به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۷۸۲۳۴

حکم دادگاه اسرائیل درباره  خدمت سربازی 

حکم دادگاه اسرائیل درباره  خدمت سربازی 
گروه بین الملل: به حکم دادگاه عالی اسرائیل خدمت وظیفه برای مردان ارتدوکس افراطی اجباری می‌شود. این حکم شامل حال ۶۳ هزار نفر می‌گردد و یک شکست برای دولت ائتلافی نتانیاهو به شمار می‌رود. جنگ غزه در این تصمیم نقش مهمی داشته است.
بسیاری در اسرائیل خواستار به خدمت گرفتن فوری مردان ارتدوکس افراطی در ارتش هستند و تا کنون طومارهای زیادی برای تحقق این درخواست امضا شده است. اکنون عالی‌ترین دادگاه اسرائيل بر این خواست مهر تایید زده است.
با حکم دادگاه مردان ارتدوکس افراطی نیز ملزم به انجام خدمت سربازی در ارتش اسرائیل هستند. جنگ غزه که پس از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته شعله‌ور شد، نقشی مهم در این تصمیم ایفا کرده است. در حکم دادگاه آمده است: «در اوج جنگی سخت، این بار سنگین بیش از هر زمان دیگری به شکلی نابرابر تقسیم شده و نیازمند راه حل است.»
دادگاه تاکید می‌کند که "هیچ مبنای قانونی برای معافیت مردان ارتدوکس افراطی از خدمت سربازی اجباری وجود ندارد". این تصمیم به اتفاق آراء گرفته شده است. ۹ قاضی  دو دادخواست را تأیید کردند که خواستار سربازگیری فوری مردان ارتدوکس افراطی شده بودند.
این حکم که شامل حال ۶۳ هزار تن می‌شود، یک شکست جدی برای دولت مذهبی راستگرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به شمار می‌رود. موضوع سربازی اجباری با جنگ غزه بیش از پیش به چالشی برای دولت نتانیاهو تبدیل شد.
به گفته ناظران ثبات دولت ائتلافی ممکن است به خاطر اختلاف در کابینه بر سر خدمت سربازی اجباری در هم بشکند. ارتدوکس‌های افراطی به شدت با خدمت سربازی مردان جوان جامعه خود مخالف‌اند.مردان ارتدوکس یهودی در دهه‌های گذشته از انجام خدمت سربازی در اسرائیل معاف بوده‌اند. مهلت این مقررات در فروردین‌ امسال به پایان رسید و دولت راست‌گرا و محافظه‌کار نتانیاهو موفق نشد قانون جدیدی در این زمینه به تصویب برساند.
ارتش اسرائیل اخیراً در مورد کمبود شدید سربازان با توجه به جنگ غزه هشدار داده بود. منتقدان معافیت ارتدوکس‌های افراطی را به عنوان امری ناعادلانه محکوم می‌کنند. جنگ غزه بار دیگر شکاف بین جناح‌ها را عمیق‌تر کرده است. در اسرائیل مردان باید سه سال و زنان دو سال خدمت سربازی بگذرانند.
اختلاف بر سر قانونی که به تدریج مردان ارتدوکس را به انجام خدمت سربازی ملزم می‌کرد، یک بار دولت ائتلافی در سال ۲۰۱۸ را به شکست کشاند. البته در این بین مردان ارتدوکس افراطی نیز وجود دارند که داوطلبانه خدمت سربازی را انجام می‌دهند. زنان کاملاً مذهبی فقط به صورت داوطلبانه استخدام می‌شوند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها