اسرائیل تکرار کرد.
وزیر خارجه بریتانیا وضعیت انسانی در غزه را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت که دولت بریتانیا برای تامین مالی کمک‌های سازمان خیریه بریتانیایی «UK- Med» (یک سازمان غیردولتی پزشکی بشردوستانه) در منطقه،‌ ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند بیشتر اختصاص خواهد داد.
 هرتزوگ پس از این دیدار گفت که آنها درباره «ماموریت مهم بازگرداندن گروگان‌ها به خانه و به نزد خانواده‌هایشان» گفتگو کردند.
رئیس‌جمهور اسرائیل گفت: وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرد که بریتانیا به تلاش و درخواستش برای آزادی همه گروگان‌ها ادامه خواهد داد.
 هرتزوگ گفت که او  لمی را به خانواده تامیر آدار که در هفتم اکتبر درحمله حماس به جنوب اسرائیل کشته شد و جسدش به غزه منتقل شده بود،‌ معرفی کرد. یافا آدار مادربزرگ او که گروگان گرفته شده بود در جریان توافق قبلی آزاد شد.رئیس جمهور اسرائیل گفت: «پیوند میان مردم بریتانیا و اسرائیل قوی و محکم و همانقدر تاریخی و تاثیرگذار است به ویژه در شرایط کنونی در مواجهه با چالش‌هایی که پیشروی ما است.»
حزب کارگر بریتانیا به تازگی با واکنش منفی برخی از رای‌دهندگان مسلمان در مورد جنگ غزه مواجه شد که می‌گفتند این حزب به اندازه کافی از اسرائیل انتقاد نمی‌کند.
حالا دولت جدید باید در مورد چند موضوع مهم، از جمله محدود کردن یا توقف فروش تسلیحات به اسرائیل و دلیل کشته شدن غیرنظامیان تصمیم‌گیری کند.
در پاسخ به سوالی درباره فروش تسلیحات،  لمی گفت که «به ارزیابی و ملاحظات قانونی توجه خواهد کرد.»
او گفت که روند بررسی آغاز شده و امیدوار است که به محض اینکه بتواند به پارلمان گزارش دهد.
 لمی همچنین گفت که به زودی درباره آینده کمک‌های مالی بریتانیا به اونروا، آژانس امداد سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی بیانیه‌ای خواهد داد.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها